Datorn stängs av, när Win10 skall startas?

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av, när Win10 skall startas?

Sista halvåret har jag råkat ut för ett jä"#¤gt iriterande problem.
När jag startar datorn, går den igenom BIOS/UEFI utan problem. Men när Windows (10) skall börja laddas, stängs datorn bara av.
Bifogar en liten nio sekunders video snutt där man tydligt ser vad som (inte) händer.
Det spelar heller ingen roll om jag har Bitlocker av eller påslagen. När Windows skall börja ladda, blir det bara mörkt?

Felet är heller inte konsekvent. Datorn kan starta perfekt flera gånger om dagen en hel vecka, för att sedan helt plötsligt bara vägra starta.
Videon visar tredje försöket av fyra att starta datorn för en liten stund sedan. Enda sättet att komma runt det är att boota in i BIOS/UEFI och välja "save and exit", en liten omväg på bara några sekunder, men det skall inte behöva vara såhär. Man kan inte lita på att den startar.

Felet började inte i samband med någon uppgradering. Inte heller installerade jag något program i samband med att detta började. En dag ville den bara inte vara med längre!
Jag har plockat ner datorn i molekyler och ihop igen, så jag tror inte det är glapp i nått.

Någon som haft liknande problem och löst dem?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Provat byta cmos batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Provat byta cmos batteriet?

Har inte provat byta batteriet. Jag tappar inga inställningar i BIOS, jag behöver alltså inte välja default settings eller nått. Jag måste bara gå vägen om BIOS för att få den att starta.
Om batteriet var slut, borde den inte göra samma grej, varje gång?
Eller åtminstånde att den gjorde det efter längre tids avstängning?
Idag startade den perfekt på morgonen. Jag stängde av den en stund för vi tog en timmas promenad i det fina vädret. Och sedan ville den inte.
Men jag skall införskaffa ett batteri och prova, tack för tipset.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!