Någonting äter upp allt fritt utrymme på systemdisken.

Permalänk
Medlem

Någonting äter upp allt fritt utrymme på systemdisken.

Hej,

Senaste tiden har jag märkt att jag konstant får slut på utrymme på systemdisken. Jag kör Win 7 (64-bit), och har det på en partition på ynka 128 GB. Har ändå klarat mig bra i flera år på dessa 128 gig, och kunnat ha både nåt spel samt Photoshop installerat. Nuförtiden har jag Photoshop, InDesign och Illustrator installerat på systemdisken, medan spel får ligga på en annan disk. När det gäller andra program är det inte mycket jag har: Steam, Skype, Spotify, en del hjälpprogram för mus, grafikkort, wd passport mm. Inga stora grejer.

Men nu som sagt tar utrymmet konstant slut utan att jag laddar ner och installerar någonting. Windows-uppdateringar får inte plats, Security Essentials får inte plats, Steam varnar om för lite utrymme. Jag börjar ta bort saker och rensa disken så gott jag kan, och lyckas uppdatera det ena och det andra, men vips så är utrymmet borta igen. Idag har jag avinstallerat samtliga Adobe-program, samt gjorde en update-cleanup på över 1,5 gig. Gissa vad. Nu har jag 132 kb ledigt utrymme.

Kör som sagt Security Essentials, samt Malware Bytes. Ingen av dessa hittar någonting. Jag är för övrigt väldigt försiktig med vad jag gör på nätet och vad jag laddar ner, och har aldrig (till min vetskap) smittats av virus.

Börjar luta åt att det enda som återstår är en clean installation av Windows, men skulle helst slippa då detta var skitjobbigt senast jag gjorde det (strul med drivrutiner från MSI för moderkortet bl a, plus det klassiska helvetet som är att uppdatera ett färskt Windows 7).

Hjälp?!?!

Permalänk
Medlem

Har du installerat Steam nyligen eller något spel från Steam ? Bara Steam i sig själv tar jättemycket utrymme.

Permalänk
Medlem

@jayws:

Eventuellt flytta paging-file, sedan finns det lite options i SSD-enheter som även det tar upp utrymme. Använder du Nvidia GFX?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Har du installerat Steam nyligen eller något spel från Steam ? Bara Steam i sig själv tar jättemycket utrymme.

Steam har jag haft länge, spel installerar och avinstallerar jag ganska ofta. Men som jag sa så lägger jag nuförtiden dessa på en annan disk. Steam ligger kvar på systemdisken, men steam-biblioteket ligger på en annan.

Skrivet av Wenro:

@jayws:

Eventuellt flytta paging-file, sedan finns det lite options i SSD-enheter som även det tar upp utrymme. Använder du Nvidia GFX?

Är en mekanisk disk, ej ssd. Japp, har nVidida och kör GeForce Experience. Ska kika på paging-filen. Kan jag lägga denna på en annan disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

Steam har jag haft länge, spel installerar och avinstallerar jag ganska ofta. Men som jag sa så lägger jag nuförtiden dessa på en annan disk. Steam ligger kvar på systemdisken, men steam-biblioteket ligger på en annan.

Är en mekanisk disk, ej ssd. Japp, har nVidida och kör GeForce Experience. Ska kika på paging-filen. Kan jag lägga denna på en annan disk?

Miss av mig.

Ja, det går bra. Jag har den på en annan disk. Angående Nvidia, så kan det vara gamla installationsfiler kvar av uppdateringar. Om du navigerar till (din sökväg kan vara annorlunda) C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Installer2, så kan det ligga kvar en jäkla massa skräp som äter GB. Om så är fallet, ta bort filerna i Installer2 mappen, men ta inte bort mappen.

EDIT: Jag vill även lägga in en stor rekommendation att kika WinDirStat. Det programmet hjälper dig att se vad det är som äter upp allt minne på dina diskar.

https://windirstat.net/

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Testa detta Högerklick C: Egenskaper - Diskrensning - Fler Alternativ -Systemåterställning och skuggkopior.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

samt gjorde en update-cleanup på över 1,5 gig. Gissa vad. Nu har jag 132 kb ledigt utrymme.

Skrivet av Meller127:

Testa detta Högerklick C: Egenskaper - Diskrensning - Fler Alternativ -Systemåterställning och skuggkopior.

Om jag inte är fel ute så har han nog provat det?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Miss av mig.

Ja, det går bra. Jag har den på en annan disk. Angående Nvidia, så kan det vara gamla installationsfiler kvar av uppdateringar. Om du navigerar till (din sökväg kan vara annorlunda) C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Installer2, så kan det ligga kvar en jäkla massa skräp som äter GB. Om så är fallet, ta bort filerna i Installer2 mappen, men ta inte bort mappen.

EDIT: Jag vill även lägga in en stor rekommendation att kika WinDirStat. Det programmet hjälper dig att se vad det är som äter upp allt minne på dina diskar.

https://windirstat.net/

Kollade paging-filen och den låg visst redan på en annan disk, måste ha gjort detta redan vid ett annat tillfälle och glömt bort. Rensade nvidia-mappen och frigjorde ca 500 mb där, tack för det tipset.

Ska absolut prova WinDirStat.

Men på det stora hela, för att sätta det i lite perspektiv: sedan problemet började har jag avinstallerat Photoshop, Illustrator, InDesign, hela Creative Cloud appen, Dark Souls 3, en hel drös sparade spel samt gjort ett flertal diskrensningar och rensat nedladdade filer. Jag har inte installerat något nytt nämnvärt, och inte laddat ned något till denna disk. Ändå förlorar jag enbart utrymme. Jag kan inte säga hur många gig jag frigjort totalt, men det är ju uppenbarligen en hel del. Någonting står ju inte rätt till.

Skrivet av Meller127:

Testa detta Högerklick C: Egenskaper - Diskrensning - Fler Alternativ -Systemåterställning och skuggkopior.

Har som sagt rensat det jag kunnat på disken.

Permalänk
Medlem

dra ner spacesniffer och kolla så får du svaret direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

Kollade paging-filen och den låg visst redan på en annan disk, måste ha gjort detta redan vid ett annat tillfälle och glömt bort. Rensade nvidia-mappen och frigjorde ca 500 mb där, tack för det tipset.

Ska absolut prova WinDirStat.

Men på det stora hela, för att sätta det i lite perspektiv: sedan problemet började har jag avinstallerat Photoshop, Illustrator, InDesign, hela Creative Cloud appen, Dark Souls 3, en hel drös sparade spel samt gjort ett flertal diskrensningar och rensat nedladdade filer. Jag har inte installerat något nytt nämnvärt, och inte laddat ned något till denna disk. Ändå förlorar jag enbart utrymme. Jag kan inte säga hur många gig jag frigjort totalt, men det är ju uppenbarligen en hel del. Någonting står ju inte rätt till.

Har som sagt rensat det jag kunnat på disken.

Som någon sa ovan, prova Windirstat. Annars finns även Treesize Free. Leta efter stora mappar och kolla igenom dessa.
Jobbar med IT-support och det vanligaste som jag sett när detta händer är att ett program eller tjänst skapar en herrans massa loggfiler.
Det eller att den spammar allt i en enda mega-stor logg. Har sett loggfiler som är 30gb+ på diskar som är 128gb och då blir det ganska fort jobbigt.

Kan vara nämnvärt att leta efter.

Permalänk
Inaktiv

Har du Chrome? Den fick för sig att spara flertal filer på >30GB för min del. Vet inte vad de gjorde, men nog var de där allt. Installerade annan webläsare samt tog bort allt Chrome-relaterat, och whoops så hade jag 30gb använt istället för konstanta varningar.
Hjälper också att omdirigera allt cacheande till annat håll eller strypa möjligheterna för det. Jag hade och har alltid haft strypt page-fil, dvs, program kommer cachea ändå. Det är endast så Windows inte tar upp utrymme, om jag förstått det hela rätt.
Som sagt innan, dra ner valfritt program för att se vad som äter massa utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Som någon sa ovan, prova Windirstat. Annars finns även Treesize Free. Leta efter stora mappar och kolla igenom dessa.
Jobbar med IT-support och det vanligaste som jag sett när detta händer är att ett program eller tjänst skapar en herrans massa loggfiler.
Det eller att den spammar allt i en enda mega-stor logg. Har sett loggfiler som är 30gb+ på diskar som är 128gb och då blir det ganska fort jobbigt.

Kan vara nämnvärt att leta efter.

Körde det och insåg att Temp-mappen var på över 60 gig! Trots otaliga diskrensningar. Boven i dramat verkar vara en helsickes massa cab_xxxx filer, som verkar lugna att ta bort. Hade också två gamla logg-filer på ca 5 gig som jag tog bort. Hur kommer det sig att dessa cab-filer dyker upp, vad är de och hur förhindrar jag denna möda i fortsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

Körde det och insåg att Temp-mappen var på över 60 gig! Trots otaliga diskrensningar. Boven i dramat verkar vara en helsickes massa cab_xxxx filer, som verkar lugna att ta bort. Hade också två gamla logg-filer på ca 5 gig som jag tog bort. Hur kommer det sig att dessa cab-filer dyker upp, vad är de och hur förhindrar jag denna möda i fortsättningen?

Det brukar bero på att windows failar att packa ihop log-filerna, oftast pga en korrupt logfil.

Kolla i: C:\Windows\Logs\CBS och ta bort den älsta logfilen du hittar (eller alla.) Därefter rensa alla cab_xxxx i C:\Windows\temp

Det borde frigöra allt utrymme och se till att det inte börjar skapas nya cab_xxxx filer direkt igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det brukar bero på att windows failar att packa ihop log-filerna, oftast pga en korrupt logfil.

Kolla i: C:\Windows\Logs\CBS och ta bort den älsta logfilen du hittar (eller alla.) Därefter rensa alla cab_xxxx i C:\Windows\temp

Det borde frigöra allt utrymme och se till att det inte börjar skapas nya cab_xxxx filer direkt igen.

Gjorde precis så och det verkar funka. Halva disken är nu fri. Phew.

Tack för all hjälp!