Windows 10 och Windows time.

Permalänk
Medlem

Windows 10 och Windows time.

Hej på er Sweclockare.

Har ett litet dilemma som jag inte lyckas klura ut hur jag ska lösa och hoppas ni har några tips.

Jag har fristående Windows 10 klienter (utan nätverkskoppling) som tappar klocka och datum titt som tätt.
Ibland kan dom gå i en månad, men sen helt plötsligt ställer klockan om sig och det ställer till det för mig
då jag kör applikationer som ska starta och stoppa vid vissa tidpunkter, och ställs klockan om förskjuts
detta vilket leder till problem.

Har ställt in dom till att inte synka mot windows time, manuellt inaktiverat windows time tjänsten, tyvärr
så verkar fortfarande samma sak ske.

Kan man lösa detta på något sätt, t.ex. genom att installera en lokal NTP server som windows kan synka mot
eller någon annnan fiffig applikation som korrigerar klockan om den skulle ställas om, eller kan man kanske
synca mot brandväggen/Routerns klocka om jag ställer dit en sådan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem

Du är redan inne på den bästa lösningen, NTP. Undrar dock lite hur din nätverkstopologi ser ut. Alltså vilka klienter, serverar finns ? Är alla anslutna till det lokal nätverket ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Du är redan inne på den bästa lösningen, NTP. Undrar dock lite hur din nätverkstopologi ser ut. Alltså vilka klienter, serverar finns ? Är alla anslutna till det lokal nätverket ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fristående datorer vi pratar om, med disablade nätverkskort och installerade loop-back adaptrar för att "simulera" ett nätverk.
Så med andra ord finns ingen nätverkskoppling överhuvudtaget, så det enda som finns är själva klienten, inget annat.

För att vara mer precis är det pekskärmsterminaler med Windows 10, som startar vid en viss tidpunkt, och stoppar vid en annan (baserat på butikens öppettider) med vår egen mjukvara installerad på (resterande kopplingar till vår resterande utrustning går via legendarisk och topmodern com-ports kommunikation )

Problemet som jag får är att ställer jag in att kiosken ska öppnas 07:00 och stängas 19:00 så får jag problem när klockan ställer om sig
i formen av att programmet startar/stoppar vid fel tidpunkter, och drar igång min custom screensaver mitt under öppettiden

Går det inte lösa finns möjligheten att placera ut brandväggar/routrar och använda dom som NTP server, dock vet jag inte om detta fungerar i praktiken?

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Du är redan inne på den bästa lösningen, NTP. Undrar dock lite hur din nätverkstopologi ser ut. Alltså vilka klienter, serverar finns ? Är alla anslutna till det lokal nätverket ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänker dessutom att dessa tidsomställningar orsakas av mina omstartscript som körs dagligen för att motverka
minnesläckage som vi har haft problem med i Windows 10

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL