Permalänk

FPS-spel på konsol?!

Tja!

Införskaffade nyligen ett ps4 pro och ett gäng spel.

Jag blir inte klok på kontrollerna när man ska köra snabba FPS-spel, typ BF1 och CoD..
Att köra online är stört omöjligt, blir skjuten innan jag ens hinner fokusera siktet!
Är det bara att nöta för att "lära" sig kontrollerna eller hur kan folk vara så bra?!

Har ni några tips?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Så är det, bara nöta och spela så kommer man snabbt bli bättre och van vid kontrollerna och siktet.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Avstängd

Plugga in en mus och tangentbord i PS4'an

Permalänk
Medlem

det kallas att bli gammel
första gången jag lirade fps på konsol tyckte jag det va ok, men sen när jag testade det igen så gick det bara inte. FPS på konsol suger då den bara påminner en hur jäkla skruttig man håller på å blir

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

det kallas att bli gammel
första gången jag lirade fps på konsol tyckte jag det va ok, men sen när jag testade det igen så gick det bara inte. FPS på konsol suger då den bara påminner en hur jäkla skruttig man håller på å blir

haha, ja det kanske ligger något i det..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Plugga in en mus och tangentbord i PS4'an

men det går väll endå inte? läst lite om det och verkar bara fungera i menyerna??

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Tja!

Införskaffade nyligen ett ps4 pro och ett gäng spel.

Jag blir inte klok på kontrollerna när man ska köra snabba FPS-spel, typ BF1 och CoD..
Att köra online är stört omöjligt, blir skjuten innan jag ens hinner fokusera siktet!
Är det bara att nöta för att "lära" sig kontrollerna eller hur kan folk vara så bra?!

Har ni några tips?

Testa att köra inverterad styrspak? Jag kör alltid inverterat och det är aldrig påslaget som standard. Tycker oavsett att den typen av spel är rätt meningslös på konsol. Kidsen som aldrig haft en speldator och lirat konsol hela sitt liv har ett rätt stort övertag... men dom kommer aldrig komma i närheten av oss gamla rävar när vi spelar med mus och tangentbord. Är osäker på om det bara är att plugga in tangentbord och mus som en tidigare talare skrev? Om det går, så testa det!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är en vanesak, tyvärr. Finns inget trick utan är bara att nöta på. På PC med mus och tangentbord kan man ju tex matcha sin känslighet på musen mellan spelen och Windows för att komma in i det bättre och "öva" så fort man använder musen helt omedvetet även när man slösurfar. Så funkar inte handkontroller tyvärr, du övar enbart när du lirar spel med dem så det kommer ta ett tag är bli hjälpligt bra om du aldrig använt handkontroller förr.

Öva i enspelarläget möjligen, innan du kastar dig ut online möjligen. Enda tipset jag kan ge på rak arm.

Det som nämnts ovan kan vara något iofs. För vissa är att köra inverterat mer logiskt och kan garanterat underlätta. Värt att testa iaf. Bara att byta tillbaka om det inte hjälpte något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

snabba FPS-spel, typ BF1 och CoD

haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jemtegrannen:

men det går väll endå inte? läst lite om det och verkar bara fungera i menyerna??

Kasst, antog det skulle gå då den ju har USB. Men verkar som man behöver en adapter

Permalänk
Skrivet av Vact:

Syftade givetvis på online-läget där folk kutar runt och köttar

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

Känner igen mig i TS problem med hur svårt det kan vara att komma igång med FPS på konsol. Ett tips kan vara att ställa ner känsligheten rejält, och sedan gradvis vrida upp den allteftersom du blir bättre. Börja också gärna att spela något singleplayerspel så behöver du inte känna dig helt kass. Sedan är det tyvärr bara att nöta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Syftade givetvis på online-läget där folk kutar runt och köttar

Jag med, UT / Quake är snabba, COD/BF är slowmotionspel. Handkontroll har sin plats, men inte i FPS, det är att handikappa sig något fruktansvärt.

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Känner igen mig i TS problem med hur svårt det kan vara att komma igång med FPS på konsol. Ett tips kan vara att ställa ner känsligheten rejält, och sedan gradvis vrida upp den allteftersom du blir bättre. Börja också gärna att spela något singleplayerspel så behöver du inte känna dig helt kass. Sedan är det tyvärr bara att nöta.

Tack, ska testa det och se ifall det hjälper
Just nu pendlar man mellan att kolla ner i backen eller rakt upp bland träden

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en xbox kontroll för att spela på htpcn. Va helt oerfaren, då jag alltid spelat fps med mus/tangentbord. Nu, ett bra tag senare så har jag spelat igenom Doom, och testat en massa annat.

Man blir mycket bättre efter lite träning, men lika bra som med tangentbord + mus lär jag aldrig bli. Tror bestämt att man inte kan bli lika skicklig med kontroll.

Men kontroll är ändå skönt att ha till single player fps, rollspel, emulatorer och sidescrollers. Bara luta sig tillbaka i fotöljen och lira.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Är en vanesak, tyvärr. Finns inget trick utan är bara att nöta på. På PC med mus och tangentbord kan man ju tex matcha sin känslighet på musen mellan spelen och Windows för att komma in i det bättre och "öva" så fort man använder musen helt omedvetet även när man slösurfar. Så funkar inte handkontroller tyvärr, du övar enbart när du lirar spel med dem så det kommer ta ett tag är bli hjälpligt bra om du aldrig använt handkontroller förr.

Öva i enspelarläget möjligen, innan du kastar dig ut online möjligen. Enda tipset jag kan ge på rak arm.

Det som nämnts ovan kan vara något iofs. För vissa är att köra inverterat mer logiskt och kan garanterat underlätta. Värt att testa iaf. Bara att byta tillbaka om det inte hjälpte något.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir att sitta och nöta en del, är van vid mus + tgbord..
Nä onlineläget kommer jag nog inte spela den närmsta tiden
Tur att jag inte öppnade alla spelen, känns som man får sälja av några om man ska hinna bemästra något innan man ger upp!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kasst, antog det skulle gå då den ju har USB. Men verkar som man behöver en adapter

Spelen har inte stöd för mus och tangentbord förmodligen främst för att det blir för orättvist. Man kan köpa en adapter för att använda det ändå men det anses nog av i princip alla som fusk.

Permalänk
Inaktiv

Kommer ihåg att mitt första konsolspel var battlefield 3 och herregud hur dålig jag var första gången . Sköt alltid mot himlen och var inte ens i närheten av fienderna. Bara veckor senare så blev jag faktiskt rätt så duktig, och idag ännu bättre. Ligger ständigt på top 3 (Rainbowsix siege, battlefield )

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Kommer ihåg att mitt första konsolspel var battlefield 3 och herregud hur dålig jag var första gången . Sköt alltid mot himlen och var inte ens i närheten av fienderna. Bara veckor senare så blev jag faktiskt rätt så duktig, och idag ännu bättre. Ligger ständigt på top 3 (Rainbowsix siege, battlefield )

Härligt! kul att höra då kanske det finns en chans endå..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

@jemtegrannen: Jag är överlägset sämst i världen på fps på konsol. Ändå fortsätter jag nöta på för jag tycker det är ett skönt sätt att spela på.

Detta har dock gjort att jag har utvecklat ganska många rätt så trovärdiga ursäkter...

Jag skriver några nedan så får du testa själv ifall det hjälper dig!

* Rätt inställningar.
Med för hög känslighet på rörelserna blir det svårt att sikta. Men med för låg inställning blir der svårt att hinna med i närstrid.
I bf1 (och säkert fler spel) kan du ställa in en ganska hög känslighet, med tillägget att du minskar det vid AIS, aiming down sight. Testa detta!

* Latens. Testa att minska latensen på din bildsignal så mycket du kan. Ifall den går via en receiver, pröva att koppla direkt till tv'n och slå på spelläget. Eller använd en pc-skärm. Latensen gör otroligt mycket för den sista fininställningen av siktet. Ett visst muskelminne får man ju, men missar man det minsta och måste korrigera så blir det mycket svårare med hög latens. Alltså, du börjar röra styrspaken, men bilden ligger flera ms efter. Alltså fortsätter bilden då du släpper spaken. Det upplevs som att det är svårt att sikta in sig riktigt.

* Hur sitter du i förhållande till din bildskärm? Jag upplever två saker.
Sitter jag för långt ifrån blir bilden för liten och framförallt hamnar den för mycket i centrum. Jag upplever att jag tappar mycket av det automatiska som sker i periferiseendet, som upptäckande av rörelser osv. Istället sitter jag och flyttar fokus över hela skärmen, och det blir svårt att reagera automatiskt då.

Vidare upplever jag att en höjd på tv'n som passar för tv och film inte passar lika bra till spel. Jag har tv'n lite högre än huvudhöjd. Lägg därtill att jag gärna vill ha siktet i ögonhöjd så blir resultatet att jag ofta springer runt och tittar ner i backen. Jag brukar ibland skjuta bak bordet och sätta mig i datorstolen framför tv'n. Tetsta det!

Men som sagt, jag är riktigt kass. Du kanske inte behöver lika många ursäkter
I värsta fall får du bli sniper!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@jemtegrannen: Jag är överlägset sämst i världen på fps på konsol. Ändå fortsätter jag nöta på för jag tycker det är ett skönt sätt att spela på.

Detta har dock gjort att jag har utvecklat ganska många rätt så trovärdiga ursäkter...

Jag skriver några nedan så får du testa själv ifall det hjälper dig!

* Rätt inställningar.
Med för hög känslighet på rörelserna blir det svårt att sikta. Men med för låg inställning blir der svårt att hinna med i närstrid.
I bf1 (och säkert fler spel) kan du ställa in en ganska hög känslighet, med tillägget att du minskar det vid AIS, aiming down sight. Testa detta!

* Latens. Testa att minska latensen på din bildsignal så mycket du kan. Ifall den går via en receiver, pröva att koppla direkt till tv'n och slå på spelläget. Eller använd en pc-skärm. Latensen gör otroligt mycket för den sista fininställningen av siktet. Ett visst muskelminne får man ju, men missar man det minsta och måste korrigera så blir det mycket svårare med hög latens. Alltså, du börjar röra styrspaken, men bilden ligger flera ms efter. Alltså fortsätter bilden då du släpper spaken. Det upplevs som att det är svårt att sikta in sig riktigt.

* Hur sitter du i förhållande till din bildskärm? Jag upplever två saker.
Sitter jag för långt ifrån blir bilden för liten och framförallt hamnar den för mycket i centrum. Jag upplever att jag tappar mycket av det automatiska som sker i periferiseendet, som upptäckande av rörelser osv. Istället sitter jag och flyttar fokus över hela skärmen, och det blir svårt att reagera automatiskt då.

Vidare upplever jag att en höjd på tv'n som passar för tv och film inte passar lika bra till spel. Jag har tv'n lite högre än huvudhöjd. Lägg därtill att jag gärna vill ha siktet i ögonhöjd så blir resultatet att jag ofta springer runt och tittar ner i backen. Jag brukar ibland skjuta bak bordet och sätta mig i datorstolen framför tv'n. Tetsta det!

Men som sagt, jag är riktigt kass. Du kanske inte behöver lika många ursäkter
I värsta fall får du bli sniper!

Tack för alla tips, och skönt att höra att det finns flera av oss där ute!
Ska testa dina punkter och se om det blir bättre.

haha, "i värsta fall får du bli sniper" och jag som ÄLSKAR att vara det, ligga o campa.. men det kanske beror på min okunskap att springa och skjuta samtidigt

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

men det går väll endå inte? läst lite om det och verkar bara fungera i menyerna??

Det finns speciella gamingmöss för konsoler som ansluter sig emot de analoga styrspakarna på något sätt (Så inte spelet fattar att det är en mus som används).

Skrivet av jemtegrannen:

Tack, ska testa det och se ifall det hjälper
Just nu pendlar man mellan att kolla ner i backen eller rakt upp bland träden

De misstagen man ofta ser när folk som är ovana med fps på konsol är att de alltid kör 100% utslag på de analoga spakarna. De är just analoga för att man ska kunna göra små fina rörelser också. Kan även rekommendera lite singeplayer som de andra säger för att få in känslan utan stress och sedan bara nöta online Lycka till!

Slog ihop två inlägg.
Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

@jemtegrannen: Haha, hoppas du inte tog illa upp
Jag gillar själva att köra recon ibland. Ett bra sätt att få lite överblick och ibland bli en bra nagel i ögat. Men ibland kan det bli lite för många av dom i samma match. Eller så duckar jag för dåligt!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Feg spel i ett hörn med låg sens är enda lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:
Skrivet av jemtegrannen:

snabba FPS-spel, typ BF1 och CoD..

haha

Om CoD/BF inte är snabbt, vad skulle du då kalla Arma3? Turordningsbaserat? Allt är relativt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Höj soldier sensen och sänk zoom sensen i BF1, tycker det är alldeles för segt i default.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd

Är auto aim aktiverat?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag spelar både overwatch och doom på PC och PS4.
Tog en jävla tid att vänja sig vid kontroll när man har spelat PC hela livet.
Men bara man ger sig fan på det så! Nu efter nån hundra timmar går det ganska bra

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag är nog en av få som SAKNAR att spela Battlefield 3 på mitt PS3 gentemot på PC! Tog ett tag att få in tekniken men efter ett tag blev jag ändå rätt duktig tyckte jag iaf ( ) på PS3, till och med som Recon!

Det bästa är att kunna slagga i soffan och spela, efter att ha suttit framför datorn hela dagen på jobbet är det inte så frestande att bänka sig igen hemma.. Och att spela online på PC med kontroll är ju självmord

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Det är bara att träna som gäller. Experimentera med känsligheten på styrspakarna, det är som natt och dag. Samt prova om du föredrar inverterad eller vanlig vertikal rörelse.
Det går att spela FPS på konsoll, men det blri aldrig samma som på PC. Fördelen är ju att alla andra (de flesta) sitter med samma handkontroll också, så det är samma förutsättningar för alla.

Blev "tvingad" till att lära mig spela på konsoll då flera kompisar tidigare satt och körde COD och liknande på x360 och efter ett tag så blir man van med hur man ska sikta osv.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts