5m usb till hubb till tangentbord och mus?

Permalänk
Medlem

5m usb till hubb till tangentbord och mus?

Hej! Tänkt ställa datorn på ett bra ställe som är rätt så långt ifrån datorbordet. För att lyckas med detta så behöver jag ca 4-5meter lång usb förlängning till tangentbord och mus.

Till min fundering, funkar det att köra en 5meters usb kabel och sätta en usb hub på den å köra tangentbord och mus i hubben? Skulle det bli störningar eller "lagg" i tangentbordet eller musen?

Mvh Jimmie

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en 10m USB förlängningskabel och känner inte av att det ska bli längre fördröjning.
Den kabeln är dock "aktiv"

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/161894-d...
+
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190095-d...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har en billig aliexpress 5m usb kabel (el aktiv) som inte går att få att fungera alls med helelr utan hubb och nej kabeln är ej skadad då jag mätt kabeln och alla kablar i den är hela den är bara för dålig för usb.

Men utöver usb kabel så behöver du tänka på skärm kabeln med allt över 3m så kan man få problem oavsett om det handlar om vga/dvi/hdmi/displayport SÄRSKILT om vi talar mer än 1080p@60hz.
Har själv 3 st 5m hdmi kablar (olika märken) som ej vill mer än 720p och pysslat med ett par till några som inte ens ville 720p men under 720p gick bra dvs det tog mig fyra försök innan jag fick en 5m hdmi kabel som funkade i 1080p60hz.
En av mina som funka i 720p för mig mellan htpc/mediaspelare/dvd till förstärkare funkade inte alls i 720p när en kompis låna den för många år sedan när han bara hade en 720p tv mellans hans htpc o tv.
Så det kan med andra ord skilja mellan olika enheter om det funkar heller inte, dvs det beror på olika chip hur pass bra error corrections dom har osv.

Och nu strax innan blackfriday när jag handla en gsync 1440p@164hz skärm så kunde jag ej använda min 3m displayport kabel (som jag bytte till efter 5m hdmi kabeln) längre då den enbart gav några få sekunder långa blinkningar av skrivbordet per min i bästa fall.
Så nu har jag fått ställa datorn på skrivbordet istället för garderoben där den bodde förrut.
Men nrä jag orkar/får tid/får råd ska jag handla en/ett par 3m kablar och prova igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har en billig aliexpress 5m usb kabel (el aktiv) som inte går att få att fungera alls med helelr utan hubb och nej kabeln är ej skadad då jag mätt kabeln och alla kablar i den är hela den är bara för dålig för usb.

Men utöver usb kabel så behöver du tänka på skärm kabeln med allt över 3m så kan man få problem oavsett om det handlar om vga/dvi/hdmi/displayport SÄRSKILT om vi talar mer än 1080p@60hz.
Har själv 3 st 5m hdmi kablar (olika märken) som ej vill mer än 720p och pysslat med ett par till några som inte ens ville 720p men under 720p gick bra dvs det tog mig fyra försök innan jag fick en 5m hdmi kabel som funkade i 1080p60hz.
En av mina som funka i 720p för mig mellan htpc/mediaspelare/dvd till förstärkare funkade inte alls i 720p när en kompis låna den för många år sedan när han bara hade en 720p tv mellans hans htpc o tv.
Så det kan med andra ord skilja mellan olika enheter om det funkar heller inte, dvs det beror på olika chip hur pass bra error corrections dom har osv.

Och nu strax innan blackfriday när jag handla en gsync 1440p@164hz skärm så kunde jag ej använda min 3m displayport kabel (som jag bytte till efter 5m hdmi kabeln) längre då den enbart gav några få sekunder långa blinkningar av skrivbordet per min i bästa fall.
Så nu har jag fått ställa datorn på skrivbordet istället för garderoben där den bodde förrut.
Men nrä jag orkar/får tid/får råd ska jag handla en/ett par 3m kablar och prova igen.

Skärm kablar har jag på 5m som funkar prima iaf. Men tråkigt att det det varit sånt krångel för dig med bildkablarna, är det så mkt fel med dom eller har du bara haft otroligt med otur och jag tur? :S Okok men när det gäller usb så borde jag köra på en aktiv alltså med andra ord. Vid vilken längd börjar USB att tappa signal? Man kanske behöver räkna med längden på mus/tangentbords kabeln på det åxå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fanns rätt dåligt med info om längre usb kablar att hitta då jag leta runt en del inför det köpet för 2-3 år sedan.
Men om det är för att det funkar bra för det mesta heller för att inga använder dom är ju frågan då.

När det handlar om bild kablar så är det ju inte helt ovanligt med projektor som sitter i tex taket och behver lång kabel och usb används oftas inte alls då för det körs trådlöst mus/tbord/fjärr istället.
Vilket gör att väldigt många fler kör/har provat längre bild kablar än långa usb kablar.

Jag hade nog satsat på en aktiv kabel dock för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!