Permalänk

Ljudproblem, egenbyggd dator

Hej, har för ett tag sen byggt min nya dator och allt har gått bra förutom ljudet som jag märker låter som jag är i ett stort rum, om det nu förklarar saker rätt, för det är just så det låter när jag använder mitt headset. Speciellt låter det som jag är i ett stort rum när jag är inne i TS, när antingen TS eller kompisar pratar låter det helt knäppt.
Har försökt hitta en lösning och felsökt som bara den men när det kommer till ljud på datorn är jag inte så bra.
Tacksam för alla svar jag kan få!

Permalänk

kanske e en liten inställning på headsetet hur den ska spela upp ljudet, som texe hemmabio system kan man ställa in olika lägen om de är i grotta, badrum osv då låster vissa inställningar att man e i ett stort rum.

hoppas de hjälper lite. vad är de för headset du kör med och är de via usb eller 3.5mm kontakt?

Permalänk

@0Blondie0: Okej ska kolla detta. Det är ett Qpad QH-90 som körs via 3.5mm. https://www.inet.se/produkt/6304882/qpad-qh-90-closed-svart#m...

Permalänk

Har kollat mer nu men blir ingen skillnad. Har hört och läst det om att ändra ljudet till badrum/stort rum osv. men aldrig hittat vart man gör det.
Det kan inte vara något med mitt moderkorts ljudkort? https://www.inet.se/produkt/1900095/msi-z170a-krait-gaming-3x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomannen:

Har kollat mer nu men blir ingen skillnad. Har hört och läst det om att ändra ljudet till badrum/stort rum osv. men aldrig hittat vart man gör det.
Det kan inte vara något med mitt moderkorts ljudkort? https://www.inet.se/produkt/1900095/msi-z170a-krait-gaming-3x...

Vet att jag råkat ut till och från för samma sak. I mitt fall berodde "felet" på att inställningar ändrats till ljudkortet så att ljudkortet ställt in i 7.1 sourround-läge, vilket gjorde att fel typ av ljud matades it i den aktuella ljudutgången.

Permalänk
Medlem

Om du har installerat alla drivrutiner till ditt moderkort så ska du ha en ikon systemfältet brevid klockan, Realtek nånting. dubbelklicka på den och leta på reverbfunktonerna och sätt till default och se om det blir nån skillnad.

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk

@styggson: Har Realtek HD precis som du sa men har kollat där jätte mycket sedan innan och inte hitta något fel, hittar dock inte "reservfuntioner" som du nämnde. Tycker jag kollat överallt i programmet vid flera tillfällen. ?!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan också vara ett fysiskt fel, om man inte får ordentlig kontakt eller har ett kabelbrott på jorden kan det bli de symptom som beskrivs.
Börja med att ansluta headsetet till nån annan signalkälla och kolla om det låter ok, funkar det så anslut det både direkt till kontakterna på moderkortet och de på fronten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: JAAAA!! Tack det löste problemet, och tack alla andra. Testade på fronten och märkte först att det var glapp så fick vrida pluggen till rätt läge så fick jag "normalt" ljud. Vilken skillnad! Nu får jag se hur jag löser glappet på moderkortet. Tack iaf för alla hjälp!!

Permalänk

Ljudutgången som sitter där bak direkt på moderkortet ger ifrån sig problemet hur jag än vänder och vrider på det, medan ljudingång på framsidan låter som det ska. Mycket märkligt! Alltså framsidan fungerar men inte den bakre...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Polomannen:

@mrqaffe: JAAAA!! Tack det löste problemet, och tack alla andra. Testade på fronten och märkte först att det var glapp så fick vrida pluggen till rätt läge så fick jag "normalt" ljud. Vilken skillnad! Nu får jag se hur jag löser glappet på moderkortet. Tack iaf för alla hjälp!!

Ok, då vet du att felet är glappkontakt men att vrida kontakten låter inte som nån permanent lösning utan du borde försöka kolla exakt vad som glappar och byta ut det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.