Driva rc-elmotor direkt från batteri?

Permalänk
Medlem

Driva rc-elmotor direkt från batteri?

Hej!
Jag håller på med ett projekt att bygga en radiostyrd båt, men nu för att kapa kostnader för att få igång den utan allt för stora pengar så undrar jag om det går att koppla batteriet direkt till elmotorn för att få den att driva, utan någon form av styrning mellan?

Skulle även uppskatta lite köpråd på en rätt så billig elmotor och batteri för drivning av en ca 35cm lång plastbåt utan allt för stora krav på prestanda!

Med Vänliga Hälsningar!

Permalänk

Nu är det inte RC men airsoft jag tar min erfarenhet ifrån, där driver vi motorerna (som är lik en RC motor) så gott som direkt, bara en switch på + linan som slår på och ger fullt rakt in, själv kör jag på lipo och 11.1V, men det körs i korta omgångar, någon sekund, max 10 sekunder i taget, så kan inte säga hur en RC motor hanterar längre driftomgångar, var länge sen jag hanterade RC grejer.

tittar jag på min gamla RC båt så är det ett fartreglage som hanter allt, som mer eller mindre är en potentiometer som ett servo styr, gamla grejer, väldigt lite extra elektronik, kördes på ett ni-cad 8.4v batteri där.

någon typ av på och av skulle vara bra, vet inte vad du har att utgå ifrån, men en av/på som regleras av kontrollern skulle vara rätt smidigt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Nu är det inte RC men airsoft jag tar min erfarenhet ifrån, där driver vi motorerna (som är lik en RC motor) så gott som direkt, bara en switch på + linan som slår på och ger fullt rakt in, själv kör jag på lipo och 11.1V, men det körs i korta omgångar, någon sekund, max 10 sekunder i taget, så kan inte säga hur en RC motor hanterar längre driftomgångar, var länge sen jag hanterade RC grejer.

tittar jag på min gamla RC båt så är det ett fartreglage som hanter allt, som mer eller mindre är en potentiometer som ett servo styr, gamla grejer, väldigt lite extra elektronik, kördes på ett ni-cad 8.4v batteri där.

någon typ av på och av skulle vara bra, vet inte vad du har att utgå ifrån, men en av/på som regleras av kontrollern skulle vara rätt smidigt.

Tack för svar!

Jo det är ju samma princip. Min tanke var att i princip bara testa och sedan bryta kretsen för hand så att säga, till att börja med! Ett fartreglage och mottagare/sändare hade ju varit att föredra men tänkte mest om det gick utan vilket det verkar göra så får väl hoppas att det går som tänkt..

Permalänk

det är själva kylningen av motor som jag inte är säker på, är inte så insatt i den delen, en motor på full effekt hela tiden kommer bli varm, men det kan vara värt att testa, värsta fall så kommer du bränna motorn.
räkna med att batteriet kommer få lite stryk, om du inte har batterier som tål snabb urladdning, för det kommer äta en del från dem.

tips är också att inte köra med LiPo, då de inte mår bra och kan gå sönder helt om du kör dem helt tomma, om du inte har något litet chip som bryter strömmen när lipo batteriet blir för svagt, finns på ebay om man vill ha.

kan du ha någon input från din sändare inne i båten mer än höger/vänster? om du har något som kan kan tolkas som en ström signal, så kan ett mosfet vara en idé att använda för av/på av motorn.

nu länkar jag airsoft versionen, men den borde gå att implementera i din båt också.

http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-ba...

blir som ett litet relä som styr av och på, men den behöver ha en triger ström för att starta.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att köpa en rc motor som har två kablar. De med tre kablar kräver ett fartreglage för att fungera öht.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

det är själva kylningen av motor som jag inte är säker på, är inte så insatt i den delen, en motor på full effekt hela tiden kommer bli varm, men det kan vara värt att testa, värsta fall så kommer du bränna motorn.
räkna med att batteriet kommer få lite stryk, om du inte har batterier som tål snabb urladdning, för det kommer äta en del från dem.

tips är också att inte köra med LiPo, då de inte mår bra och kan gå sönder helt om du kör dem helt tomma, om du inte har något litet chip som bryter strömmen när lipo batteriet blir för svagt, finns på ebay om man vill ha.

kan du ha någon input från din sändare inne i båten mer än höger/vänster? om du har något som kan kan tolkas som en ström signal, så kan ett mosfet vara en idé att använda för av/på av motorn.

nu länkar jag airsoft versionen, men den borde gå att implementera i din båt också.

http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-ba...

blir som ett litet relä som styr av och på, men den behöver ha en triger ström för att starta.

Jo har förstått att många använder sig av vattenkylning till rc-båtar så de inte ska bränna motorn när den är igång längre stunder. Än så länge har jag inte införskaffat styrning heller, men det blir lite senare så då kanske jag kan fixa en sån där också, låter inte alls dumt

Skrivet av theailer:

Tänk bara på att köpa en rc motor som har två kablar. De med tre kablar kräver ett fartreglage för att fungera öht.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input! Hade som funderat på varför vissa var med två och vissa med tre, så tusen tack för klargörandet

Permalänk
Medlem

Det är rätt tungt att köra i vatten. Motorn kommer bli varm och batteriet laddas ur hårt.

Är det ett lipo måste du ha någon form av skydd/styrning så att det inte laddas ur för mycket.

Du måste ha någon form av fartreglage om det är någon fart i motorn annars har den hux flux kört över sjön.

Har byggt av borrmaskin fnån jemfix och efter ett tag bränner man motorn eller reglaget. Finns säkert bättre lösningar då en sådan maskin inte är gjort att gå konstant till batteriet är slut. Men kul så länge det varar

Permalänk
Medlem

Kör du på en kol-/borstad motor (bara två kablar + och -) kan du kan bygga ett superlågbudget fartreglage med en potentiometer (100Ohm kanske är lagom.. Testa lite olika.), det billigaste servo du kan hitta, och två små servo"armar" att sätta på potentiometern och ett på servot. Sätt ihop allt på en träbit med ståltråd.

LiPo bör du som sagt undvika då dom kräver skydd (cutoff vid 3.2V/cell) för att inte ta skada pga för djup urladdning.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Man använder inte resistiva pottar i sådana här sammanhang - motorn drar trolige 10-tals ampere vid full fart och snabbt kommer att glöda upp de sista trådvarven i potten, bli avbrott och det kommer att lukta elektronik-svett när man närma sig full fart

100 Ohm ger 0.111 Ampere vid 11.1 Volt matning - tvivlar på att elmotorn ens startar, drar man ned potten till 1/10-del (10 Ohm) så är strömmen 1.1 ampere innan elmotorn snurrar igång och det kommer inte vara någon vidare fart på motorn. Det intressanta på riktigt kommer att handa mellan 10 - 0 Ohm på potten - strömmarna på flertal Ampere och någonstans där kommer potten att brinna upp om den inte är i herrstorlek.

Det är bättre att köra med elektronisk reglage för ändamålet då man ofta PWM-styr strömmen mot motorn för lagom moment och fart. fördelen med PWM är att det ger väldigt lite värme i styrkretsarna samt att man får användbart område på regleringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man använder inte resistiva pottar i sådana här sammanhang - motorn drar trolige 10-tals ampere vid full fart och snabbt kommer att glöda upp de sista trådvarven i potten, bli avbrott och det kommer att lukta elektronik-svett när man närma sig full fart

100 Ohm ger 0.111 Ampere vid 11.1 Volt matning - tvivlar på att elmotorn ens startar, drar man ned potten till 1/10-del (10 Ohm) så är strömmen 1.1 ampere innan elmotorn snurrar igång och det kommer inte vara någon vidare fart på motorn. Det intressanta på riktigt kommer att handa mellan 10 - 0 Ohm på potten - strömmarna på flertal Ampere och någonstans där kommer potten att brinna upp om den inte är i herrstorlek.

Det är bättre att köra med elektronisk reglage för ändamålet då man ofta PWM-styr strömmen mot motorn för lagom moment och fart. fördelen med PWM är att det ger väldigt lite värme i styrkretsarna samt att man får användbart område på regleringen

Ja, tankevurpan var ett faktum igår kväll.
Mycket riktigt att 100Ohm blir alldeles för stor resistans.
För att bara testa med låg effekt skulle det funka.

Lättast/billigast för TS är nog lågbudget kina-ESC.
Hobbyking bl.a har billiga för kring 200-lappen.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hörni! Nu lyckades jag få tag i en fin rc-båt av en kompis till ett riktigt bra pris så då blev helt plötsligt problemet löst, för samma peng i lösa delar hade det bara blivit en billig motor och ett batteri så jag är nöjd

Men tack för engagemanget, kommer troligtvis göra en projekttråd och lägga upp bilder på bygget. Den är ritad i solidworks och tanken är att skriva ut den i en 3D-printer!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går naturligtvis att köra elmotorer utan fartreglage om man accepterar de praktiska problem det innebär, jag har haft en båt men att bara kunna starta den och låta den gå för fullt till batteriet är tomt hade inte varit roligt, det kan vara praktiskt att kunna stanna även med en båt, man behöver kanske inte kunna reglera varvtalet men åtminstone att kunna stänga av motorn är en enorm förbättring jämfört med att bara låta den köra tills batteriet är tomt, händer det nått eller är ont om plats är det inte roligt om man helt saknar möjlighet att stoppa båten.

Det var nog bra att det löste sig på annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vet inte vad som är mycket i din budget... men här har du ett kit annars med motor och fartreglage
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/borstlost-kit-wildseeker.ht...
Skriv upp dig på nyhetsbrevet och du får 50kr rabatt.

Annars har du en lite tröttare modell här för 1/10 av priset, men inget fartreglage då.
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/motor-komplett-ft007.html

Edit:
Kanske misstolkade, motor kanske du redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Vet inte vad som är mycket i din budget... men här har du ett kit annars med motor och fartreglage
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/borstlost-kit-wildseeker.ht...
Skriv upp dig på nyhetsbrevet och du får 50kr rabatt.

Annars har du en lite tröttare modell här för 1/10 av priset, men inget fartreglage då.
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/motor-komplett-ft007.html

Edit:
Kanske misstolkade, motor kanske du redan har?

Hade inget, men nu är allt fixat, fick köpa en färdig båt av en kompis som jag tar delar från! Tack ändå