Analysfirman IDC förutspår stabilisering på PC-marknaden framöver

Permalänk
Melding Plague

Analysfirman IDC förutspår stabilisering på PC-marknaden framöver

Trots en fortsatt minskad försäljning på datormarknaden överlag spås den nu stabiliseras, med ökad försäljning för både Dell, HP och Lenovo det senaste året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

We are doomed.... no look, its going to be allright. Oh we're doomed again...

Spågummor och Analysfirmor har mer gemensamt än de tror

Permalänk
Medlem

Att försäljningen har gått ner kan vara att prestandan inte har ökat lika mycket de senaste åren. Men nu med att "AMD Ryzen" på ingång kommer förhoppningsvis konkurrensen öka och vi får se vad som händer på marknaden.

Permalänk
Medlem

Hur påverkar den nya elektronikskatten analysen? Gissar på att det är många av dom här användarna som kommer att plocka hem sin dator ifrån något annat land.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur påverkar den nya elektronikskatten analysen? Gissar på att det är många av dom här användarna som kommer att plocka hem sin dator ifrån något annat land.

Är inte "analysen" för hela världen? I så fall spelar mindre roll om datorn säljs i Sverige eller Danmark blir ju en dator till i statistiken i vilket fall. Bara att vi får in mindre pengar till staten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De räknar väll inte med egenbyggen? webhallen, inet osv. Då skulle väll siffrorna vara ännu högre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

De räknar väll inte med egenbyggen? webhallen, inet osv. Då skulle väll siffrorna vara ännu högre.

Troligtvis, men min rena gissning är att det inte skulle öka siffran med ens 10%. Borde inte studenter och företag vara de stora kassakossorna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Att försäljningen har gått ner kan vara att prestandan inte har ökat lika mycket de senaste åren. Men nu med att "AMD Ryzen" på ingång kommer förhoppningsvis konkurrensen öka och vi får se vad som händer på marknaden.

Ärligt skulle jag inte tro att mycket händer. Problemet är att en dator som är 2 år gammal fortfarande fungerar klockrent till det mesta, så länge den köptes bra från början. Det enda som påverkar är laptop batteriet som troligen är lite sämre efter 2 år, och de billigaste skräp maskinerna som de tjänar 0kr på ändå. Här väljer man att köpa nytt batteri eller ny skräp dator...

RyZen kommer troligen ändra desktop marknaden rätt bra, men jag tror mer att den kommer pressa ner priserna på nuvarande, än att införa ett nytt steg av prestanda.

Det enda som kan komma ändra något är ju om nu företag väljer att byta 10000 maskiner här och där, då blir det inkomst. Windows 10 verkar dock ha lockat de som var intresserade redan, och det är nu mer en fråga om "måste vi byta maskiner"/"vad kostar nya mjukvaran"??

Skrivet av Oneone:

De räknar väll inte med egenbyggen? webhallen, inet osv. Då skulle väll siffrorna vara ännu högre.

Detta brukar bara vara räknat på större OEM tillverkare, dvs HP, Dell, Lenovo, Asus, Acer osv. Och bara OEM maskiner, desktop som laptop.

Skrivet av zetruz:

Troligtvis, men min rena gissning är att det inte skulle öka siffran med ens 10%. Borde inte studenter och företag vara de stora kassakossorna?

Finns tre sätt att tjäna på PC marknaden idag, vad jag kan tänka mig iaf.
- Bulk PC... till företag/elektronik firmor. 10k maskiner, med samma setup, billigt att göra och konfigurera, säljes med vinst.

- High-end. Dvs dyraste 10kkr saken entusiasten köper, eller tangentbord för 1500kr... tex. Problemet är att detta är mer typ Nvidia eller Corsair osv som tjänar dessa pengar, inte OEM som HP/Lenovo mfl. Så även om där finns pengar att tjäna, så är det inte relevant i stor del för detta.

- Servrar. Highend prestanda, dyr teknik och bra vinst. Företagen kan lätt lägga miljoner på detta, utan att blinka, eller alltid få det mesta för pengarna. Detta är OEMs stora tjänare, men den är inte heller så stor del av "PC-marknaden" på så sätt vi ser den.

Allt annat är utfyllnad med +-i vinst, eller ren förlust tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ärligt skulle jag inte tro att mycket händer. Problemet är att en dator som är 2 år gammal fortfarande fungerar klockrent till det mesta, så länge den köptes bra från början. Det enda som påverkar är laptop batteriet som troligen är lite sämre efter 2 år, och de billigaste skräp maskinerna som de tjänar 0kr på ändå. Här väljer man att köpa nytt batteri eller ny skräp dator...

RyZen kommer troligen ändra desktop marknaden rätt bra, men jag tror mer att den kommer pressa ner priserna på nuvarande, än att införa ett nytt steg av prestanda.

Det enda som kan komma ändra något är ju om nu företag väljer att byta 10000 maskiner här och där, då blir det inkomst. Windows 10 verkar dock ha lockat de som var intresserade redan, och det är nu mer en fråga om "måste vi byta maskiner"/"vad kostar nya mjukvaran"??

Lite det jag menar att de datorer man köpte för 2-3 å sedan har bra prestanda idag så man behöver inte köpa en ny.
Enligt Mayakalendern skulle jorden gå under 2012 men nu är det 2017 så spådomar lämnar jag åt nån annan att tro på.

Permalänk
Inaktiv

Utvecklingen går emot att vara datorer endast blir klienter och all programvara körs någon annanstans, detta leder till att prestandan på våra klienter minskas. Inom skolor och liknande ökas Windows MultiPoint liknande lösningar.

Jag tror att ett fallande ssd pris skulle öka försäljningen rejält, många sitter med äldre maskiner och köpa en ny utan ssd blir typ en ny lika slö maskin igen.

Permalänk
Rekordmedlem

En uppdaterad version av win 7 kunde nog dra upp branschen, många har ju aktivt valt att avstå att köpa nya datorer för att slippa modern interfacet och visserligen så kryper MS sakta sakta tillbaka mot ett fungerande interface men varför inte utgå från win 7 och verkligen göra ett modernt os på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En uppdaterad version av win 7 kunde nog dra upp branschen, många har ju aktivt valt att avstå att köpa nya datorer för att slippa modern interfacet och visserligen så kryper MS sakta sakta tillbaka mot ett fungerande interface men varför inte utgå från win 7 och verkligen göra ett modernt os på rätt sätt.

Med andra ord: Om MS skulle fokusera på att göra något bra istället för en kompromiss (där kompromissen har som mål att öka deras andel på mobilmarknaden, skit samma hur de som har tangentbord och mus upplever skiten). Ja, det vore ju roligt men MS bryr sig bara om marknadsandelar och pengar. Har man dominans på ett område så bryr man sig inte längre om kunderna på det området

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Kanske inte så konstigt. Köpte en laptop med i5'a 8gb minne och 1tb disk för 3990:- strax över 3 år sedan.

Varför skulle jag vilja "uppgradera" den till en i3'a eller celeron för samma priset idag?

Sen är det direkt pinsamt och jag skulle vilja säga kriminellt att hålla på med "planned obsolete" som mobiltelefontillverkarna gör. Mobiltelefonbranschen borde ha precis samma problem. Men där är t.ex min Galaxy S4 med Snapdragon 800 APU helt förstörd efter lite över 2 års användande. Hur tusan de lyckats få en snapdragon 800 med 2gb ram till att bli slö som en snigel kan man undra, men nog har de lyckats med det!

Permalänk
Avstängd

Dollarn är för hög och vi får nya skatter och avgifter här hela tiden.

USAs ekonomi kommer gå skit och händer något där så kommer färre uppgradera.
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4

Låtsasbränder i fabriker och långsam innovation från företagen, just nu har nvidia/intel monopol mot AMD som bara är skit men nu har de en sista chans att ta sig tillbaka så får hoppas AMD lyckas nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Mobiltelefonbranschen borde ha precis samma problem. Men där är t.ex min Galaxy S4 med Snapdragon 800 APU helt förstörd efter lite över 2 års användande. Hur tusan de lyckats få en snapdragon 800 med 2gb ram till att bli slö som en snigel kan man undra, men nog har de lyckats med det!

Lite OT; Testa att lägga in en obloatad custom ROM+kernel, då blir telefonen som ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sen är det direkt pinsamt och jag skulle vilja säga kriminellt att hålla på med "planned obsolete" som mobiltelefontillverkarna gör. Mobiltelefonbranschen borde ha precis samma problem. Men där är t.ex min Galaxy S4 med Snapdragon 800 APU helt förstörd efter lite över 2 års användande. Hur tusan de lyckats få en snapdragon 800 med 2gb ram till att bli slö som en snigel kan man undra, men nog har de lyckats med det!

- Fragmenterat filsystem.
- Överblivna filer/delar från gamla appar
- Lappad mjukvara som tvingats laga sig själv i 2 år.

Titta bara på en PC med 2 år gammal OS. Ja det fungerar än, men man märker ofta segheten rätt tydligt. Exakt samma OS med en nyinstall, och datorn flyger på igen.
Så börja med total fabrikåterställning. Den brukar hjälpa iaf en del.

Annars titta som ovan föreslagit, på Custom ROM. Nyare android är mer och mer optimerat. 5.1 och senare är betydligt snabbare än tex 3.x och 4.x, även på gammal hårdvara. Har en Samsung Galaxy S2 som fortfarande hängde med rätt bra med Custom 5.0 mjukvara, i en telefon med dual CPU, 1GB RAM och som kom med 2.3 ursprungligen.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx:

Jo möjligen att det är nåt sånt då, men jag kan tyvärr inte formatera om mobilen just nu för att prova. Min dator är dock hur snabb som helst trots att den är äldre och har använts otroligt mycket mer Men så har man väl lite mer kontroll över sitt OS på en dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@Paddanx:

Jo möjligen att det är nåt sånt då, men jag kan tyvärr inte formatera om mobilen just nu för att prova. Min dator är dock hur snabb som helst trots att den är äldre och har använts otroligt mycket mer Men så har man väl lite mer kontroll över sitt OS på en dator också.

Just därför gillar jag att roota telefonen. Man får mer kontroll igen, även att slänga ut bloatware, sätta brandvägg att neka internet access till appar som inte behöver det mm. Att kunna använda mer av telefonen helt enkelt.

Min S2a har nu pensionerats från aktiv tjänst, pga jag tror något i hårdvaran började ge upp. Den fick mer och mer oväntade omstarter och även läs-problem. Felet började komma utan förvarning de senaste månaderna. Ev nån del av dens flash som börjat ge upp... men med tanke på åldern så klagar jag inte.

Synd dock för den räcker mer än väl för enklare behov, bara den fungerar. Kameran i den är dock ganska mycket sämre än dagens nya telefoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Just därför gillar jag att roota telefonen. Man får mer kontroll igen, även att slänga ut bloatware, sätta brandvägg att neka internet access till appar som inte behöver det mm. Att kunna använda mer av telefonen helt enkelt.

Min S2a har nu pensionerats från aktiv tjänst, pga jag tror något i hårdvaran började ge upp. Den fick mer och mer oväntade omstarter och även läs-problem. Felet började komma utan förvarning de senaste månaderna. Ev nån del av dens flash som börjat ge upp... men med tanke på åldern så klagar jag inte.

Synd dock för den räcker mer än väl för enklare behov, bara den fungerar. Kameran i den är dock ganska mycket sämre än dagens nya telefoner.

Nä en S2'a har nått en helt godkänd pensionsålder! Starkt jobbat! Tycker dock att en snapdragon 800 med 2gb ram borde ha mer att ge. Får se kanske kan se till att roota den också. Men det är ju just det jag menar med planned obsolete. Hur många där ute vet hur man rootar en mobil eller att man ens kan det? Man ska ju inte behöva roota mobilen för att den ska kunna funka i mer än 2 år, då är det något fuffens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Dollarn är för hög och vi får nya skatter och avgifter här hela tiden.

USAs ekonomi kommer gå skit och händer något där så kommer färre uppgradera.
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4

Låtsasbränder i fabriker och långsam innovation från företagen, just nu har nvidia/intel monopol mot AMD som bara är skit men nu har de en sista chans att ta sig tillbaka så får hoppas AMD lyckas nu.

Stämmer om USAs ekonomi. 70% av amerikaner har som mest 1000 $ insparat. AMDs nya processorer kommer förmodligen bli konkurrenskraftigt bra, det är sista tåget för AMD och Kina satsar inte på förlorare. Vad gäller personligen inköp av komplett pc eller delar så kommer det inte bli något av det på minst två år. Mycket nöjd med min stationära och min bärbara duger när jag är på semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nä en S2'a har nått en helt godkänd pensionsålder! Starkt jobbat! Tycker dock att en snapdragon 800 med 2gb ram borde ha mer att ge. Får se kanske kan se till att roota den också. Men det är ju just det jag menar med planned obsolete. Hur många där ute vet hur man rootar en mobil eller att man ens kan det? Man ska ju inte behöva roota mobilen för att den ska kunna funka i mer än 2 år, då är det något fuffens

Visserligen håller jag med att det är lite planerad obsolete, men titta på PC-datorn.

Hur många vet hur man totalt installerar om allt? Istället sitter de på sin 3 år gamla laptop, HDD med 500+ skadade sektorer och ringer dig och undrar om du kan hjälpa för den är väldigt långsam på senaste... (självklart full med alla familjebilderna och ingen backup också).

Lite det artikeln nosar på, att PC-marknaden har varit rätt dålig på länge, för folk har lärt sig att ta vara på sina gamla maskiner. Att sätt in en SSD i en gammal vettig laptop tex är verkligen som att ge dem nytt liv. Men inte många vet att det + en nyinstallation är det som kan ge den gamla datorn nytt liv igen.

Tror problemet är att folk köper en dator/telefon och tror att de aldrig behöver service...
Behandla det som bilen istället, dvs service varje år, ena gången liten mellanservice, andra året större total service. Tredje året kanske byta en del eller så.

Du har dock helt klart klivit på Androids svaghet... dvs att telefontillverkarna + operatörerna medvetet inte vill att du ska uppgradera den och använder den efter 1-2 år. Dock vill inte HP/Dell det heller... utan enligt dem ska du byta till senaste modellen direkt

Din snapdragon 800 har dock mycket liv i sig fortfarande, men du måste ge mjukvaran lite service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visserligen håller jag med att det är lite planerad obsolete, men titta på PC-datorn.

Hur många vet hur man totalt installerar om allt? Istället sitter de på sin 3 år gamla laptop, HDD med 500+ skadade sektorer och ringer dig och undrar om du kan hjälpa för den är väldigt långsam på senaste... (självklart full med alla familjebilderna och ingen backup också).

Lite det artikeln nosar på, att PC-marknaden har varit rätt dålig på länge, för folk har lärt sig att ta vara på sina gamla maskiner. Att sätt in en SSD i en gammal vettig laptop tex är verkligen som att ge dem nytt liv. Men inte många vet att det + en nyinstallation är det som kan ge den gamla datorn nytt liv igen.

Tror problemet är att folk köper en dator/telefon och tror att de aldrig behöver service...
Behandla det som bilen istället, dvs service varje år, ena gången liten mellanservice, andra året större total service. Tredje året kanske byta en del eller så.

Du har dock helt klart klivit på Androids svaghet... dvs att telefontillverkarna + operatörerna medvetet inte vill att du ska uppgradera den och använder den efter 1-2 år. Dock vill inte HP/Dell det heller... utan enligt dem ska du byta till senaste modellen direkt

Din snapdragon 800 har dock mycket liv i sig fortfarande, men du måste ge mjukvaran lite service

För de allra flesta är datorer bara magiska lådor som de tror är för komplexa att ens våga öppna eller göra något med.

Datorn i sign har jag haft sedan 2011, undantaget grafikkortet och jag känner inget behov att uppgradera fortfarande.

Snapdragon 800 har mycket kvar att ge garanterat, flasha bara in på någon nougat rom. https://forum.xda-developers.com/galaxy-s2/development-deriva...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Kanske inte så konstigt. Köpte en laptop med i5'a 8gb minne och 1tb disk för 3990:- strax över 3 år sedan.

Varför skulle jag vilja "uppgradera" den till en i3'a eller celeron för samma priset idag?

Sen är det direkt pinsamt och jag skulle vilja säga kriminellt att hålla på med "planned obsolete" som mobiltelefontillverkarna gör. Mobiltelefonbranschen borde ha precis samma problem. Men där är t.ex min Galaxy S4 med Snapdragon 800 APU helt förstörd efter lite över 2 års användande. Hur tusan de lyckats få en snapdragon 800 med 2gb ram till att bli slö som en snigel kan man undra, men nog har de lyckats med det!

Det är nog bara du som installerat en massa skit på telefonen som gör att den blir långsam. Min Nexus 5 går lent som smör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Det är nog bara du som installerat en massa skit på telefonen som gör att den blir långsam. Min Nexus 5 går lent som smör.

Det var nog ett riktigt DUMT antagande. I såfall skulle jag väl knappast beklaga mig över det hela på forumet.

Permalänk
Medlem

Visserligen spenderat många sköna tusenlappar på PC-komponenter senaste året.
Fast något intresse att köpa en PC-dator finns inte... Även om man dreglande kollar in bärbara speldatorer med GTX1070-80 grafikkort.

Det är tre saker som stöter bort mig och får mig att stoppa tillbaka kreditkortet i fickan:
1. Microsoft Windows 10 - Vill inte ha det och kommer inte ha det.
2. De saknar DVD/CD-läsare - Jag köper inte en bärbar som inte har optisk läsare/skrivare.
3. White-trash svarta produkter - Vill inte köpa datorer i standard-svart färg.

För två år sedan var det ett problem, idag är det ett jätte problem att få det man vill betala för från PC-tillverkare.
Vad har PC-tillverkarna för planer för att "stabilisera PC-marknaden framöver"?.

PS. Var det inte IDC som förutspådde att Winphone skulle ha 20% av mobilmarknaden 2015? DS.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Att försäljningen har gått ner kan vara att prestandan inte har ökat lika mycket de senaste åren. Men nu med att "AMD Ryzen" på ingång kommer förhoppningsvis konkurrensen öka och vi får se vad som händer på marknaden.

Knappast prestandaökning som driver försäljningen på det stora hela, snarare ny mjukvara eller tjänster som kräver ny hårdvara. Varit låg innovationstakt ett tag nu på pc- fronten.

Skickades från m.sweclockers.com