"Det gick inte att hitta DNS-adressen till servern"dns-server unavailable

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

"Det gick inte att hitta DNS-adressen till servern"dns-server unavailable

Hej! Mitt internet började krångla precis. 8 av 10 sidor kan jag inte gå in på, det står att "Det gick inte att hitta DNS-adressen till servern för google.se."

"kontrollera proxyn, brandväggen och DNS-konfigureringen
köra nätverksdiagnostik för Windows"

Hur ska jag kontrollera det där, är lite svårt när jag inte kan googla Vet någon lösningen? Det enda jag kollat är på adapter properties. att det är inställt på obtain dns server automaticly. Brandvägg har jag aldrig pillat på och har windows firewall och ingen annan. Proxy har jag aldrig rört. Däremot installerade jag 2 vpner för några dagar sen, hotspotshield och expresselite. Kan det ha ändrat något?

När jag körde network troubleshooter grejen i win10 så stod det your dns server might be unavailable.

Telia fiberinternet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Generellt hade jag föreslagit att du undviker sånna VPNer, väldigt sällan de är värda sin kostnad(och då menar jag gratis).

Vad gäller problemet, kan det vara en idé att testa kända fungerande DNSer, till exempel googles egna 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Jag förmodar att du inte nu använder VPNerna nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@TheNoNa: Allt började fungera igen utan att jag gjorde något. Vet inte ritkigt vad problemet var.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av pukko:

@TheNoNa: Allt började fungera igen utan att jag gjorde något. Vet inte ritkigt vad problemet var.

Det är sånt som händer lite då och då. Det är därför till och med windows begära 2 DNS-servrar som default. Om problemen dyker upp igen kan det dock vara värt att ha några få i reserv.