Felsökning: Datorn stängs av vid hög belastning/temperatur. Bör jag köpa ny CPU-kylare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

om det är "fel" på nätagget så klarar den inte av leverera det datorn behöver..
antal Watt har inte heller med kvalitén att göra.

tack att du påpekade det ! jag börjar med CPU kylaren just nu sen får vi hålla tummarna hur kan jag kolla om det är nätaggregatet det e fel på ?

Permalänk
Skrivet av anon280819:

tack att du påpekade det ! jag börjar med CPU kylaren just nu sen får vi hålla tummarna hur kan jag kolla om det är nätaggregatet det e fel på ?

du lånar något nätagg av nån du känner som du vet fungerar,
sen behövs det inte skruvas in i datorn det räcker med 24pin, 4pin, PCI-E, och till hårddisken/ssd med windows

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

du lånar något nätagg av nån du känner som du vet fungerar,
sen behövs det inte skruvas in i datorn det räcker med 24pin, 4pin, PCI-E, och till hårddisken/ssd med windows

tack så mycket ska försöka fixa något just nu hoppas jag på att cpu kylaren fixar problemet

Permalänk
Inaktiv

tack så mycket alla för eran hjälp!!!! väldigt väldigt tacksam utan er skulle jag nog aldrig kunna fixa problemet ...

med lite yolo style så klarade man av att skruva ihop cool master evo aldrig plockat isär dator delar tog mig typ 2 timmar xD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon280819:

tack så mycket alla för eran hjälp!!!! väldigt väldigt tacksam utan er skulle jag nog aldrig kunna fixa problemet ...

med lite yolo style så klarade man av att skruva ihop cool master evo aldrig plockat isär dator delar tog mig typ 2 timmar xD

Kul att det gick vägen! Löste det dina problem då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

@Xyborg:

med lite svärord o svett så gick det till sluts

gjorde lite bilder innan jag plockade isär dator med stadiga händer och baktanken att det e bara den datorn jag har så jag kan inte göra fel här 007 mission

det jobbigaste var nog att skruva ihop modekortet alla dessa små skruvar xD hade inte riktigt rätta verktyg för det för man tappade nån skruv men det fick duga ) yolo som sagt .. fick krama träbänken ett par gånger och så hade jag ingen jordningsarmbandband för modekortet men tur att jag har gummi som komponent i mitt golv xD så det fick duga

informationsbladet för cpu kylaren visade inte riktigt exakt för min intelligens xD så jag kollade videos på hur man skruvar ihop den och det gick bra när jag väl tryckte på ström knappen så efter en stund fick jag en error var på väg att ge upp men så skrev jag ner allt som stod och öppnade datorn ett par gånger för att se så allt var på sin rätta plats enligt min uppfattning xD hade mest svårt med sata diskarna har typ 8 porter ( 2 våningar ) så det gick rätt mycket tid åt det för att försöka hitta rätta slots men som sagt man lär sig den hårda vägen xD starta bios och fokuserade på temperatur mätaren för CPU och den visade 75 grader :/ då stängdes datorn av automatiskt ..gg well played tänkte jag ..nu e det kört xD
efter ytterligare ett försök så fick jag syn på att det var en error = CPU fan ...med svett i pannan kopplade jag om cpu kylaren till en slot jämte den ursprungliga stock kylaren som jag hade innan och bam! allt funkade lol....sånt litet problem ..:P med ett stort leende på truten i bios visade tempen på låga 36 grader !!! och efter goda 10 -15 min vågade jag gå in i Windows ...

swecklockers medlemar ni e fan bäst !!!!

Permalänk
Skrivet av anon280819:

@Xyborg:

med lite svärord o svett så gick det till sluts

gjorde lite bilder innan jag plockade isär dator med stadiga händer och baktanken att det e bara den datorn jag har så jag kan inte göra fel här 007 mission

det jobbigaste var nog att skruva ihop modekortet alla dessa små skruvar xD hade inte riktigt rätta verktyg för det för man tappade nån skruv men det fick duga ) yolo som sagt .. fick krama träbänken ett par gånger och så hade jag ingen jordningsarmbandband för modekortet men tur att jag har gummi som komponent i mitt golv xD så det fick duga

informationsbladet för cpu kylaren visade inte riktigt exakt för min intelligens xD så jag kollade videos på hur man skruvar ihop den och det gick bra när jag väl tryckte på ström knappen så efter en stund fick jag en error var på väg att ge upp men så skrev jag ner allt som stod och öppnade datorn ett par gånger för att se så allt var på sin rätta plats enligt min uppfattning xD hade mest svårt med sata diskarna har typ 8 porter ( 2 våningar ) så det gick rätt mycket tid åt det för att försöka hitta rätta slots men som sagt man lär sig den hårda vägen xD starta bios och fokuserade på temperatur mätaren för CPU och den visade 75 grader :/ då stängdes datorn av automatiskt ..gg well played tänkte jag ..nu e det kört xD
efter ytterligare ett försök så fick jag syn på att det var en error = CPU fan ...med svett i pannan kopplade jag om cpu kylaren till en slot jämte den ursprungliga stock kylaren som jag hade innan och bam! allt funkade lol....sånt litet problem ..:P med ett stort leende på truten i bios visade tempen på låga 36 grader !!! och efter goda 10 -15 min vågade jag gå in i Windows ...

swecklockers medlemar ni e fan bäst !!!!

jordningsarmbandband är din vänsterhand som håller i chassit när du skruvar med höger. tappar du nån skruv så blir det till att leta kortsluter den nånting så kan allt förstöras.. sätt en neodymmagnet på skruvmejseln så sitter skruven fast..

ja trodde alla hade Philips skruvmejslar hemma PH1 & PH2 är ju dom man använder mest?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

@Grönahunden:

tappade en skruv ..inte hela världen hade nån gammal spetsad tjärnskruvmejsel som inte var den bästa för just det jobbet men det gick

hatten av för forum medlemmar

Permalänk
Medlem

Edit: raderat. Läste fel.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]