Fractal Design R5 fläkt placering fråga och vad tycker ni om tempen?

Permalänk
Medlem

Fractal Design R5 fläkt placering fråga och vad tycker ni om tempen?

Tjenare folket, har en Fractal Design R5 med två 140 mm fläktar i fram(intake), en 140mm i botten(intake), en 140mm i topp längst bak(exhaust) och en 140mm i bak(exhaust). Har cirka 35 idle temp på CPUn och 39C på GPUn, under GTA V kan CPU tempen nå ~80C men det är någon gång så håller den sig runt 75C annars. GPUn brukar ligga runt 55C.

CPU: Intel i7 6700K (Inte överklockad) GPU: Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC

De i bak, topp och en fram är alla Noctua NF-A14 PWM 140mm och resten de som kom med chassit. CPU kylaren är en Cryorig H7.

Det jag undrar är om jag bör flytta den i botten till sidan istället då kablarna från nätagget täcker ganska mycket eller bör jag låta den vara kvar där den är? Och vad tycker ni om temperaturen?

Permalänk
Medlem

Go for it. Men bara om du sätter dammfilter där. Sitter inget original vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

@zyy: Nej, precis inget original! Som tur är köpte jag ett dammfilter när jag byggde datorn! Ska byta plats, få se hur det går!:D

Permalänk
Medlem

Jag kör Fractals egna (en fram intake och en back exhaust), och en till Inet fläkt fram för intake. Har fractal design s24 som CPU kylare, och det absolut hösta temp jag nått på CPU är 50C. Har du testat lägga på nytt cooling paste under kylaren? låter inte som ett problem med case fläktar

Permalänk

Använder ett R5 själv och har täckt alla fläktplatserna med NF-A14, förutom de 2 främsta topplatserna. Kan kort säga som så att det hela slår på 2-3 graders skillnad oavsett hur många fläktar du väljer att använda samt hur du än väljer att sätta dem. Det är klart att du tillför lite extra frisk luft till grafikkortet utifrån genom att placera en fläkt på sidoplatsen. Men som folk redan nämnt, placera då ett fläktfilter där för att slippa dra in onödigt mycket damm. Sedan är det ju så att ju fler förtäckta platser du öppnar upp i chassit, desto mer ljud generar datorn när fläktarna accelerar. Egentligen är det fullt tillräckligt med 2 fläktar in i fronten och 1 fläkt ut bak.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Kingsnm: Nej verkar inte vara chassi fläktarna som är problemet, har bytt paste minst 3-4 gånger och datorn är bara cirka 2 månader gammal.

Permalänk
Medlem

@septembro: Ja, blev knappt någon skillnad förutom att det låter mera! Kommer troligtvis byta tillbaka platsen då det var tystare då! Men såklart måste man testa för o veta!

Permalänk

@Anon5555: Så klart! Det är enda sättet att finna ut på.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU