Permalänk
Medlem

Kommer detta fungera?

Funderar på att bygga ett ultrakompakt kraftpaket och funderar på dessa delar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10122694/

Nån som har något att invända? Finns det någon krona att spara in någonstans? Vill helst inte utöka budgeten.

Permalänk
Medlem

Finns kronor att spara, men det beror på ditt användande och förväntningar.

Kommer du spela mest i 1080p i 60hz kan du lika gärna ta ett rx480 så sparar du 1000kr. Sen är det inte så svårt att sätta ihop dessa delar själv; där kan du ytterligare spara 700 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Finns kronor att spara, men det beror på ditt användande och förväntningar.

Kommer du spela mest i 1080p i 60hz kan du lika gärna ta ett rx480 så sparar du 1000kr. Sen är det inte så svårt att sätta ihop dessa delar själv; där kan du ytterligare spara 700 kronor.

Nej precis, jag tänkte bygga den själv. Den där låg kvar i lådan sedan en tidigare build
Har varit väldigt kluven i mitt val av grafikkort. Känns ändå som att gtx 1070 är en bättre framtidssäkring än rx480?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Nej precis, jag tänkte bygga den själv. Den där låg kvar i lådan sedan en tidigare build
Har varit väldigt kluven i mitt val av grafikkort. Känns ändå som att gtx 1070 är en bättre framtidssäkring än rx480?

Ett gtx1080 är ännu mer framtidssäker:)
Även en i7:a.

Då du tagit Z270-moderkort så borde du ta en K-märkt processor oxå

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Nej precis, jag tänkte bygga den själv. Den där låg kvar i lådan sedan en tidigare build
Har varit väldigt kluven i mitt val av grafikkort. Känns ändå som att gtx 1070 är en bättre framtidssäkring än rx480?

Jag har absolut ingenting emot Nvidia kort, bara för att ha det sagt (GPU:er är känsligt ämne i detta forum).

RX480 behöver nödvändigtvis inte vara en dålig framtidssäkring alls då de har en 8GB variant och DX12 blir mer optimerat vid varje spelrelease och ser ut att kunna bli en fullständig övergång till inom en snar framtid. 8GB varianten presterar redan idag lite bättre än 4GB varianten (väldigt lite), men finns inga tecken på att det skulle bli mindre texturer i spel i framtiden.

Inom DX12 RX480 otroligt bra, och om du som sagt nöjer dig med 1080p i 60hz så kommer du vara nöjd med detta kort. Ofta i spel märker man heller ej någon större skillnad mellan High och Ultra settings, så om du skulle behöva gå ner ett snäpp i framtiden skulle det inte vara någon större förlust.

Har du kärvt med pengar = kör RX480
Känns det bättre i själen med ett 1070 = kör på 1070!

Båda är riktigt bra kort med olika för och nackdelar. Gör det som känns bäst helt enkelt.

Alternativt för att gå ner i pris så borde du titta på tidigare generations processorer. Hört att senaste i vissa spel presterar t.om. sämre men detta är endast ryktesväga.

Hoppas dessa tankar kan få dig att komma lite närmre ett beslut.