Router DIR-605L tappar fart efter en tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Sir_N:
Köp inte dlink skräp eller någon annan konsumentrouter som säljs av typ elgiganten. Då får man denna typ av problem. Speciellt i kombination med wlan. Skulle du inaktivera det så skulle jag inte bli förvånad om du kommer få bättre hastighet på lanet. Det du kan göra för att skrämma liv i den är att se om dd-wrt har stöd för den och uppgradera till det isf. Observera att ev garantier slutar troligen att fungera. Utöver det så är det enda sättet att köpa bättre prylar. Den enda konsumentprylen som verkar vara bra som man läser om här på swec så är det Asus RT-AC66U (nånting åt det hållet) T o m original firmware så verkar den vara bland de bästa konsumentprylarna som finns.
Vill du köpa bättre prylar för samma pris, som är företagsklassade, så kolla på ubiquiti. Upp till 500/500 mbit internet så fungerar edgerouter X kanon. Upp till 1000/1000 mbit så rekommenderar jag edgerouter lite isf. Tänk på att detta är router, portarna kan användas som switch men är inte optimalt. Så mao bör du ha en switch efter routern om du har flera enheter än 1-2. Och du behöver en AP också. Tips där är ubiquitis AC-lite AP. Alternativet är att du byter ut firmwaren på din dlink och använder den som AP (dd-wrt ex).

Edgerouter X kostar runt 700 kr, liten 1000 kr. Och är bättre än alla konsumentprylar som finns.

Tack, det var mycken information och många uttryck, kräver lite studium och googlande. Nätverksteknik är inte min hemmaplan. Nu har jag inte så krävande bredbandsbehov, men man tycker att även konsumentroutrar skulle hålla det de lovar. Men så är det tydligen inte, som vanligt så får man det man betalar för!

Intressant att få ta del av olika insikter i ämnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Tack, det var mycken information och många uttryck, kräver lite studium och googlande. Nätverksteknik är inte min hemmaplan. Nu har jag inte så krävande bredbandsbehov, men man tycker att även konsumentroutrar skulle hålla det de lovar. Men så är det tydligen inte, som vanligt så får man det man betalar för!

Intressant att få ta del av olika insikter i ämnet!

De håller vad de lovar. Men bara en stund och under vissa förhållanden. Finns ju givitvis bättre/sämre routrar. Men överlag så håller de inte måttet. Med tanke på vad du får och till vilket pris, så är det väl inte konstigt att det är som det är.

Visa signatur

.