Vad kan man återanvända trasiga HDDs till?

Permalänk
Medlem

Vad kan man återanvända trasiga HDDs till?

Hej,

Har några par 2 TB i NASen som börjar spotta ut några sektorfel så har börjat att byta ut dem. De funkar i övrigt att skriva och läsa till men jag vågar inte ha dem kvar i NASen.

Så min fråga är vad jag ska göra med dem nu? Jag drar mig från att slänga/förstöra dem då de fortfarande är åtkomliga och säkert kan användas till att snabbt sätt upp en experimentdator. Har de något marknadsvärde? Finns det kul projekt som de kan tänkas användas till? Alla förslag är välkomna.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Hej, Har några par 2 TB i NASen som börjar spotta ut några sektorfel så har börjat att byta ut dem. De funkar i övrigt att skriva och läsa till men jag vågar inte ha dem kvar i NASen. Så min fråga är vad jag ska göra med dem nu? Jag drar mig från att slänga/förstöra dem då de fortfarande är åtkomliga och säkert kan användas till att snabbt sätt upp en experimentdator. Har de något marknadsvärde? Finns det kul projekt som de kan tänkas användas till? Alla förslag är välkomna.

HDD musik? 8)

https://www.youtube.com/watch?v=G081hD0nwWE

Permalänk
Medlem

@Navicula: Om man hade haft tid :/ Och då tar jag nog hellre gamla IDE/floppy grejer

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Hej,

Har några par 2 TB i NASen som börjar spotta ut några sektorfel så har börjat att byta ut dem. De funkar i övrigt att skriva och läsa till men jag vågar inte ha dem kvar i NASen.

Så min fråga är vad jag ska göra med dem nu? Jag drar mig från att slänga/förstöra dem då de fortfarande är åtkomliga och säkert kan användas till att snabbt sätt upp en experimentdator. Har de något marknadsvärde? Finns det kul projekt som de kan tänkas användas till? Alla förslag är välkomna.

Vad hade du tänkt dig göra? Jag vet att någon här gjorde en cool klocka.

EDIT: http://www.sweclockers.com/galleri/13998-harddiskklockan

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Klart du måste har en spelande disk ...varit på väg att testa några gånger men har inte haft orken att ta tag i det själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag använder min gamla HDD som underlägg till min dricka

Permalänk
Medlem

När hårddisarna kastat in handduken för gott, öppna dom, plocka ur dom, och skruva bort dom fula delarna ( kretskort ). Sedan är det bara att förkroma ( göra det till krom ) det och använda som... tja, bokstöd, prydnad, utmärkelse "Årets Pladask" eller annat fantasifullt.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Entusiast

Andrahandsvärdet på hårddiskar som är på väg att ge upp är noll. Andrahandsvärdet på gamla men fullt fungerande 2 TB hårddiskar är lågt.

Jag har en SATA-USB adapter så jag brukar göra om gamla diskar till offline backup. Tar en kopia på all data jag vill spara och lägger dem i ett skåp.

Fast har de börjat krångla är risken stor att de snart rasar helt och då hade jag skickat av dem till elektronikskroten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dom är roliga att skjuta på.

Baksidan: http://i.imgur.com/gCP2Cve.jpg

Permalänk
Medlem

metallskrot typ

Visa signatur

THINK DIFFERENT. apple.com

Permalänk
Medlem

Äldre diskar har kraftiga neodym-magneter, dessa plockar man såklart ut. Har en gäng liggande så har inte kollat hur kraftfulla de är i nya diskar. Men är de som i äldre diskar så akta fingrarna...

Kom på en sak till, innan man skrotar en disk så plockar man isär den och njuter av mekaniken, det riktigt fina grejer med fin precision, lite porrigt.

Permalänk
Medlem

Dörrstopp går även bra att använda dem till.

Permalänk
Medlem

Utmana dina vänner på "hårddiskrace" - vem sa att SSD är snabbast

Video

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd