Damen vill köpa systemkamera, tips?

Permalänk
Medlem

Damen vill köpa systemkamera, tips?

Hej!

Min dam vill handla en systemkamera inför bla. en utlandsresa, men hon har svårt att förstå vilka som är bra- eller dåliga produkter.
Budgeten ligger väl mellan 3-6000 SEK, vilket gör urvalet lite mer begränsat. Förutom att den tar bra bilder direkt ur lådan, så önskar hon någon Wifi-funktion så man trådlöst kan överföra bilderna till telefon/dator. Tänkte om ni proffs här på Swec ev. har några bra tips? Får gärna kosta så lite som möjligt, men inte tumma allt för mycket på kvalitén.

Tack på förhand,
Simon.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det är lite av en folktro att, bara för att man har en systemkamera så tar man bra bilder. Men bara för att man kör en ferrari så blir man inte en bättre bilförare. Att en systemkamera skulle ta bra bilder "direkt ur lådan" är inte alls sant. Det är mer avancerade kameror och kräver att man vet mer om kameran för att få ut bra bilder. Jag skulle vilja säga att din mobil tar bättre bilder "ur lådan" än din systemkamera, förutsatt att du inte har någon aning om hur en systemkamera fungerar.

När det kommer till systemkameror så är skillnaden mellan 3000kr och 6000kr ingenting. Alla kameror i denna prisklass kommer ta lika bra bilder. Här handlar det nästan alltid om vilket objektiv man använder på kameran för att fånga ljuset.

Men med det sagt, här är min rekommendation:

En systemkamera på en utlandsresa är väldigt mycket att bära med sig om det rör sig om en standard kamera med spegel. Tunga, klumpiga och hängandes över axeln.

Jag rekommenderar en spegellös systemkamera, t'ex
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nij51030silver
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosm31855svart
Notera att du måste köpa ett paket där objektiv medföljer.

Annars skulle jag rekommendera en bättre kompaktkamera.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sx430is

Alt. en ännu mindre kompaktkamera. Det är verkligen inte roligt att släpa på en stor klumpig kamera när man är på semester.

EDIT: Vet att några blir lite känsliga på denna punkt. Men alla har olika definitioner av vad en bra bild är. En bra bild för mig handlar inte om upplösningen eller att bilden är tagen med en större sensor (även om det lägger grunden för väldigt bra bilder).

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Annars skulle jag rekommendera en bättre kompaktkamera.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sx430is

Blev det där verkligen rätt länk? En stor superzoom med pytteliten sensor är ju inte direkt vad jag skulle kalla för "bättre kompaktkamera", det är en kamera som är bra på att zooma mycket och inget annat.

Jag skulle rekommendera Sony RX-100 II med den budgeten och de kraven. Den är liten och nätt men tar riktigt bra bilder. En ypperlig semesterkamera med andra ord.

Men om ni ändå vill ha en systemkamera så skulle jag nog rekommendera någon m43-kamera. m43-systemet är betydligt större (mer objektiv, tillbehör, etc) än Nikons och Canons spegellösa system, vilket ju är en orsakerna till att man väljer en systemkamera. Tyvärr så har jag lite dålig koll på det systemet, så jag kan inte direkt säga vilken kamera som är bäst där.

Annars finns också Sony A6000, en riktigt bra spegellös kamera. Men lite utanför budget då tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Blev det där verkligen rätt länk? En stor superzoom med pytteliten sensor är ju inte direkt vad jag skulle kalla för "bättre kompaktkamera", det är en kamera som är bra på att zooma mycket och inget annat.

Vet inget om kompaktkameror, men har hört en del om denna modell, bra och dåligt. Bara antar att en kamera i den prisklassen tar bra bilder, samt att den uppfyllde kraven.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Det är lite av en folktro att, bara för att man har en systemkamera så tar man bra bilder. Men bara för att man kör en ferrari så blir man inte en bättre bilförare. Att en systemkamera skulle ta bra bilder "direkt ur lådan" är inte alls sant. Det är mer avancerade kameror och kräver att man vet mer om kameran för att få ut bra bilder. Jag skulle vilja säga att din mobil tar bättre bilder "ur lådan" än din systemkamera, förutsatt att du inte har någon aning om hur en systemkamera fungerar.

När det kommer till systemkameror så är skillnaden mellan 3000kr och 6000kr ingenting. Alla kameror i denna prisklass kommer ta lika bra bilder. Här handlar det nästan alltid om vilket objektiv man använder på kameran för att fånga ljuset.

Men med det sagt, här är min rekommendation:

En systemkamera på en utlandsresa är väldigt mycket att bära med sig om det rör sig om en standard kamera med spegel. Tunga, klumpiga och hängandes över axeln.

Jag rekommenderar en spegellös systemkamera, t'ex
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nij51030silver
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosm31855svart
Notera att du måste köpa ett paket där objektiv medföljer.

Annars skulle jag rekommendera en bättre kompaktkamera.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sx430is

Alt. en ännu mindre kompaktkamera. Det är verkligen inte roligt att släpa på en stor klumpig kamera när man är på semester.

Alltså jag måste ändå påpeka vissa saker du skriver.
1. Systemkameror skulle vara svåra att ta bra kort med. Va????? Har du glömt att de har grymt bra autolägen som ställer in kameran efter ljus osv, bra mycket mer exakt än en mobilkamera? En mobilkamera har inte en chans mot en systemkamera med bra objektiv. Vilket tar oss till no 2.
2. Den stora skillnaden mellan 3000- 6000 kr kan vara just objektivet. I denna prisklassen säljs systemkameror oftast med objektiv i ett paket. I 6000 kr klassen brukar det finnas val mellan ett standardobjektiv och lite mer avancerad kamera med massa onödiga funktioner typ GPS. Eller en standard systemkamera med viltiga funktioner fast bundlat med ett bra objektiv. Detta är att rekomendera.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Det är lite av en folktro att, bara för att man har en systemkamera så tar man bra bilder. Men bara för att man kör en ferrari så blir man inte en bättre bilförare. Att en systemkamera skulle ta bra bilder "direkt ur lådan" är inte alls sant.

Ja och nej. Visst har du en poäng med ditt påstående, men det är inte hela sanningen. Det krävs inte jättemycket kunskap/övning för att börja ta bättre bilder med en systemkamera än en mobilkamera. Med en billigare systemkamera + fast objektiv med större bländare (f/1.8 el. liknande) får man helt plötsligt möjlighet att ta bilder man aldrig skulle kunna ta med en mobilkamera, d.v.s så länge man har viss uppfattning om bländare, ISO och slutartid.

Skrivet av bandless:

Min dam vill handla en systemkamera inför bla. en utlandsresa, men hon har svårt att förstå vilka som är bra- eller dåliga produkter.
Budgeten ligger väl mellan 3-6000 SEK, vilket gör urvalet lite mer begränsat.

för 3-6000:- kan man ändå få ett riktigt bra paket. Någon av Nikon eller canons instegsmodeller + fast 35mm-objektiv kan man ta riktigt fina bilder med. Själv började jag med en Nikon D3300 + 35mm DX f/1.8 G och var supernöjd (kostade runt 5000 totalt). Annars finns det flera fina spegellösa kameror också, men då får man leva med lite sämre batteritid.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska titta på Canon 1300D, den finns i kit med två objektiv 18-55 och 75-300. den har wifi och är en bra nybörjarkamera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3717002
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-canon-eos...

@bandless:

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alltså jag måste ändå påpeka vissa saker du skriver.
1. Systemkameror skulle vara svåra att ta bra kort med. Va????? Har du glömt att de har grymt bra autolägen som ställer in kameran efter ljus osv, bra mycket mer exakt än en mobilkamera? En mobilkamera har inte en chans mot en systemkamera med bra objektiv. Vilket tar oss till no 2.
2. Den stora skillnaden mellan 3000- 6000 kr kan vara just objektivet. I denna prisklassen säljs systemkameror oftast med objektiv i ett paket. I 6000 kr klassen brukar det finnas val mellan ett standardobjektiv och lite mer avancerad kamera med massa onödiga funktioner typ GPS. Eller en standard systemkamera med viltiga funktioner fast bundlat med ett bra objektiv. Detta är att rekomendera.

Nej, de är mer avancerade. Det var exakt dem orden jag använde. Jag sa inte svårare. Har sett allt för många som använder autoläge, som blev helt förvirrad av att blixten flyger upp helt plötsligt, sen har dom bilder med fula skuggor. Alla definerar "bra bilder" olika. Inga bra bilder kommer ur autoläge för mig(givetvis överdrift, men jag gillar att kontrollera ljuset). Sen "ur lådan" tar moderna mobiler fruktansvärt bra bilder, faktiskt. Men inte alls samma bildkvalité kanske.

Man kanske kan argumentera för att inte köpa en systemkamera om man bara vill använda autoläge.

Min poäng var bara att en systemkamera "för resan" är fel kamera att ta med enligt min åsikt. Att lägga ner den summan för en systemkamera för en semester låter högst oklokt. Men det är min åsikt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Nja, i princip håller jag med dig, men det finns egenskaper med systemkameror som gör att de verkligen tar bättre bilder direkt ur lådan jämfört med mobiler och de billigare kompaktkamerorna, ffa för att de har större sensor (ger renare och mer detaljrika bilder när ljuset är svagare), oftast bättre autofokus och objektiven kan passa bättre till det man ska fota mm.

Kan man inget om tekniken kan man som sagt alltid köra autoläget på systemkameran och den är då inte svårare att hantera än en kompakt eller mobil. Däremot så är ju tyngden och otympligheten alltid där, även om de billigare systemkamerorna oftast är lättare är de dyrare varianterna.

Ska ni verkligen ha systemkamera så hade jag valt Canon, Nikon eller Sony. Vad ni ska välja beror till viss del vad kameran ska användas till, filmning eller stillbild mest och vilka objektiv som behövs. Här är en sökning på de som har wifi
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s305159300&o=produkt_pr...

Kanske de spegellösa Sony 5100 eller 6000 https://www.dpreview.com/reviews/2016-round-up-interchangeabl...
Nikon 5300 https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5300 ett annat alternativ är Nikon 3400, den har inte wifi utan bluetooth, men det räcker kanske?
Canon 1300D https://www.dpreview.com/reviews/2016-round-up-interchangeabl...

Canon M3 & Nikon 1j5 som florrpan föreslår verkar rätt ok, men har bägge alltför dålig battertid i mitt tycke. Jag hade hellre valt Sony 5100 faktiskt, som är lite mittemellan en vanlig systemkamera och pocket/mobil i användning och storlek. Sonys objektivutbud är sämre och ofta dyrare än Nikon/Canon, men det håller på att ändra sig. Behöver man riktigt bra batteritid och optisk sökare så är det dock en riktig systemkamera som gäller.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

@bandless: Skulle nog satsa på en bättre begagnad, wifi kan ta ganska lång tid om det är 32 gb som ska överföras i ett svep.... men om ändå så köp ett wifi minneskort om det passar.

Permalänk
Medlem

Det låter som att Fujifilm X70 är en perfect match. Det är visserligen ett fast objektiv, men den är liten som en point-and-shoot fastän den har en APS-C-sensor (som är den mindre varianten av många systemkameror). Tar fantastiska bilder, går ned i fickan, väger inte mycket, och byggd som en tank. Wifi har den också.

Eftersom du har otrolig tur har jag en till salu. Vill inte översälja den här (mer än jag kanske gjort), men jag hade faktiskt skrivit såhär även om jag inte haft den till salu. Googla recensioner så får du se. PM om du vill prata mer om den! Och hoppas jag inte brutit mot några regler nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, ska gå igenom dessa med henne.
Riktigt fin input, tack åter!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Vi har en systemkamera sedan länge.. men på dom senaste semestrarna så har vi struntat i den.. frugans Galaxy S7 tar fullt godkända semesterbilder.. Som sagts tidigare i tråden.. en systemkamera är för mycket att släpa runt på..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om hon ska köpa kamera utifrån en enda specifik utlandsresa tycker jag hon först måste fråga sig vad hon vill ha ut av resan. En systemkamera är mycket att släpa på, speciellt om hon ska ha med mer än ett objektiv (troligtvis inte, om det är hennes första). Ska hon dessutom fota uteslutande i en massa autolägen hade jag nog hellre köpt mig en väldigt kompakt kamera av lite mer avancerad modell, som ändå ger dig möjligheter att ta steget ur de automatiska lägena när tiden kommer.

Jag tänker på modeller så som:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1016981190/canon/pow...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006409360/sony/cybe...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007225802/panasonic...

Är det en renodlad fotoresa kan hon kanske tänka om och satsa på en systemkamera, om intresset och orken att släpa runt på utrustningen finns där.

Jag brukar själv få välja att smita iväg ensam med min systemkamera när jag är utomlands för att överhuvudtaget få någon glädje av att ha med den. Det har en tendens att ta väldigt mycket fokus från sällskapet eller partnern att ständigt ha näsan i en kamera och det tar helt enkelt bort en hel del av det roliga med att resa när man ständigt springer runt med en stor systemkamera över axeln. Det är helt enkelt inget för festresan eller den romantiska trippen med partnern kanske. Men sen och andra sidan finns det ju inget roligare än att packa ner systemkameran i väskan tillsammans med ett par objektiv och gå runt hela dagen, bara du och kameran, med det enda målet att ta riktigt bra bilder.

Permalänk
Föredetting

Begagnat ger som vanligt mer för pengarna, speciellt i den här prisklassen. En fullstor spegelreflexmodell blir lätt mycket att släpa på också, medan en spegellös mer kompakt modell borde vara en hyfsad kompromiss mellan avancerade funktioner och högkvalitativa bilder.

Själv gick jag över från EOS 650D till EOS M när Webhallen sålde ut kamerorna för 2000:-, ångrar det inte. Köpte sedan till en adapter (200:- på Ebay) och en Canon 50mm f/1.4 för ytterligare runt en tusing - rätt bra bang for the buck (50mm f/1.8 finns ny för runt en tusing annars). Batteritiden är förstås inte mycket att skryta med, men bilderna är inte dumma.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Om hon ska köpa kamera utifrån en enda specifik utlandsresa tycker jag hon först måste fråga sig vad hon vill ha ut av resan. En systemkamera är mycket att släpa på, speciellt om hon ska ha med mer än ett objektiv (troligtvis inte, om det är hennes första). Ska hon dessutom fota uteslutande i en massa autolägen hade jag nog hellre köpt mig en väldigt kompakt kamera av lite mer avancerad modell, som ändå ger dig möjligheter att ta steget ur de automatiska lägena när tiden kommer.

Jag tänker på modeller så som:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1016981190/canon/pow...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006409360/sony/cybe...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007225802/panasonic...

Är det en renodlad fotoresa kan hon kanske tänka om och satsa på en systemkamera, om intresset och orken att släpa runt på utrustningen finns där.

Jag brukar själv få välja att smita iväg ensam med min systemkamera när jag är utomlands för att överhuvudtaget få någon glädje av att ha med den. Det har en tendens att ta väldigt mycket fokus från sällskapet eller partnern att ständigt ha näsan i en kamera och det tar helt enkelt bort en hel del av det roliga med att resa när man ständigt springer runt med en stor systemkamera över axeln. Det är helt enkelt inget för festresan eller den romantiska trippen med partnern kanske. Men sen och andra sidan finns det ju inget roligare än att packa ner systemkameran i väskan tillsammans med ett par objektiv och gå runt hela dagen, bara du och kameran, med det enda målet att ta riktigt bra bilder.

Tack samtliga för utförlig input!
Damen har nu tittat igenom svaren, och många påpekar att en systemkamera är för stor helt enkelt.

Kameror som du har länkat blev hon intresserad utav, finns det några vettiga alternativ runt 3-4000? Tror vi insåg att hon inte är så djupt intresserad av att lära sig allt heller. Hon vill nu ha en bra kamera, som är lätt att lära sig och ha med, som dessutom har wifi så du kan föra över till telefonen.

Ledsen för helomvändning till alla som har hjälpt till, men med er feedback har vi ändrat inriktning.

Tack på förhand, igen.
Simon

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Citerar samtliga som vart med och bidragit. Se posten ovan.

Skrivet av perost:
Skrivet av Florrpan:
Skrivet av KingCobra:
Skrivet av mortelsson:
Skrivet av robbankentor:
Skrivet av Florrpan:
Skrivet av Bakwetu:
Skrivet av Meantek:
Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Då håller jag helt med @perost om att en avancerad kompaktkamera som t.ex. RX-100 II är det självklara valet - I stort sett samma bildkvalitet som en systemkamera med kitoptik men i ett MYCKET mindre format. Dessutom har den Wi-Fi som hon ju ville ha.

Permalänk
Medlem

Ett forumtips: istället för att citera så kan du bara skrivet namnet med @ framför, t.ex. @bandless.

Men angående kamera så har jag redan tipsat om RX-100 II tidigare, men den ligger ju en bit utanför er budget. Den första modellen av RX-100 kostar 3.5k, men saknar då wifi. Canon G9X ligger runt 4k och har wifi. Ska man ha något ännu billigare och fortfarande ha wifi så får man nog tyvärr kompromissa rejält med bildkvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Tack samtliga för utförlig input!
Damen har nu tittat igenom svaren, och många påpekar att en systemkamera är för stor helt enkelt.

Kameror som du har länkat blev hon intresserad utav, finns det några vettiga alternativ runt 3-4000? Tror vi insåg att hon inte är så djupt intresserad av att lära sig allt heller. Hon vill nu ha en bra kamera, som är lätt att lära sig och ha med, som dessutom har wifi så du kan föra över till telefonen.

Ledsen för helomvändning till alla som har hjälpt till, men med er feedback har vi ändrat inriktning.

Tack på förhand, igen.
Simon

Jag säger fortfarande Canon EOS 1300D det är en nybörjarsystemkamera med wifi. så du kan dela bilder på instagram direkt via mobilen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@bandless: Mitt tips är att gå till butik och testa hur olika kameratillverkare fungerar, i aspekter som var knapparna finns fysiskt, hur kameran känns att hålla i, hur menyn fungerar etc.

Tjejen och jag var förr enbart van med canon, sen testade vi lite olika och det slutade med sony (A58) för henne.

Permalänk
Medlem

Den här kan vara ett alternativ, lång zoom som har samma höga ljusstyrka över hela zoomomfånget vilket är ovanligt även på dyrare kameror samt objektiv till systemkameror. Har också bra filmning med 4k samt är väderskyddad dvs den tål regn och stänk men går inte att bada med.

Har även en unik specialfunktion "postfokus" där det går att välja fokus i efterhand.(görs genom att den tar många bilder i 4k upplösning med olika fokus och sedan kan man bläddra igenom och välja den man vill ha.

Nackdelen är att sensorn är liten vilket samtidigt gör det stora zoomomfånget med bländare 2,8 möjligt.
Ett sådant motsvarande objektiv till en systemkamera skulle bli tungt och jättedyrt.
Å andra sidan gör den höga ljusstyrkan hos objektivet att man kanske slipper höja iso(känsligheten) och få en massa brus vilket är det små sensorer har mest problem med.

Ska man ha något med stor sensor hoppar dessvärre priset upp ett antal tusenlappar till.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ300

Vill man komma billigare undan finns även föregångaren FZ200 med samma fina optik men som saknar 4k och postfokusfunktionen, den dyrare FZ300 har även nyare processor vilket ger lite bättre bilder trots samma sensor. Även autofokusen ska vara bättre på FZ300.
Den billigare FZ200 saknar även väderskyddet som FZ300 har.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Hej!

Min dam vill handla en systemkamera inför bla. en utlandsresa, men hon har svårt att förstå vilka som är bra- eller dåliga produkter.
Budgeten ligger väl mellan 3-6000 SEK, vilket gör urvalet lite mer begränsat. Förutom att den tar bra bilder direkt ur lådan, så önskar hon någon Wifi-funktion så man trådlöst kan överföra bilderna till telefon/dator. Tänkte om ni proffs här på Swec ev. har några bra tips? Får gärna kosta så lite som möjligt, men inte tumma allt för mycket på kvalitén.

Tack på förhand,
Simon.

Jag har läst igenom de flesta kommentarerna och kan bara säga att det finns många åsikter här. Min syster köpte sig en Canon EOS 100D för typ två år sedan. Det finns måhända en uppdaterad version av denna kamera nu, men 100D är:

  • liten

  • tar bra bilder även med kit-objektiv

  • är lätt att använda

och min nästa kamera blir helt klart en Canon, efter att ha använt systra mis kamera, istället för min nuvarande Pentax.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hej

Ser att du fått många tips redan. Tänkte bara dela min erfarenhet.

Jag köpte nyligen en Sony A6000 till min sambo. Hon är sjukt nöjd med den!

Men hon är väldigt intresserad av foto och vill lära sig mer. Sony A6000 är en högt ansedd kamera och den bästa i sin klass. Men för din dam så kanske lillebror A5100 (en uppdaterad version av A5000 som kom samtidigt som A6000) som är i stort sett samma kamera fast lite "avskalad". Kanske mer lämpad för den som inte vill lära sig allt om foto men fortfarande vill ha lite möjligheter för förbättring...

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

+1 för Sony

Känns som att de ger mest valuta för priset just nu. De pushar fram nya modeller medan dinosaurie/de etablerade tillverkarna enbart tittar på vad som händer.

A6000 är riktigt prisvärd. I slutändan får man dock även investera i lite glas med.

A6500 må vara ett par år före tyvärr priset med men samtidigt försöker den ju ta mer DSLR territorium genom att vara en sport kamera.

Permalänk
Medlem

Problemet med Sony är att de ofta är trasiga medan Sony säger "det ska vara så, vitbalansen ska vara muppig, överhettning är normalt, osv".
Min a6000 fungerade perfekt likaså min A7 och rx100ii.

A7sii, A6300, rx100iv var alla katastrofer. Så köp gärna Sony men gör ordentlig research innan.

A6000 är safe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Tack samtliga för utförlig input!
Damen har nu tittat igenom svaren, och många påpekar att en systemkamera är för stor helt enkelt.

Kameror som du har länkat blev hon intresserad utav, finns det några vettiga alternativ runt 3-4000? Tror vi insåg att hon inte är så djupt intresserad av att lära sig allt heller. Hon vill nu ha en bra kamera, som är lätt att lära sig och ha med, som dessutom har wifi så du kan föra över till telefonen.

Ledsen för helomvändning till alla som har hjälpt till, men med er feedback har vi ändrat inriktning.

Tack på förhand, igen.
Simon

I våras köpte jag en Canon PowerShot G7X Mark II. Det är en digital kompaktkamera med större sensor (1"), vilket gör att den närmar sig systemkameror i "prestanda" medan den fortfarande är relativt liten och nätt. Använder den både när jag reser och när jag går på rockkonserter. Sett till inställningar upplever jag att den är lika avancerad som en vanlig systemkamera.

Här är ett Prisjaktfilter på den här typen av kompaktkameror (med större sensor): https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s305638436#rparams=m=s305638512.

Du ser att prisnivån är relativt hög, och det beror väl främst på att man betalar för hög prestanda i litet format. Det är lätt att hitta en fullstor systemkamera som tar lika bra bilder för halva priset av de dyraste, men då får du en dunderklump istället för nåt som slinker ner i en byxficka. Ungefär som att en laptop med samma prestanda som en stationär är dyrare pga det lilla formatet.

Sonys CyberShot RX100 är populära och jag tror det släpps en ny serie varje år (den senaste bör vara RX100 V). När jag köpte min så valde jag mellan RX100 III, min Canon G7X II samt en modell från Nikon (men den verkar inte ha släppts än ). Den första RX100 verkar vara den enda som ligger rätt i pris enligt nya önskemålet. Men den har ju väldigt goda betyg, så den funkar säkert trots åldern. Annars kanske det går att hitta någon nyare modell begagnat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ALmo:

Hej

Ser att du fått många tips redan. Tänkte bara dela min erfarenhet.

Jag köpte nyligen en Sony A6000 till min sambo. Hon är sjukt nöjd med den!

Men hon är väldigt intresserad av foto och vill lära sig mer. Sony A6000 är en högt ansedd kamera och den bästa i sin klass. Men för din dam så kanske lillebror A5100 (en uppdaterad version av A5000 som kom samtidigt som A6000) som är i stort sett samma kamera fast lite "avskalad". Kanske mer lämpad för den som inte vill lära sig allt om foto men fortfarande vill ha lite möjligheter för förbättring...

Lycka till!

Tänkte också Sony när TS frågade om att ta bra bilder direkt ur kartongen. Det känns för mig som att detta är något Sonys kameror är bra på. Nu skulle jag dock säga att detta är ett extremt subjektivt område, för hur kameran återger en referensbild vilket vanligtvis är det som testas kan vara något helt annat än hur man uppfattar verkligheten med olika ljus osv. För jag gissar att detta är vad hon vill åt. Hon vill att bilden ska återge så som hon uppfattade verkligheten när hon tog kortet. För handlar fotografering mycket om att få önskat slutresultat, vilket är en helt annan grej. Jag drar mig inte för att manipulera både omgivning och inställningar för att få just den bilden som jag tänkt mig även om det inte alls är så det faktiskt såg ut där bilden togs. Här är en bra systemkamera ovärderlig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om ni fortfarande vill skaffa systemkamera är det bäst att först kolla på vilket objektiv som finns tillgängligt inom budget. En bra och billig som samtidigt är allround, förutsatt att man har lite mer ljus (inte så ljusstark, dvs inte f/2.8 eller bättre) är Nikon AF-S DX 18-105/3.5-5.6 G ED VR https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni18105&utm_source...

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/634-ni...

Lämpligt Nikonkamerahus till ovanstående kan då vara Nikon D3300.

Permalänk

Nikons D3xxx och D5xxx är både lätta att hantera och de senare modellerna har WiFi om jag minns rätt. Jag började själv med en sådan kamera och tycker det är perfekt som förstakamera.