Värt att köpa gamla Bose-system från blocket?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa gamla Bose-system från blocket?

Hej, är det värt att köpa ett gammalt Bosesystem som t ex v25, v35, t20, Acousticmass 15 ii osv?
Eller är de helt slutkörda?

Låt oss säga att man får dessa system under 8k. Är detta värt att köpa?

Jag har en väldigt liten etta på 27 kvm inklusive kök osv. Så stora högtalare får jag absolut inte plats med.
Finns Kef e305 för ca 6-7k också.

Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Bose-system har väl aldrig varit riktigt prisvärda? Borde finnas mer prisvärda småsystem från typ Harman/Kardon eller Canton du kan hitta

Sen så beror det ju förstås på skick, men högtalare brukar sällan vara några problem att köpa begagnat, de slits inte så hårt på det viset. Det skulle vara att de stått väldigt länge så att upphängningarna torkat eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Bose-system har väl aldrig varit riktigt prisvärda? Borde finnas mer prisvärda småsystem från typ Harman/Kardon eller Canton du kan hitta

Sen så beror det ju förstås på skick, men högtalare brukar sällan vara några problem att köpa begagnat, de slits inte så hårt på det viset. Det skulle vara att de stått väldigt länge så att upphängningarna torkat eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Att köpa nya Bose är ju knappast värt, men att köpa dem för ca 8000? Dom kostade ju 25000+ som nya

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Rekordmedlem

Om du gillar designen köp för det är designen du betalar för, ljudmässigt är det inte värt särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du gillar designen köp för det är designen du betalar för, ljudmässigt är det inte värt särskilt mycket.

Nja, att det bara skulle handla om design när det gäller BOSE håller jag inte med om.

Jag skulle vilja sammanfatta det mer som att Ja man kan sätta ihop ett eget system som låter bättre till samma eller lägre pris, men sannolikt inte lika lättanvänt eller lika smidigt.

Jag ser BOSE mer som ett företag som försöker bända på fysikens gränser och hela tiden utforska vad som är möjligt. Inte alltid det blir fullträffar men jag tycker sannerligen de är rätt innovativa och lyckas (oftast?) få till mycket bra ljud i förhållande till storlek på deras prylar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hade själv en uppsättning Acoustimass 5 i en liten två för typ 15år sedan..tyckte ljudet var rätt så hyggligt för den pengen. Dock hade jag inte betalt fullpris för dem då iom att jag jobbade med den typen av prylar. Idag kör jag 2 st Dali Fazon med en sub. Låter väl helt ok för att ha kostat under 10"

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/subbas/dali-sub-e-9-f-su...
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du gillar designen köp för det är designen du betalar för, ljudmässigt är det inte värt särskilt mycket.

jo jag förstår det, men istället för 25k så betalar man ju ca 7-8 på blocket, det måste väl det vara värt?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jo jag förstår det, men istället för 25k så betalar man ju ca 7-8 på blocket, det måste väl det vara värt?

Vad som är "värt" och inte kan i slutändan bara du själv svara på. Det låter ju som att du är sugen på att slå till så gör det, ett riktigt svar på frågan "är det värt det?" kan du ju hur som helst bara få efter att du gjort något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fc-inter:

jo jag förstår det, men istället för 25k så betalar man ju ca 7-8 på blocket, det måste väl det vara värt?

Jag tycker inte att nått Bose har tillverkat låter särskilt bra, inte ens 901orna. nypriserna är löjliga som på alla designprodukter som säljer på sitt varumärke men om de är värda att köpa begagnade bestämmer du själv, jag är övertygad om att du kan hitta saker som låter bättre för samma pengar däremot så är ju design en subjektiv bedömning du får göra själv..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Fc-inter: Du kan ju inte motivera ett köp enbart på att det är billigare än vad det är nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jo jag förstår det, men istället för 25k så betalar man ju ca 7-8 på blocket, det måste väl det vara värt?

Chloe har rätt, vi kan inte avgöra vad du tycker är värt speciellt när ljudkvalitén inte verkar inte varar det primära, prestige omfattar andra kriterier...

Läs gärna denna, förvisso gamla men tänkvärda, blogg: BOSE: Buy Other Sound Equipment

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med det ni säger, därför skulle jag aldrig köpa ett nytt Bosesystem. Kef e305 verkar många ha skrivit bra saker om, kanske värt att klippa ett sådant system, ligger för ca 7k på blocket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Ha! Ha! vad jag skrattade gott som gammal ljudtekniker när jag läste den artikeln....

De har väl lyckats göra lite bättre men dyra lurar med brusreducering nu fast de har ju haft några försök på sig.

Fast deras ljudanläggningar imponerar inte idag heller.

Skulle vara roligt om någon plockat isär och testat dagens ljudanläggningar från Bose för att se om de är lika usla fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har en Yamaha v373, är det lönt att uppgradera när man ska köra med satelithögtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Fc, har du plats för stativhögtalare? Skulle satsa på en kompaktstereo.

Exv. Klipsch rp-150 för ca 3000 Kanske en klipsch r110sw för 3k också. Här får du bra med ljud för 6k.
Hittas enklast på tyska amazon.

Köp inte bose. Saknar mellanregister. Skulle undvika att köpa högtalare som är mindre än stativare.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: jag har tyvärr inte plats med golvare, måste satelithögtalare

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

@aaaaaaaaaa: jag har tyvärr inte plats med golvare, måste satelithögtalare

Har ägt ett V25 system en gång i tiden, och det är bra ljud men inte värt nypris. Men begagnat är det en annan femma, ska du jämföra med något som är lika små och lika bra ljud så blir det svårt för den prisplappen på 7-8k.

Om du har möjlighet att prova, gör det, och tycker du det låter bra, slå till? Ett par golvare, eller störehögtalare för samma eller lägre peng går att fixa, men ett system med lika små sateliter som Bose? Det är svårt om det ska låta bra. Någon skrev om Dali Fazon, dom kan nog funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

@aaaaaaaaaa: jag har tyvärr inte plats med golvare, måste satelithögtalare

Pratar inte om golvare, utan stativ-högtalare.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Har ägt ett V25 system en gång i tiden, och det är bra ljud men inte värt nypris. Men begagnat är det en annan femma, ska du jämföra med något som är lika små och lika bra ljud så blir det svårt för den prisplappen på 7-8k.

Om du har möjlighet att prova, gör det, och tycker du det låter bra, slå till? Ett par golvare, eller störehögtalare för samma eller lägre peng går att fixa, men ett system med lika små sateliter som Bose? Det är svårt om det ska låta bra. Någon skrev om Dali Fazon, dom kan nog funka.
[/quote]

jo men de va exakt det jag tänkte, att få så bra små högtalare för priset av 7-8k borde väl va i stort sätt omöjligt.

för låt oss säga, bose t20-högtalare och uppåt mot kef t305 eller dali farzon. då borde väl bose vara bättre, men att bose är överpris. men i blocket har de samma pris. så ifall alla dessa 3 hade samma pris är väl bose mest värt, eller?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jo men de va exakt det jag tänkte, att få så bra små högtalare för priset av 7-8k borde väl va i stort sätt omöjligt.

för låt oss säga, bose t20-högtalare och uppåt mot kef t305 eller dali farzon. då borde väl bose vara bättre, men att bose är överpris. men i blocket har de samma pris. så ifall alla dessa 3 hade samma pris är väl bose mest värt, eller?

Varför köper du inte bara ett par bra stativhögtalare..? För 8000 får du ett par riktigt bra. Är det viktigt att de är små så kolla t.ex. på Monitor Audio Silver 1 eller Apex 10 om du vill ha än mindre. Varför har du snöat in på Bose? Skulle köpa något från Dali eller KEF alla dagar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jo men de va exakt det jag tänkte, att få så bra små högtalare för priset av 7-8k borde väl va i stort sätt omöjligt.

för låt oss säga, bose t20-högtalare och uppåt mot kef t305 eller dali farzon. då borde väl bose vara bättre, men att bose är överpris. men i blocket har de samma pris. så ifall alla dessa 3 hade samma pris är väl bose mest värt, eller?

Ett Canton system för 4000kr, låter bättre än ett bose T20...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varför köper du inte bara ett par bra stativhögtalare..? För 8000 får du ett par riktigt bra. Är det viktigt att de är små så kolla t.ex. på Monitor Audio Silver 1 eller Apex 10 om du vill ha än mindre. Varför har du snöat in på Bose? Skulle köpa något från Dali eller KEF alla dagar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

jag får inte plats med stativhögtalare heller, är verkligen dunderbegränsad. äggen är väl de största jag får plats med, för att planlösningen i lägenheten är katastrof, inbyggda skåp + kokvrå som gör det omöjligt för mig för stativ eller golvare. så de måste va små satelliter som är uppskruvade på väggen. annars går det inte.

Skrivet av AkUs:

Ett Canton system för 4000kr, låter bättre än ett bose T20...

är detta hat, eller stämmer verkligen detta

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

@Fc-inter kanske något sådant som du hänger på väggen

http://dls.se/sv/home/prod.html?produkt=sv_542

har inte lyssnat själv vet ej hur de låter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jag får inte plats med stativhögtalare heller, är verkligen dunderbegränsad. äggen är väl de största jag får plats med, för att planlösningen i lägenheten är katastrof, inbyggda skåp + kokvrå som gör det omöjligt för mig för stativ eller golvare. så de måste va små satelliter som är uppskruvade på väggen. annars går det inte.

är detta hat, eller stämmer verkligen detta

Jag förstår. Hur är det med vägghögtalare då? Finns ju från bl.a. Dali och B&W

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jag får inte plats med stativhögtalare heller, är verkligen dunderbegränsad. äggen är väl de största jag får plats med, för att planlösningen i lägenheten är katastrof, inbyggda skåp + kokvrå som gör det omöjligt för mig för stativ eller golvare. så de måste va små satelliter som är uppskruvade på väggen. annars går det inte.

är detta hat, eller stämmer verkligen detta

Hat ? Nej verkligen inte. Jobbat med Hifi stor del av mitt liv. Älskar bra ljud. Har Bose i barnens rum. Har Bose vid min dator.
Men det är pga. andra kriterier än väljud. Ett Canton MX för 4000kr låter likvärdigt som Bose systemen. Ett KEF 305 låter ca 5-10ggr
bättre än bose T35/V35.

Boses hörlurar låter bra
Boses småljud och dockor låter okej och har bra mått/design
Boses surround är en episk pinsamhet i välljudets historia.

Jag har personligen fått förklara för en kund som betalt 45.000kr att frigoliten som stack ur hans Acustimass subwoofer INTE var transport material som fastnat och gjorde missljud. Utan det var så det skulle vara....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Boses hörlurar låter bra

Nja på den va? Men de har bra NC.

TS: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2995&menu=1 Det var sådana här jag skrev om.

Permalänk
Medlem

Kritik mot Bose, vara eller icke vara, tycker någon att det är världens bästa ljud så är det så. Man behöver nog lyssna på systemet i fråga för att kunna göra ett riktigt utlåtande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aa har hört att äggen ska vara bättre än Bose, men deras receiver verkar vara den dyra i systemet. Ett acustimass 15 har tydligen likadana högtalare som ett v35/v25 men va ca 15k billigare i minimum. Har eras receiver så pass bra ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Aa har hört att äggen ska vara bättre än Bose, men deras receiver verkar vara den dyra i systemet. Ett acustimass 15 har tydligen likadana högtalare som ett v35/v25 men va ca 15k billigare i minimum. Har eras receiver så pass bra ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Deras reciver e skräp.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Dessa kuber låter bättre än Bose bästa kuber. Köp hur många av dessa du vill och kombinera med valfri bas och reciver.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

har BOSE system i bilen, kan säga att min förra bil en toyota avensis -06 med standard högtalare levererade bättre ljud standard...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.