Surfplatta vs chromebook

Permalänk

Surfplatta vs chromebook

Hej på er!

Jag har ett litet dilemma här.
Vet ej om jag ska köpa en Chromebook eller en surfplatta!?

Vad ser ni för för och nackdelar?
Är det någon som har en erfarenhet av Chromebooks?

Vill ha något att streama lite film och att glo på youtube! Helst utan lagg då.

Visa signatur

Yarr, skatten är vår!

Permalänk
Medlem

En Chromebook är i princip en webbläsare. Så skulle hellre gå för en 2-1 hybrid med Windows istället. Betydligt mer möjligheter.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen valt en surfplatta framför en Chromebook då den sistnämnda, som redan nämnts, i princip är en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangod:

Jag hade personligen valt en surfplatta framför en Chromebook då den sistnämnda, som redan nämnts, i princip är en webbläsare.

Eller köpt en chromebook där play store/alla androidappar fungerar på. Vissa äldre har ju fått stöd för det också.
Fysiskt tangentbord, inbyggt ställ i och med att det är en "laptop", säkerhetsuppdateringar var 6:e vecka, en uppdatering = en vanlig omstart = uppdaterat, tar lika lång tid som en vanlig omstart, ett par sekunder.
Så jag hade sagt en chromebook med stöd för androidappar och minst 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Köpte först en platta och senare en Chromebook, plattan används inte alls längre. Gillar att ha ett riktigt tangentbord. Så jag skulle rekommendera en CB helt klart.

Permalänk

@ddelin: Vilken Chromebook kör du på?

Visa signatur

Yarr, skatten är vår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Köpte först en platta och senare en Chromebook, plattan används inte alls längre. Gillar att ha ett riktigt tangentbord. Så jag skulle rekommendera en CB helt klart.

Bättre då att köra på en hybrid istället. Då har man även tillgång till tangentbord. CB:s - är mer låsta än vad Windows RT var. 

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArnePlanka:

@ddelin: Vilken Chromebook kör du på?

Minns inte modell , men det är en gammal Smasung med ARM processor. Finns mycket bättre modeller idag, har en kollega som har en HP som har riktigt bra skärm, tyvärr låg väl den på 6000 mot dom 3000 jag betalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Bättre då att köra på en hybrid istället. Då har man även tillgång till tangentbord. CB:s - är mer låsta än vad Windows RT var. 

Jag behöver i princip bara en browser, och då är Chromebooken inte så dum. Är inte Windows RT ungefär samma skit som Windows mobile ? det är det ju inte direkt någon stor efterfrågan på isåfall. Dessutom måste man väl köra applikationer från Windows store, så den känns rätt nerlåst också.
På min CB har jag dessutom installerat Linux parallellt med ChromeOS, så jag har rätt stor valfrihet när det gäller vilka applikationer jag vill köra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag behöver i princip bara en browser, och då är Chromebooken inte så dum. Är inte Windows RT ungefär samma skit som Windows mobile ? det är det ju inte direkt någon stor efterfrågan på isåfall. Dessutom måste man väl köra applikationer från Windows store, så den känns rätt nerlåst också.
På min CB har jag dessutom installerat Linux parallellt med ChromeOS, så jag har rätt stor valfrihet när det gäller vilka applikationer jag vill köra på den.

Idag finns inte RT kvar utan alla windows 10 datorer kör vad jag vet X86 och kan köra alla program en vanlig dator kan (bara hårdvaran orkar med det)
Det ska även komma nya ARM versioner av windows men då kommer de kunna emulera X86 och köra vanliga program så det förhoppningsvis inte blir samma skit som windows RT blev.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av ArnePlanka:

Hej på er!

Jag har ett litet dilemma här.
Vet ej om jag ska köpa en Chromebook eller en surfplatta!?

Vad ser ni för för och nackdelar?
Är det någon som har en erfarenhet av Chromebooks?

Vill ha något att streama lite film och att glo på youtube! Helst utan lagg då.

Chromebook med linux os?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Idag finns inte RT kvar utan alla windows 10 datorer kör vad jag vet X86 och kan köra alla program en vanlig dator kan (bara hårdvaran orkar med det)
Det ska även komma nya ARM versioner av windows men då kommer de kunna emulera X86 och köra vanliga program så det förhoppningsvis inte blir samma skit som windows RT blev.

Det finns ju Surface som har fin hårdvara, men det är ju en helt annan prisklass. I mitt fall är jag dessutom inte intresserad av Windows överhuvudtaget även om det är en fullversion, då jag helt gått över till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det finns ju Surface som har fin hårdvara, men det är ju en helt annan prisklass. I mitt fall är jag dessutom inte intresserad av Windows överhuvudtaget även om det är en fullversion, då jag helt gått över till Linux.

Även vanliga Surface kör X86 processorer (någon Intel atom) och fullversion av windows. Men ja inget för dig om du vill ha linux

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För ditt ändamål hade jag sagt surfplatta.

Permalänk
Medlem

Jag har en Toshiba CB30 som jag köpte för typ 1690-1790 för ca 3 år sen. Hemma plockar jag upp den mycket mer än min Ipad Air. Värderar att ha fysiskt tangentbord för mina ändamål som mest innefattar textbaserade webbsidor, mail, dokument och videos som skickas till tvn med Chromecast.

Tycker även det generellt är mycket mer bekvämt att ha en laptop i knät än att hålla i en surfplatta. I denna prisklass får man dock leva med att man får en ganska sunkig skärm, men i övrigt gillar jag byggkvaliteten och funktionaliteten för det här priset.

Så, om du främst ska ha den för att titta på videos så får du nog gå upp en del i pris för att se till att du får en skärm som motsvarar dina behov. Lär ge bättre skärm till mindre pengar med en surfplatta.

Permalänk

Jag har velat fram och tillbaka mellan Surfplatta och Chromebook och har fortfarande inte bestämt mig....

Jag vill som sagt bara streama film och surfa och glo på youtube.
Idag sitter jag med en Ipad 2 som har spräckt skärm och har ett par år på nacken, gillar inte IOS med hela Itunes tjafset.

Något för max 3-3,5k är det jag söker, helst i liten storlek, max 14"

Den här har jag spanat på i veckan bland annat:
https://www.komplett.se/product/893758/datorer/datorer-barbar...

Visa signatur

Yarr, skatten är vår!

Permalänk
Medlem

Köpte en Chuwi Hi12 (2 in 1) surfplatta / laptop.

Det var det bästa valet jag gjort i hela mitt liv!

Hela kalaset (frakt + tullskatt) kostade bara endast 2500 kr....

och specs?

Skärm: 3:2 format - 2160 x 1440 IPS(!!!) , samma skärm som de körde på Surface pro 3

Tangentbord? Ja såklart!

Surfar på internet utan problem, kollar till och med på 4k videos - butter smooth.

Jag hade aldrig köpt Chrome Book.... Har hört att det går att installera Windows i ChromeBook men vad ska man göra det för om man kan köpa en 2-in 1 laptop/surfplatta för endast 2.5k ??

No brainer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Köpte en Chuwi Hi12 (2 in 1) surfplatta / laptop.

Det var det bästa valet jag gjort i hela mitt liv!

Hela kalaset (frakt + tullskatt) kostade bara endast 2500 kr....

och specs?

Skärm: 3:2 format - 2160 x 1440 IPS(!!!) , samma skärm som de körde på Surface pro 3

Tangentbord? Ja såklart!

Surfar på internet utan problem, kollar till och med på 4k videos - butter smooth.

Jag hade aldrig köpt Chrome Book.... Har hört att det går att installera Windows i ChromeBook men vad ska man göra det för om man kan köpa en 2-in 1 laptop/surfplatta för endast 2.5k ?No brainer!

Varifrån köpte du den?
Engelskt tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Varifrån köpte du den?
Engelskt tangentbord?

Engelskt tangentbord:

Det finns 3 fina ställen man kan köpa det ifrån:

Geekbuying (billigast och riktigt bra support om man behöver hjälp) De hade ännu billigare pris under Julen och BF:
http://www.geekbuying.com/item/-Package-B-CHUWI-Hi12-12-inch-...

GearBest

och

Banggood:
http://www.banggood.com/Chuwi-Hi12-Intel-Z8300-Quad-Core-1_84...

http://www.banggood.com/120-Degree-Rotating-Magnetic-Docking-...

Jag fick betala tullskatt men det var inte så värst farligt eftersom originalpriset var redan så lågt så även med skatt så är det fortfarande billigare än de flesta 2 in 1 laptops som finns här i Sverige.

Alla 3 ställen har bra kundsupport och man får tillbaka pengarna om nånting går sönder eller om det uppstår problem.

Keyboard är Engelskt US-format dock går det att skriva åäö på den - utan problem och det funkar precis som svenskt tangentbord. Jag skriver just nu det här meddelandet från Chuwi btw...

De har en ny modell: Chuwi Hi13 som kommer snart men det är bättre att köpa Hi12 eftersom det är betydligt billigare. Den nya modellen kommer säkert att kosta runt 400 USD eller kanske 450 USD.