Acer Predator för 15-20? Vilken är mest värd pengarna? Finns det något bättre där ute?

Permalänk
Medlem

Acer Predator för 15-20? Vilken är mest värd pengarna? Finns det något bättre där ute?

Hej, jag har nu slitit jul och nyår och med storhelgstillägget och övertiden tänker jag köpa mig en ny laptop. Den skall jag ha till att leka med multi-media, samt spela ME Andromeda när det kommer, och liknande spel. För mig är det viktigt att datorn är välbyggd och håller länge, om den håller mindre än 2 år känner jag inte att den riktigt är värd pengarna (får gärna hålla 4 år, men det kanske är önsketänk). Därför har jag nu bestämt att inte köpa en Asus Rog som jag först var inne på, då flera säger att den inte har bra kylning, och det var dålig kylning som tog död på min senaste laptop. Så, jag har tittat på Acer Predator serien istället. Min budget är ca 16k, men jag kan betala 20 om det verkligen skulle vara värt det - men eftersom det inte är top notch gaming jag egentligen är ute efter - utan snarare att den skall klara utvecklingen och hålla längre, så vet jag inte om det riktigt är värt att betala de där sista tusenlapparna också. Modellerna och erbjudandena jag tittat på nu är antingen:

Acer Aspire G5-793 i7 8GB 256GB SSD GTX 1060 på inet för 15. Den har ingen HDD men, jag har en liten notebook med bara en liten 50GB SSD och jag kompletterar den med minneskort som jag sätter i för ren lagring, det fungerar väldigt bra tycker jag. jag är nog inte den som har flera spel installerade tillsammans heller. däremot kommer jag ha hela adobe-paketet installerat.
https://www.inet.se/produkt/1978300/acer-aspire-g5-793-i7-8gb...

Acer Aspire G9-793 i7 8GB 256GB SSD + 1TB HDD GTX 1070 kostar 20 på inet, och har lite bättre grafik och en HDD. Men, jag vet inte vad skillnaden rent praktiskt blir mellan den och den ovan, så vet inte riktigt om det är värt dem pengarna.

Cdon.com säljer också Acer Predator G9-793-572J 17,3" för 18 tusen. men de skriver att den har i5 inte i7
Intel Core i5-6300HQ / 8 GB RAM /256 GB SSD + 1 TB HDD /NVIDIA GeForce GTX 1070 - 8GB
Jag har skrivit till dem för att fråga om det verkligen stämmer, men de har ännu inte svarat. men om den nu har i5, är den ett bättre köp än de andra i så fall? den har ju det bättre grafikkortet och den har dubbla hårddiskar.?
http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-g9-793-572j-17-3-b...

Permalänk
Medlem

@悪葉: Kul att du gillar Acer Predator. Har själv köpt en Acer Predator g5-793 alldeles precis och jag är fantastiskt nöjd!

Först och främst skillnaderna mellan G9 och G5. G9 har dvd-läsare som kan bytas ut mot en optional fan som sägs kyla grafikkortet lite extra. Vet inte hur detta fungerar i praktiken men det sägs att man kan få ner tempen några grader. Tror inte det är någon större skillnad just designmässigt förutom detta så kan prata för bägge sorterna.

Jag köpte först en Asus ROG GL702VM på mellandagsrean och valde att lämna tillbaka denna. Datorn är kompakt och väger lite men detta är också datorns stora problem. Hade idle temperaturer på ca 54 grader vilket är helt horribelt hos en ny dator. Läste runt på Asus forum och testade olika saker som att undervolta och visst fick jag ner den någon grad men det tar inte bort problemet isig. Köper man en "gaming dator" så är det jävligt viktigt att den har bra kylning och korrekt design. För vem vill betala 15000+ på en dator som kanske bara håller 1 år?

Köpte min Acer laptop och är så enormt nöjd. Byggkvallitén är fantastisk, GL702VM känns som en plastleksak i jämförelse. Kylningen är grymt jävla bra och jag har idle temperaturer på mellan 32-33 grader. Även när jag spelar så känner jag inte att datorn blir speciellt varm (ej kollat tempen i full load) mendå spelar jag främst LoL nu och det är inte speciellt krävande. Jag jämförde datorerna side by side och skillnaden är typ obeskrivlig i mitt tycke. Visst väger den här datorn mer än Asus men det gör den med all rätt. Utblåset är perfekt placerat och klarar av att kyla både i7 6700 och GTX 1060 galant.

Till din fråga: Vilken Acer ska jag välja?

Det frågor du behöver ställa dig är helt enkelt följande: Är jag i behov av en GTX1070 eller inte? Tror definitivt att en G9 klarar av att kyla en GTX1070 och med detta så kommer det vara en prestanda skillnad helt klart jämtemot GTX1060 men allt beror på vilken typ av spel du planerar spela.

Så min första fråga till dig är den ovan. Ska hjälpa dig göra rätt val för övrigt för Acer Predator G5&G9, är rätt val utan tvekan!

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

@Zidust:

alltså GTX 1070låter som ett mer framtidssäkert val, klart. jag gillar spel som Dragon Age Inquisition, och liknande, som kanske inte är lika tunga som The Witcher på grafiken men det är ändå där uppe de rör sig. och det är ju mitt spelande som "förbrukar" datorn, inte det andra jag gör.

jag gick in på notebookcheck och där är det lite av en diskussion (en liten, därför svårt att förhålla sig till) kring kylningen. de mäter upp till 99-100 grader vid hög belastning, det låter mycket. Men de har också en tidig testvariant. Men ändå... funderar på om det kanske finns fler ställen att läsa om detta på dock.

http://www.notebookcheck.net/Acer-Predator-17-G9-793-Notebook...

Permalänk
Medlem

@悪葉: har hört att det var vissa problem med de tidigare exemplaren. Kan testa köra min i full load ikväll en sväng och se vad temperaturen blir. Svårt att tänka mig de temperaturen med tanke på hur mycket svalare den är än min tidigare GL702VM. På den blev även tangentbordet varmt när jag spelade enklare spel dom t ex LoL. Skulle det vara ett väldigt krävande spel så finns det också en fläktboost knapp som boostar fläktarna till max. Visst låter det endel men har man hörlurar och spelar så ser jag nog inget problem med ljudet. Återkommer med resultat

Isåfall bör du sikta på ett GTX1070 helt klart

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Gjort några testar, här är resultaten:

CPU Idle: Ca 33 grader

GPU Idle: Ca 33 grader (samma)

CPU Full Load: 86, 72, 85, 71 grader - Varierande temperatur per kärna här men CPU temp på under 90 grader max load är absolut inget problem :-). Sen kan man säkerligen undervolta CPUn lite om man ser det som ett problem ändå.

GPU Full Load: 56 grader - Det här är riktigt imponerande eftersom jag hade ca 90 grader på GL702VM.

Min analys är att i7 6700 är en väldigt varm processor helt enkelt men så länge som inte grafikkortet kombinerar upp temperaturen ytterligare så ser jag det här inte som ett problem. Och datorn blir heller inte ens varm under någon av testerna vilket är imponerande. Har inte kollat vad jag får för temperatur i LoL ännu.

Länkar de 3 intressanta alternativen av datorer i mitt tycke:
_____________

14990: https://www.inet.se/produkt/1978300/acer-aspire-g5-793-i7-8gb...

+- GTX1060
+ i7 6700
+ SSD 256GB

Mest prisvärd enligt mig.
________________

17790: http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-g9-793-595t-i5-630...

+ GTX1070
+ 256GB SSD
+ 1TB HDD
+ G9
- i6300HQ

Bra mellan val om man har hög prio på grafikkortet. Själv hade jag nog valt den första om det stod mellan dessa två. Bättre processor och betydligt billigare hade jag haft som motiveringar.
________________

20990: http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-g9-793-78j5-17-3-b...

+ GTX1070
+ 512GB SSD
+ 1TB HDD
+ i7 6700
+ 16GB ram
+ G9

Bästa datorn såklart av alla valen. Men också dyrast. Känner du att du har råd så är det här givetvis det rätta valet.
________________

Hoppas du gör ett bra val

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]