Permalänk
Medlem

kraftfull dator

Tjenare!
har idag en dator jag byggde själv för 3år sedan, dock har mitt intresse för spel via datorn svalnat.
Mitt nya behov/intresse har blivit att få en dator som är kraftfull nog för videoredigering. antar att det är det som kräver mest.
Dagens rigg är en tower som tyvärr skulle behöva krympa bli tystare och få plats på tv-bänken.
Varför tv-bänken? jo mitt as till Tower måste bort så min inköpta subb får plats vid sidan av bänken där nuvarande datorn står.
Nuvarande specs:
CPU fx6300 3,5ghs 6core
hdd samsung 840 pro ssd 128gb
8GB Corsair Vengeance ddr3 1600MHZ
GPU Radeon hd7850 1GB ddr5
Så vad kan man få i vettigt tv-bänks format, är tystare och snabbare samt bättre på rendera och rediggera videoklipp?
Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimler:

Tjenare!
har idag en dator jag byggde själv för 3år sedan, dock har mitt intresse för spel via datorn svalnat.
Mitt nya behov/intresse har blivit att få en dator som är kraftfull nog för videoredigering. antar att det är det som kräver mest.
Dagens rigg är en tower som tyvärr skulle behöva krympa bli tystare och få plats på tv-bänken.
Varför tv-bänken? jo mitt as till Tower måste bort så min inköpta subb får plats vid sidan av bänken där nuvarande datorn står.
Nuvarande specs:
CPU fx6300 3,5ghs 6core
hdd samsung 840 pro ssd 128gb
8GB Corsair Vengeance ddr3 1600MHZ
GPU Radeon hd7850 1GB ddr5
Så vad kan man få i vettigt tv-bänks format, är tystare och snabbare samt bättre på rendera och rediggera videoklipp?
Tacksam för hjälp

Budget?

FX-processorerna är ju inte så tokiga vad gäller videoredigering. En begagnad 8320/8350 med en moderat OC är nog det mest prisvärda alternativet, men FX är ju strömtörstiga och det är inte alltid synonymt med tystlåten.

Annars en i7 setup av nåt slag, kanske.

Permalänk
Medlem

ja bra fråga min nuvarande set-up kostade mig 5kkr för lite över 3år sedan...
typ liknande slant kan jag tänka mig att lägga ev 2kkr till.
så får man nått för det, tänker mig att allt är dyrare då man vill ha mindre pc?

Permalänk
Medlem

Om du har pengar att spendera så tycker jag att du ska hålla ut med din nurvarande rigg. Eftersom AMD ska släppa sina nya processorer inom någon månad.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimler:

ja bra fråga min nuvarande set-up kostade mig 5kkr för lite över 3år sedan...
typ liknande slant kan jag tänka mig att lägga ev 2kkr till.
så får man nått för det, tänker mig att allt är dyrare då man vill ha mindre pc?

Vad har du för moderkort idag?

Hade själv en FX6300 för några år sedan, och de klockar ganska fint, körde min i 4.65ghz. Men det är klart, en modern i7a kör ju över den iaf. För 5-7k kan du ju köpa en sån setup ny, om du nu vill.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: GIGAbyte GA-970a-ud3 är moderkortet jag har..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimler:

@kronwalled: GIGAbyte GA-970a-ud3 är moderkortet jag har..

Hyfsat kort, men 970-korten är ofta begränsade vad gäller överklockningsförmåga, speciellt vad gäller 8-kärninga cpuer, men en halvdan OC borde gå.

De tre uppgraderings alternativen jag ser, beroende på krav och prismedvetenhet:

Beg. 8320/8350 ~600-800kr (endast cpu) + mer ram.

Beg 2600k/2700k/3770k/4770k/4790k med tillhörande moderkort + mer ram ~2-3k.

Ny 6700k/7700k med tillhörande z-moderkort och ddr4 ~6-7k, eller AMD's motsvarighet när den kommer.