Steelseries Siberia 650, extremt låg mikrofon volym

Permalänk

Steelseries Siberia 650, extremt låg mikrofon volym

Införskaffade mig precis ett Siberia 650. Väldigt nöjd med det hittills för mina behov, förutom en sak. Volymen på mikrofonen är otroligt låg.

Jag ansluter via USB, har Realtek ljudkrets på mitt moderkort.

Har hittat en hel del trådar som tipsar om att avinstallera mjukvara, koppla ur 10 sekunder och sedan koppla in igen. Men jag kommer inte vidare i detta. Det känns som att det är realtek som spökar för mig, men jag har gått in i väggen kring detta och kan inte komma på huruvida jag ska göra. Verkar vara fler som har problem just med realtek kretsen och usb-anslutna headsets, där just volymen på mikrofonen är låg, men jag lyckas inte hitta någon lösning som är "generell".
Vänder mig nu till er kunniga själar för att se om någon har ett hackingtips på hur jag kan få detta att fungera som jag önskar.

Permalänk
Medlem

Vad har du provat? Du skriver att testat att koppla ur och in usb-kontakten och möjligtvis avinstallera mjukvaran. Något mer?

Du vet om att du har en volymkontroll på hörluren?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag har testat följande.

- Avinstallera alla drivrutiner och installera allt det senaste.
- Följt tråd på nätet där man ska avinstallera Steelseries drivrutinerna, ta ur headsetet i 10 sekunder och sedan testa igen.
- Testat avinstallera realtek drivrutiner för att bara köra på Steelseries drivrutiner.
- Ta bort alla drivrutiner och köra med Microsoft Audio standard drivrutiner.

Jag har ett Gigabyte moderkort med realtek krets. När jag testar i min svågers dator som har ett Asus moderkort med realtek krets så fungerar headsetet perfekt direkt när jag ansluter det.

Volymkontrollen på höger hörlur är volymkontroll för ljudet, på vänster kan man muta micen. Men det är inte problemet riktigt.
Via 3:e parts applikationer, Skype, Teamspeak, Steam etc. så hör man mig, men extremt lågt. Så lågt att det knappt går att höra. Jag måste skrika i mikrofonen för att det ska höras skapligt.

Så förutom att försöka avinstallera allt och installera igen så vet jag inte vad det kan vara för fel. I och med att det som sagt fungerade med att bara plugga in i min svågers dator och så fungerade det direkt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Spännande!

Ska testa uppdatera firmwiren. Men det verkar som att de haft problem med att mikrofonen inte fungerar alls. Och sista steamcommunity sidan har rätt topic men redan testat uppdatera det.

Det konstiga i hela kråksvängen är som sagt att när jag pluggar in det direkt i en annan dator så fungerar det utan problem. Så med andra bara min burk som det strular med. Så jag funderar på om jag har några gamla settings eller dylikt från gamla headset som gör att det spökar.
Men om jag ska in i cc-cleaner och rensa. För att rensa alla ljudinställningar överhuvudtaget finns det något bra sätt att "söka upp det" och sedan radera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejansson:

Spännande!

Ska testa uppdatera firmwiren. Men det verkar som att de haft problem med att mikrofonen inte fungerar alls. Och sista steamcommunity sidan har rätt topic men redan testat uppdatera det.

Det konstiga i hela kråksvängen är som sagt att när jag pluggar in det direkt i en annan dator så fungerar det utan problem. Så med andra bara min burk som det strular med. Så jag funderar på om jag har några gamla settings eller dylikt från gamla headset som gör att det spökar.
Men om jag ska in i cc-cleaner och rensa. För att rensa alla ljudinställningar överhuvudtaget finns det något bra sätt att "söka upp det" och sedan radera?

Nej, enklast brukar vara att ha järnkoll på registret och rensa manuellt eller ha installationsprogram vid sidan om som registrerar allt som läggs in i register och filer etc för att sedan vända på det när man avinstallerar. I ditt fall där du upptäckte att man kan gapa och skrika extra högt och det faktiskt hörs på andra sidan är väl att jämföra med hur "mute"-funktionen beter sig (testa det, det gjorde jag innan jag fattade att det fanns en mute-funktion på headsetet - det läcker igenom väldigt lite ljud men väl hörbart med allt satt på max)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nej, enklast brukar vara att ha järnkoll på registret och rensa manuellt eller ha installationsprogram vid sidan om som registrerar allt som läggs in i register och filer etc för att sedan vända på det när man avinstallerar. I ditt fall där du upptäckte att man kan gapa och skrika extra högt och det faktiskt hörs på andra sidan är väl att jämföra med hur "mute"-funktionen beter sig (testa det, det gjorde jag innan jag fattade att det fanns en mute-funktion på headsetet - det läcker igenom väldigt lite ljud men väl hörbart med allt satt på max)

Bra tips, men problemet är bara att jag pluggade ur det och in i en annan dator och då lät det perfekt. Så mute-funktionen på hörluren är det nog inget fel på. Annars hade det upplevts exakt samma på den datorn jag testade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejansson:

Bra tips, men problemet är bara att jag pluggade ur det och in i en annan dator och då lät det perfekt. Så mute-funktionen på hörluren är det nog inget fel på. Annars hade det upplevts exakt samma på den datorn jag testade på.

Jojo, men jag menade att upplevelsen för dom på den där sidan är nog det samma som om den är helt obrukbar, det var mer att just du (och jag) har märkt att det går igenom ljud, fast extremt lite. Värt att se över även om du tolkar det på ett annat sätt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T