Ny dator för 3D-rendering — Octane (budget 30-40K).

Permalänk
Medlem

Ny dator för 3D-rendering — Octane (budget 30-40K).

Hej!

Jag är helt ny på forumet och byggde lite PCs och körde LAN mycket i min ungdom, men trött på Mac Pro och höga priser. Nyss flyttat hem till Sverige och tänkte därför fråga på detta gamla guldkorn av svenska kvalitets-forum, för hjälp/råd. Mycket tacksam.

Behöver alltså en prisvärd stationär dator för stillbilds-visualisering och animation i 3D — kommer använda C4D och Octance. Det ryktas även att Arnold-renderer kommer stödja GFX-rendering snart, dock oklart för vilken plattform.

Jag fann en tråd från Februari 2015 på samma topic, men undrar om någon har erfarenhet av vilken setup kan tänkas bra och om utvecklingen ändrats sen dess?

Jag tänker köpa två GFX-kort, senaste i7-processor, 32-64gb RAM, 1-2TB SSD. Min research än säger att GTX 980ti är prisvärt.

Finns det bra paketlösningar? Rekommenderar ni någon speciell återförsäljare?

Funderar på följande:
https://www.komplett.se/komplett-xtreme-msi-edition/11197#!ta...

Tack på förhand!
Christian

Permalänk
Inaktiv

trött på höga priser...budget 30-40K...eh...

Hursomhelst. GTX 980Ti är "gammalt". I din budget ska du ha 1080 (precis som det är i datorn du länkat till).

Kommer säkert vara flera här som tipsar om kommande AMD-processorn, så kan du vänta kanske du ska kolla hur dessa ser ut i prestanda och pris.

EDIT: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10125101/

Kanske går att få billigare nån annanstans

Permalänk
Medlem

@anon42512: Tack! Jag vet det kan låta extravagant med sådan budget, men jag jobbar mot kunder och ser det som en investering.

Ska titta genom ditt förslag noggrant.

C

Permalänk
Medlem

@anon42512
@ccswe

Intel 600P lider ju av prestanda problem, litet och dåligt chache-minne.
Ta hellre en Samsung 960 EVO.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riger:

@Loxus
@ccswe

Intel 600P lider ju av prestanda problem, litet och dåligt chache-minne.
Ta hellre en Samsung 960 EVO.

Inte för att jag inte tror dig, men....källa?
Och 960 EVO kostar en tusenlapp extra.

Permalänk
Medlem

Du kanske har mer nytta av titan "xp" om du ska köra renderingar? Jag har inte stor koll på sånna här byggen utan det var bara en tanke

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

@ccswe: Angående 600P: Anandtech, välj en Samsung 960 EVO eller Pro istället.

Notera att full-fat Maxwell (980 Ti) presterar väldigt nära halv-fat Pascal (1080), 133 i Octanebench för 1080 vs. 125 för 980 Ti oklockat. De allra flesta 980 Ti klockar ju dessutom bättre, 1500/8000 ska inte vara några problem och då klår du 1080 rätt ordentligt i just ditt användningsområde. 1080 är ju bättre när det gäller mycket annat, och över lag ett bättre kort, ville bara påpeka detta. Kan du få tag på ett par 980 Ti NOS (New Old Stock) för 3-4.000 är det ett bra alternativ, annars skulle jag titta på ett eller två Titan X Pascal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ccswe:

Hej!

Jag är helt ny på forumet och byggde lite PCs och körde LAN mycket i min ungdom, men trött på Mac Pro och höga priser. Nyss flyttat hem till Sverige och tänkte därför fråga på detta gamla guldkorn av svenska kvalitets-forum, för hjälp/råd. Mycket tacksam.

Behöver alltså en prisvärd stationär dator för stillbilds-visualisering och animation i 3D — kommer använda C4D och Octance. Det ryktas även att Arnold-renderer kommer stödja GFX-rendering snart, dock oklart för vilken plattform.

Jag fann en tråd från Februari 2015 på samma topic, men undrar om någon har erfarenhet av vilken setup kan tänkas bra och om utvecklingen ändrats sen dess?

Jag tänker köpa två GFX-kort, senaste i7-processor, 32-64gb RAM, 1-2TB SSD. Min research än säger att GTX 980ti är prisvärt.

Finns det bra paketlösningar? Rekommenderar ni någon speciell återförsäljare?

Funderar på följande:
https://www.komplett.se/komplett-xtreme-msi-edition/11197#!ta...

Tack på förhand!
Christian

Invänta AMD Ryzen, att betala de priser Intel tar för sina processorer är bortkastat.

Skrivet av anon42512:

Inte för att jag inte tror dig, men....källa?
Och 960 EVO kostar en tusenlapp extra.

Finns ett antal trådar om Intel 600P´s Cache problem, räcker med att kolla in lagrings delen här på forumet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ccswe:

Hej!

Jag är helt ny på forumet och byggde lite PCs och körde LAN mycket i min ungdom, men trött på Mac Pro och höga priser. Nyss flyttat hem till Sverige och tänkte därför fråga på detta gamla guldkorn av svenska kvalitets-forum, för hjälp/råd. Mycket tacksam.

Behöver alltså en prisvärd stationär dator för stillbilds-visualisering och animation i 3D — kommer använda C4D och Octance. Det ryktas även att Arnold-renderer kommer stödja GFX-rendering snart, dock oklart för vilken plattform.

Jag fann en tråd från Februari 2015 på samma topic, men undrar om någon har erfarenhet av vilken setup kan tänkas bra och om utvecklingen ändrats sen dess?

Jag tänker köpa två GFX-kort, senaste i7-processor, 32-64gb RAM, 1-2TB SSD. Min research än säger att GTX 980ti är prisvärt.

Finns det bra paketlösningar? Rekommenderar ni någon speciell återförsäljare?

Funderar på följande:
https://www.komplett.se/komplett-xtreme-msi-edition/11197#!ta...

Tack på förhand!
Christian

Intel i7 och Nvidia. Låt ingen övertyga dig om något annat. Ska du köra professionell visualisering och GPU-rendering är det detta som gäller och INTE AMD.

1080 kommer med 8GB minne, vilket kan vara en fördel över 6 GB på 980Ti. Något att tänka på, även om jag inte vet hur din minnesanvändning ser ut.

Kör på 64 GB RAM förresten, finns ingen anledning att snåla på det då minneskostnaden är relativt låg i sammanhanget.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@ccswe: Angående 600P: Anandtech, välj en Samsung 960 EVO eller Pro istället.

Notera att full-fat Maxwell (980 Ti) presterar väldigt nära halv-fat Pascal (1080), 133 i Octanebench för 1080 vs. 125 för 980 Ti oklockat. De allra flesta 980 Ti klockar ju dessutom bättre, 1500/8000 ska inte vara några problem och då klår du 1080 rätt ordentligt i just ditt användningsområde. 1080 är ju bättre när det gäller mycket annat, och över lag ett bättre kort, ville bara påpeka detta. Kan du få tag på ett par 980 Ti NOS (New Old Stock) för 3-4.000 är det ett bra alternativ, annars skulle jag titta på ett eller två Titan X Pascal.

Åja du skrämmer upp ett 1080 kort i krafter som lämnar din 980ti bakom rätt bra. Dubbla 1080 om det nu ändå ska investeras ordentligt så står han sig ju.

Innan jag la till ytterligare ett 1080kort

http://www.3dmark.com/fs/10902026

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@ccswe
Jag stretchade din budget lite så du får en riktigt fin dator.
Så vitt jag vet så är det cpun som får kämpa när det kommer till renderingsprogram och inte grafikkortet därför sket jag i sli och kör på 1st GTX1080 och la istället in en fetare cpu som har 8 kärnor. Den näst snabbaste cpun på marknaden när de gäller rendering.
Dessutom så är SLI mindre stabilt än att köra med singelkort. Ska du ha mer gpu kraft så rekommenderar jag istället Titan X men då får du räkna med ytterligare 5-6k kr.
Valde en Slim version av Noctuas cpu kylare då det sitter ram minnen på båda sidor om cpun på X99 moderkorten.

När de kommer till vilket moderkort du ska ha så är det mer dina egna preferenser och användningsområde som dikterar vad för funktioner/anslutningar som ska finnas. Finns mycket dyrare kort där ute om man är ute efter nått speciellt.

Om du ska ha en SSD eller mekanisk HDD som extra lagring får du själv bestämma utefter vilken överföringshastighet som krävs. En m.2 SSD har flera tusen MB/s överföring medans en HDD kan komma upp i ca 200. SSD är dock betydligt dyrare i de större storlekarna.

Jag tror inte du behöver 64GB ram, men jag la in det då det fanns plats inom en stretchad budget Du kan annars välja 32GB till halva priset. Tänk påatt det ska vara 4st minnesmoduler då X99 plattformen är 4 kanalers.
Dock går det alltid att utöka 32GB till 64 om du väljer att köra med 2 moduler i början och sen utöka med 2st till om det blev först dyrt att köpa allt samtidigt.

Valde ett nätagg som är Platinum certifierat för bästa effektivt.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10126458/

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@ccswe
...
Så vitt jag vet så är det cpun som får kämpa när det kommer till renderingsprogram och inte grafikkortet därför sket jag i sli och kör på 1st GTX1080 och la istället in en fetare cpu som har 8 kärnor.

https://home.otoy.com/render/octane-render/faqs/

Citat:

Can OctaneRender use multiple GPUs?

Yes! Octane Render completely relies on the GPU for rendering performance and scales extremely well. If your motherboard can accept more than one video card, adding additional video cards will greatly improve Octane’s rendering speed because Octane’s performance scales perfectly with the number of GPUs (e.g. rendering with four GTX Titans will be 4x faster than using only 1 GTX Titan), without the need for SLI. The cards can be different models, allowing GPUs from two completely different architectures to be used in a machine with multiple PCI-E slots (such as a GTX 560 in the primary slot and a GTX 780 in the second).

The cost of adding an additional NVIDIA GPU to your system is very low compared to the cost of a small renderfarm of 10 to 15 computers to get the same performance with a CPU based rendering solution.

-----------------------------EDIT----------------------------------
Bör tillägga att renderingsprogram inte använder SLI för flera grafikkort.

Verkar finnas vissa problem med C4D och grafikdrivrutiner i Win10.

https://www.maxon.net/en/products/infosites/system-requiremen...

Citat:

Cinema 4D on Windows 10
There are no known Cinema 4D issues that are Windows 10-specific but your user experience might differ, depending on your hardware. Our closed field test showed that some but not all GPU drivers or input device drivers work less reliably on the new operating system, especially when using third-party plugins that rely on these drivers. This can change anytime if these drivers are updated, which means that no general guidelines exist regarding which graphics cards will be affected. For users of Intel HD2500 / HD4000 GPUs, we don't recommend the use of Windows 10 because they will most likely not receive the necessary updates.

QuickTime: Some versions could not be used with Windows 10. However, we received positive feedback with regard to using the current version 7.7.9 with Windows and Cinema 4D. According to the website, there is no official support for Windows 10. Download: https://support.apple.com/downloads/quicktime

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Åja du skrämmer upp ett 1080 kort i krafter som lämnar din 980ti bakom rätt bra. Dubbla 1080 om det nu ändå ska investeras ordentligt så står han sig ju.

Innan jag la till ytterligare ett 1080kort

http://www.3dmark.com/fs/10902026

Nu var väl det som skrevs att i trådskaparens användningsområde presterar 980ti likvärdigt som 1080 och kostar hälften. 3dmark är lite mjeh i sammanhanget?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Nice där! I just det programmet verkar GPU kraft vara guld värt.
Läste ett snabbt inlägg från 2014 om C4D och där så de att det programmet använder 100% cpun för rendering. Nu vet inte jag om Arnold grejen har nått med C4D att göra men om det inte har det så är ju cpu kraft väldigt viktigt där.

Ett extra gtx1080 kan man alltid slänga in efteråt. Installeras ju på 5 min så ingen big deal där. CPU däremot vill man inte krångla med att byta så mitt tips är att köra på en fet cpu och ett singel gpu och sedan lägga till ytterligare ett kort när plånboken tillåter

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nice där! I just det programmet verkar GPU kraft vara guld värt.
Läste ett snabbt inlägg från 2014 om C4D och där så de att det programmet använder 100% cpun för rendering. Nu vet inte jag om Arnold grejer har nått med C4D att göra men om det inte har det så är ju cpu kraft väldigt viktigt där.

Ett extra gtx1080 kan man alltid slänga in efteråt. Installeras ju på 5 min så ingen big deal där. CPU däremot vill man inte krångla med att byta så mitt tips är att köra på en fet cpu och ett singel gpu och sedan lägga till ytterligare ett kort när plånboken tillåter

GPU-rendering är det som gäller nu för tiden. Arnold var på väg att gå över till gpu när jag kollade för ett halvår sedan, men jag vet inte om det är klart än.

Det är inte SLI som sådant dock. Du bara stoppar in kort där de får plats typ, behövs inga SLI-moderkort. Sedan använder renderaren alla CUDA-kärnor i burken.

Och det är främst CUDA som anvönds, därav min rekommendation av Nvidia. Det har inget men fanboys att göra. Prisskillnaden mellan Intel och Nvidia jämfört med AMD och... Amd, är en bagatell om man jobbar med grejerna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nice där! I just det programmet verkar GPU kraft vara guld värt.
Läste ett snabbt inlägg från 2014 om C4D och där så de att det programmet använder 100% cpun för rendering. Nu vet inte jag om Arnold grejer har nått med C4D att göra men om det inte har det så är ju cpu kraft väldigt viktigt där.

Ett extra gtx1080 kan man alltid slänga in efteråt. Installeras ju på 5 min så ingen big deal där. CPU däremot vill man inte krångla med att byta så mitt tips är att köra på en fet cpu och ett singel gpu och sedan lägga till ytterligare ett kort när plånboken tillåter

Jo, det har det: https://www.maxon.net/en/products/workflow-integration/render...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Edge1: Fick 1070 rekommenderat också. 1080 och 980 hade tydligen ganska lika test just på rendering och exporter osv – men det beror på drivrutiner som säkert uppdateras i vår. Tack för input!

Permalänk
Medlem

@Hulle: Ja, Arnold ryktas också släppa stöd för GPU-rendering.

Det är bara lite av en djungel att ge sig in i att välja alla delar igen – om man söker t.ex på ett Nvidia 1070 så får man upp massa modeller som är snarlika i namn och skiljer lite i pris och det är svårt att veta vilket som sen passar bäst. Har någon råd på hur man ska välja i slutändan (då man bestämt sig för vilken modell) - inte busenkelt att google heller då det inte nödvändigtvis klart förklarar skillnaden mellan olika modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ccswe:

@Hulle: Ja, Arnold ryktas också släppa stöd för GPU-rendering.

Det är bara lite av en djungel att ge sig in i att välja alla delar igen – om man söker t.ex på ett Nvidia 1070 så får man upp massa modeller som är snarlika i namn och skiljer lite i pris och det är svårt att veta vilket som sen passar bäst. Har någon råd på hur man ska välja i slutändan (då man bestämt sig för vilken modell) - inte busenkelt att google heller då det inte nödvändigtvis klart förklarar skillnaden mellan olika modeller.

Håll dig undan från Fundera Edition bara. Kylarna på dem är riktigt dåliga.
Annars är det ingen större skillnad mellan de olika modellerna. Alla tillverkare har sina egna kylare men skillnaden är liten. Vissa är överklockade från fabrik, vissa inte. Prestandaskillnaden är inte stor.
Köp det som är billigast av "eftermarknadskorten", tex Msi, Asus, Gigabyte, Palit.
Jag fick mitt Palit GTX1080 för 6500 så det var en bra deal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@ccswe: Har du uppgraderat till Octane 3? Om du sitter fast på Octane 2 pga. någon speciell workflow eller så ska du inte skaffa Pascal, däremot kommer du få en ordentlig boost med ett 1080 i Octane 3. Jfr:

Hastigt bench på min speldator:

Från Otoys forum:

Senaste beta (Otoys forum igen):

Som du ser är drivrutinerna i stor flex, finns mer info på Anandtech och Otoys forum.

Annars har ju @Don_Tool rätt att i mer spel-liknande workflows/scenarier får du ut mycket mer av ett eller två 1080. Själv jobbar jag inte med C4D alls, när jag jobbar med AE/Mocha/Nuke är 980 Ti aningen bättre än 1080 *under arbete* men inte under rendering.

Permalänk
Medlem

Minne brukar ju vara rätt viktigt vid 3d-rendering. Vet inte om man kan få tag på dem längre, men Titan X Maxwell har ju 12 GB minne, till skillnad från 1080 som bara har 8GB. Sen har du ju Titan X (Pascal) också, men det är väl lite knepigt att få tag i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Minne brukar ju vara rätt viktigt vid 3d-rendering. Vet inte om man kan få tag på dem längre, men Titan X Maxwell har ju 12 GB minne, till skillnad från 1080 som bara har 8GB. Sen har du ju Titan X (Pascal) också, men det är väl lite knepigt att få tag i?

Är det inte bara att beställa här https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/titan-x/ ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo, titta! Jag var fortfarande i tron att man var tvungen att importera från nvidia i usa.
Och efter att ha kikat runt nyss så verkar det som att Titan X Maxwell är helt utgånget ur sortimentet.