Nerladdade program vill ej öppnas. (Vista)

Permalänk
Medlem

Nerladdade program vill ej öppnas. (Vista)

Hej!

Nu är det så att jag ominstallerade min farmors dator och satte in en SSD så den skulle vi lite mer flyt, vilket den definitivt fick men det uppstod ett problem.
Jag laddade ner Bank id, avira och superantispyware men när jag dubbelklickar så händer det ingenting. Jag satt och väntade i ca 5 minuter i hopp om att det bara tog lite extra tid men det hände ingenting. Jag laddade även ner drivrutiner till hennes skrivare från HP och det var inga problem alls att installera det.

Det är windows vista home på datorn just nu.

Jag har letat runt på många ställen och inte ännu hittat någon lösning, jag använder alltid sweclockers som en sista lösning så nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig!

MVH Pontus

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Hej!

Nu är det så att jag ominstallerade min farmors dator och satte in en SSD så den skulle vi lite mer flyt, vilket den definitivt fick men det uppstod ett problem.
Jag laddade ner Bank id, avira och superantispyware men när jag dubbelklickar så händer det ingenting. Jag satt och väntade i ca 5 minuter i hopp om att det bara tog lite extra tid men det hände ingenting. Jag laddade även ner drivrutiner till hennes skrivare från HP och det var inga problem alls att installera det.

Det är windows vista home på datorn just nu.

Jag har letat runt på många ställen och inte ännu hittat någon lösning, jag använder alltid sweclockers som en sista lösning så nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig!

MVH Pontus

Du har själv skrivit vad felet är

ont; har du startat om datorn?
Prova att stänga av UAC, det brukar kunna spöka. Du kan också kolla eventloggarna ifall du får några felmeddelanden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Du har själv skrivit vad felet är

ont; har du startat om datorn?
Prova att stänga av UAC, det brukar kunna spöka. Du kan också kolla eventloggarna ifall du får några felmeddelanden.

UAC har jag inte prövat, försökte dock starta installationerna som admin men det gick inte heller. Försökte starta om datorn ett antal gånger men gick inte heller. Får försöka med UAC nästa gång jag är där då! Även eventloggarna.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Har väl med permissions att göra. Kör med Win 10 och jag blockerar .exe som standard från att köras, om dom inte kommer från datorn.
Om man inte avblockerar och försöker köra filen så händer typ ingenting. Ingen ruta eller något som varnar.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken webbläsare? Medföljande IE till Vista är inte godkänd för något längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoulnix:

Har väl med permissions att göra. Kör med Win 10 och jag blockerar .exe som standard från att köras, om dom inte kommer från datorn.
Om man inte avblockerar och försöker köra filen så händer typ ingenting. Ingen ruta eller något som varnar.

https://i.imgur.com/tmtkR3B.png

Finns det något sätt att avblockera alla så man slipper göra det varje gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilken webbläsare? Medföljande IE till Vista är inte godkänd för något längre.

Kör med Mozilla Firefox senaste version.

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt, detta kanske kan hjälpa?
http://winaero.com/blog/disable-downloaded-files-from-being-b...

Känns konstigt man ska behöva reghacka och ändra policies för en sån sak.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du kan öppna kommandoprompten som administratör för att sedan köra installationen därifrån. alltså Windows tangenten -> cmd -> högerklick, välj administratör -> sen söker du reda på filen via prompten och kör den där.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Googlade lite snabbt, detta kanske kan hjälpa?
http://winaero.com/blog/disable-downloaded-files-from-being-b...

Känns konstigt man ska behöva reghacka och ändra policies för en sån sak.

Ja jag håller med..
Jag hämtade ner en sådan regedit fil som skulle hjälpa mot detta problemet men det fungerade inte.. :/ Ska pröva den du länkade imorgon. Är det samma som vista då den du länkade är till windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Du kan öppna kommandoprompten som administratör för att sedan köra installationen därifrån. alltså Windows tangenten -> cmd -> högerklick, välj administratör -> sen söker du reda på filen via prompten och kör den där.

Yes. Om problemet återstår imorgon så återkommer jag men det verkar som att det FragWolf länkade fungerar. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Ja jag håller med..
Jag hämtade ner en sådan regedit fil som skulle hjälpa mot detta problemet men det fungerade inte.. :/ Ska pröva den du länkade imorgon. Är det samma som vista då den du länkade är till windows 10?

Ah måste ha missat det, fick för mig du hade Windows 10. Ingen aning om det funkar för vista. Blanade ihop TS med zoulnix.
Du kanske hittar något liknande i policylistan i vista som kanske hjälper dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ah måste ha missat det, fick för mig du hade Windows 10. Ingen aning om det funkar för vista. Blanade ihop TS med zoulnix.
Du kanske hittar något liknande i policylistan i vista som kanske hjälper dig.

Var en kommentar längst ner på den sidan som länkades och det fungerar tydligen på vista! (y)

Permalänk
Medlem

Löst.

Det var bara att högerklicka, och godkänna filen längst ner.

Permalänk
Medlem

@nkewk:
Oh ah där ser man Visste ja väl 8-)

Visa signatur

.