Vägghängda Chassin för Nät/Server

Permalänk
Medlem

Vägghängda Chassin för Nät/Server

Letar efter någon typ av slutet chassi man kan hänga på vägg, eventuellt med stödben, men det skall i första hand hängas på vägg. Det bör vara c:a 1500 högt och i övrigt standardmått för 19" server chassin.

Har letat lite på nätet men hittar inget självklart. Finns det något ställe i Skåne dit man kan åka och titta hur det ser ut eller är man hänvisad till onlinebeställning på vinst och förlust?

Syfte:
- ingång fär nätverk och strömförsörjning
- plint / switch
- hemmaserver /nas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1500 som i 1,5 meter högt? Svårt att hitta så stora rackskåp för väggmontage. De börjar ju väga över 60-70 kg vid det laget.

Permalänk
Medlem

Ja, 1,5 meter, men vadå, väger själva skåpet så mycket? Alltså utan "min" utrustning?
Kanske 1200 hade räckt, men det skall funka som förvaring också...

Anledning till att jag vill ha upp det är att ha ett rent golvutrymme...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, de är rejält byggda och väger en hel del. Som exempel kan vi ta detta skåp som är 770 högt.

https://www.komplett.se/product/517861/datorer/server-infrast...

Det väger då nästan 40 kg.

Här kommer sedan det man får räkna med om man behöver ha den 1200 hög (dvs. typ 22U hög).

https://www.dustin.se/product/5010185317/19-floor-cabinet-22u...

Då väger den nästan 100 kg.

Detta är då vikter utan någon utrustning i alls. Så för dina behov får du nog försöka hitta på något egenbygge i lättare material.

Permalänk
Medlem

monterar du den i ett hörn så borde det gå, om du fäster den i båda väggarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Allt är nog möjligt om man har rejäla väggar och lyckas pricka reglar. Däremot så tror jag att det blir svårt att hitta något väggskåp i den storleken. Så då blir det nog enklast att på något sätt försöka sätta ett golvskåp på någon form av ben.

Permalänk
Medlem

Hmm, väggarna är putsad Leca så det borde iofs inte vara några problem (garage) och hörna för mer bultar och stabilitet är också möjligt.

Knepigare än jag trodde detta... man har en tanke om en bra lösning så är det ingen av tillverkarna som tänkt som jag. (Dom har givetvis fel allihopa...;-) )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hmm, väggarna är putsad Leca så det borde iofs inte vara några problem (garage) och hörna för mer bultar och stabilitet är också möjligt.

Knepigare än jag trodde detta... man har en tanke om en bra lösning så är det ingen av tillverkarna som tänkt som jag. (Dom har givetvis fel allihopa...;-) )

Putsad leca är väldigt mycket sämre att skruva upp saker i än en regel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kjempegrejt, som Norrmän säger....

Får väl bli stå skåp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kjempegrejt, som Norrmän säger....

Får väl bli stå skåp.

Eller så bygger du ett själv 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan väl snickra hyfsat men jag kan inte tänka mig att jag kan göra något som blir tillräckligt bra som skåp ... vad skulle man använda som material då? Lite reglar och spikband?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan väl snickra hyfsat men jag kan inte tänka mig att jag kan göra något som blir tillräckligt bra som skåp ... vad skulle man använda som material då? Lite reglar och spikband?

Ja du, ingen aning. Men det kan inte vara helt omöjligt att snickra ihop nått rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tar ju max 20 minuter o skruva ihop några reglar och 2 st gångjärn till dörren till skåpet och sen upp på väggen ba