Windows 10-uppdatering introducerar problem för användare med flera skärmar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10-uppdatering introducerar problem för användare med flera skärmar

Under förra veckan släppte Microsoft en mindre uppdatering för Windows 10, vilken skapat problem för användare som spelar med flera skärmar via Nvidia Surround eller AMD Eyefinity.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

"Microsoft rekommenderar användare som drabbas av detta att antningen köra applikationerna i windowed mode, alternativt endast köra med en skärm inkopplad."

Roligaste ever, vafan håller dom på med?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nästa lösning blir väl

"Microsoft rekommenderar användare som drabbas av denna funktion att köpa spelen genom Windows Store som inte lider av dessa problem"

Permalänk
Inaktiv

Microsoft rekommenderar användare som har problem att istället köra linux. Sådär fixat och gjort och det löste problemet!

Nå vid stora uppgraderingar blir det alltid fel någonstans, det är därför seriösa programvaruutvecklare ej tvingar på deras kunder uppgraderingar utan låter de själva göra dem i kontrollerade former.

Permalänk
Medlem

Har varit sjukt många konstiga buggar med W10 sista tiden tycker jag. Var nästan bättre INNAN Anniversary uppdateringen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Någon som vet om buggen som kom i AU som hindrar exclusive mode för gamepads blivit fixad, eller har det gått och blivit en feature istället.

Det är ju allt detta som gör att man avstår uppdateringar så länge det bara är möjligt, men förr eller senare tvingas man ju på dem ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Microsoft rekommenderar användare som drabbas av detta att antningen köra applikationerna i windowed mode, alternativt endast köra med en skärm inkopplad."

Roligaste ever, vafan håller dom på med?

Windowed mode? Men jag kör ju windows, så då är det väl windowed?

Nej men seriöst, sluta klanta er microsoft.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att köra Windows 7 =P =P =P

Permalänk
Medlem

Glad att jag stängde av automatiska uppdateringar strax innan Anniversary Update Slippa problem med flerskärmsetup och bångstyriga xboxkontroll-drivrutiner.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det är just detta som är den stora baksidan med Windows 10 påtvingad uppdatering. Är nästan förvånad att de har lyckats klara sig undan med så få stora bekymmer som de gjort hittills faktiskt. Det är lite som att gå på tunn is året runt för Microsoft teamet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det är just detta som är den stora baksidan med Windows 10 påtvingad uppdatering. Är nästan förvånad att de har lyckats klara sig undan med så få stora bekymmer som de gjort hittills faktiskt. Det är lite som att gå på tunn is året runt för Microsoft teamet.

Dock är den här situationen lite annorlunda om jag förstod det rätt. MS bestämde sig för att medvetet släppa en uppdatering trots kända fel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Luminous:

Windowed mode? Men jag kör ju windows, så då är det väl windowed?

Nej men seriöst, sluta klanta er microsoft.

Jag kör inte flera skärmar atm, men detta är ju inte kul då redan flera skärmar är mycket jobb ;_;

NÄ MS detta va rätt klantigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Microsoft rekommenderar användare som har problem att istället köra linux. Sådär fixat och gjort och det löste problemet!

Tja, man kan ju till viss del redan köra Uuntu på Windows och snart kommer (kanske) även openSUSE

https://fossbytes.com/opensuse-linux-on-windows-10/

Synd bara att de berättar mindre och mindre vad det är de vill att man ska installera för patchar från dem:

http://www.computerworld.com/article/3157832/windows-pcs/micr...

Permalänk
Medlem

Vad är det med företags hat mot oss som kör multimonitor setups? Först var det en kraschande nvidia drivrutin som inte hanterade dual monitors i Win 10, och nu Microsoft själva med detta?

Inte för att jag inte dagis brottas med andra GPU relaterade buggar men men.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

"Då uppdateringen inte går att välja bort finns det ännu ingen lösning på problemet,..."

Jo då... ge fan i detta usla OS så slipper du tvingas till uppdateringarna

Skrivet av tvelander:

"Microsoft rekommenderar användare som drabbas av detta att antningen köra applikationerna i windowed mode, alternativt endast köra med en skärm inkopplad."

Roligaste ever, vafan håller dom på med?

Tycker du kan skylla dig själv, då du alltid vill ha det senaste och vackraste.

Jag har i snart 1 år kritiserat Windows 10, och deras usla sätt att hantera buggar och fel, samt tvinga allt skit på alla. Vissa höll inte med... så lev med skiten nu då.

Vi andra fortsätter dual/trippel-screen på andra OS som inget hade hänt...

Permalänk
Medlem

Var har Strejf tagit vägen?

Han hade säkert haft en bra förklaring varför detta inte är ett problem,
utan bara ytterligare en fördel med W10.

Jag känner medlidande med dem som rullar ut W10 på företag...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Jag känner medlidande med dem som rullar ut W10 på företag...

De bör inte ha dessa problem eftersom de kan styra utrullningen av uppdateringar själva.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

"Då uppdateringen inte går att välja bort finns det ännu ingen lösning på problemet,..."

Jo då... ge fan i detta usla OS så slipper du tvingas till uppdateringarna

Tycker du kan skylla dig själv, då du alltid vill ha det senaste och vackraste.

Jag har i snart 1 år kritiserat Windows 10, och deras usla sätt att hantera buggar och fel, samt tvinga allt skit på alla. Vissa höll inte med... så lev med skiten nu då.

Vi andra fortsätter dual/trippel-screen på andra OS som inget hade hänt...

Jag svara längre upp då jag inte har problemet.... sen kör jag enterprise med WSUS så får inga updates jag inte inte ha.

Du är väldigt snabb på hugga utan veta, men jag fattar.

Windows 10 är underbart, jag klarar inte sitta vid windows 7 i 3 minuter, körde även windows 10 med 6 skärmar innan inga problem.
Det är personlig åsikt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jawik:

De bör inte ha dessa problem eftersom de kan styra utrullningen av uppdateringar själva.

Exakt alla företag som har bra IT kör wsus och checkar alla innan man rullar ut dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Var har Strejf tagit vägen?

Han hade säkert haft en bra förklaring varför detta inte är ett problem,
utan bara ytterligare en fördel med W10.

Jag känner medlidande med dem som rullar ut W10 på företag...

Han är besöker Sweclockers flitigt, numera som avstängd användare http://www.sweclockers.com/medlem/strejf

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Var har Strejf tagit vägen?

Han hade säkert haft en bra förklaring varför detta inte är ett problem,
utan bara ytterligare en fördel med W10.

Jag känner medlidande med dem som rullar ut W10 på företag...

Han är avstängd sedan typ förra våren, för vad vet jag inte exakt och ingen som väljer att delge information om varför han vart avstängd.
Konstigt tycker jag....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt alla företag som har bra IT kör wsus och checkar alla innan man rullar ut dom.

Dessutom kan man ju köra med LTSB som endast får säkerhetsuppdateringar och med så lite MS crap som möjligt.

Nä Windows 10 i företagsmiljö med Enterprise LTSB och WSUS fungerar smärtfritt jämfört med Windows 10 Professional hemma...

Endast konstiga beslutet vad gäller LTSB versionen är hur päronen hos Microsoft beslöt att plocka bort "utforskaren" från aktivitetsfältet. Dessutom är ju Internet Explorer bra gömt också så man får ta till GPO bara för att pusha ut dessa till något vettigt ställe så alla dessa icke IT kunniga ens ska kunna börja använda datorn när de loggar in för första gången...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Exakt alla företag som har bra IT kör wsus och checkar alla innan man rullar ut dom.

Beror på vilken maskin det är. För viktigare maskiner så har IT inte där att göra och de som ansvarar för datorn gör allt själva. Detta av orsakar som att produktionsbortfall kan kosta i runda slingar runt 100 000kr/h och det är svårt för en annan person att veta hur alla programvaror fungerar.

Nå det bästa är att låta alla sköta sina uppdateringar hur de själva vill. Detsamma gäller saker som antivirus, brandväggar etc, på många ställen är de helt avstängda. Säkerheten är istället att noggrant kontrollera datan som införs.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RPGWiZaRD:

Dessutom kan man ju köra med LTSB som endast får säkerhetsuppdateringar och med så lite MS crap som möjligt.

Nä Windows 10 i företagsmiljö med Enterprise LTSB och WSUS fungerar smärtfritt jämfört med Windows 10 Professional hemma...

Skulle aldrig installera Windows 10 pro på mina saker om den inte har M2 ssd och jag vet innan jag kan få problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Microsoft rekommenderar användare som drabbas av detta att antningen köra applikationerna i windowed mode, alternativt endast köra med en skärm inkopplad."

Roligaste ever, vafan håller dom på med?

Hahaha, Microsofts rekommendation är att köra med EN skärm bara En av mina skärmar har pajjat nu och det är frustrerande att bara sitta med två skärmar. Tur att vi inte uppgraderat från Win7 ännu och kommer inte heller göra det på länge.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Beror på vilken maskin det är. För viktigare maskiner så har IT inte där att göra och de som ansvarar för datorn gör allt själva. Detta av orsakar som att produktionsbortfall kan kosta i runda slingar runt 100 000kr/h och det är svårt för en annan person att veta hur alla programvaror fungerar.

Nå det bästa är att låta alla sköta sina uppdateringar hur de själva vill. Detsamma gäller saker som antivirus, brandväggar etc, på många ställen är de helt avstängda. Säkerheten är istället att noggrant kontrollera datan som införs.

Nu fattar jag ingenting, IT inte där att göra? så du menar att folk som jobbar med typ metall jobb ute i en fabrik ska sköta WSUS och allt själv? byte av hårdvara mjukvara beställa licenser?

Det är inte svårt för IT att veta hur skiten funkar om folk pratar med IT.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag svara längre upp då jag inte har problemet.... sen kör jag enterprise med WSUS så får inga updates jag inte inte ha.

Du är väldigt snabb på hugga utan veta, men jag fattar.

Missade ditt "just nu kör inte...", sorry.
Och du är en av få som kan köra Enterprise hemma. Det hade nog de flesta av oss som har problem med det OSet, mig inkl, gärna gjort.

Skrivet av tvelander:

Windows 10 är underbart, jag klarar inte sitta vid windows 7 i 3 minuter, körde även windows 10 med 6 skärmar innan inga problem.
Det är personlig åsikt.

Förstår att Windows 7 känns gammalt. Men för mig känns det iaf fungerande 24/7. Det är ett OS som kommer att starta och göra det man säger till det, varje gång, varje dag. Windows 10 är som rysk roulette, där man inte vet om dagens Updates kommer paja något eller inte.

Man har gått från att kunna styra det som man vill oavsett version, till att kräva Enterprise för att kunna göra det. Så alla som inte har det, kommer att få buggar efter buggar. Problem efter problem... och det är inte okej. Hellre då gammalt men fungerande.

Det är min personliga åsikt.

Den dagen Windows 10 faktiskt blir "färdigt", den dagen ska jag gärna titta på det. Men så länge det är "beta", är jag inte intresserad.

Permalänk
Medlem

Sen undrar folk varför det finns användare som är kritiska till W10's automatiska uppdateringar som inte går att stänga av utan lite fördjupad kunskap..
Tycker detta är ett lysande exempel varför win update skall kunna kontrolleras på samma sätt som tidigare på ett enkelt sätt.
Det första jag gjorde när W10 installerats var att stänga av vanliga win update och sedan köra allt via wumt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nu fattar jag ingenting, IT inte där att göra? så du menar att folk som jobbar med typ metall jobb ute i en fabrik ska sköta WSUS och allt själv? byte av hårdvara mjukvara beställa licenser?

Det är inte svårt för IT att veta hur skiten funkar om folk pratar med IT.

IT kan betyda mycket, jag syftar på de som är anställda på företaget för att sköta om deras IT/infrastruktur rent allmänt. De som är inne och pillar på de viktiga servrarna är systemutvecklare som har utvecklat programvarorna eller åtminstone dagligen jobbar med dem.

Och IT kan självklart inte ett skvatt om alla tusentals, miljontals olika applikationer som finns, där vissa applikationer kommunicerar med tusentals olika hårdvaror med helt olika protokoll. Att slänga in något generell IT-nisse på sådan jobb, är som att ta in en skock babianer i ett bageri och tro att resultatet blir bra.

Nä rätt kompetens för rätt jobb och visst efter 3-5år skulle nog generella IT folk bli bra på vissa programvaror, men denna tiden finns inte riktigt för att de ska sätta sig in i alla program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt alla företag som har bra IT kör wsus och checkar alla innan man rullar ut dom.

Så att hantera tex "Anniversary update",
och för all del även denna uppdatering,
(som MS tydligen tyckte var så viktig att man skickade ut den med kända fel)
ger alltså inte upphov till några extra arbetsinsatser eller krux?

Då förstår jag att MS fortsätter trycka ut sina beta-produkter.

"Att älska den hand som slår en"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”