Gaming TV som kan köra 120hz från PCn?

Permalänk
Medlem

Gaming TV som kan köra 120hz från PCn?

Tjena,

Tänkte fråga om vi har några users här som kör 120hz direkt från PCn till TVn. Jag vet att vissa Sony modeller klarar av det men har även hört att det blir lite artefakter ibland. Jag hade en Sony 930 från förra året som klarade av det perfekt, så har man tur så kan det bli riktig bra. Har vi några modeller från 2016 so ni är nöjda med? Jag siktar på en Sony 8500 för att köra 120hz men vill vara säker på att det åtminstone finns några apparater som klarar av det...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yasko75: Vi har en Sony XD8505 på redaktionen och jag skriver på en artikel där detta ämne är något som ska tas upp. Men det dröjer någon vecka eller så innan allt är klart.

Alla former av 120 Hz-stöd på TV-apparater är informella funktioner. Det är någon ingenjör som fattat galoppen och släpper fram kapaciteten lite under radarn så att säga. Men det är ingen finess som är garanterad eller genomtestad. Det finns ingen info i EDID som talar om att 120 Hz är möjligt och liknande. Frågar man efter 120 Hz-funktionen via officiella kanaler, kundtjänst, presskontanter etc. får man som svar att funktionen inte ingår.

Själv tror jag att den tillverkare som säger "Japp, vi har ordnat så at 120 Hz fungerar bra, särskilt för er som spelar från PC", utan vidare skulle sälja tusen extra exemplar bara i Sverige.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan väl också tillägga att detta kan komma att ändras redan i år. Kanske inte på modellerna som lanseras nu i vår, men säkert på mer high-end-modeller framåt sommar och höst. Troligt även 2018-lanseringarna om ett år.

Detta eftersom 4K och 120 Hz nu blir specificerat i HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem

Vad ska vi då klaga på i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Yasko75: Vi har en Sony XD8505 på redaktionen och jag skriver på en artikel där detta ämne är något som ska tas upp. Men det dröjer någon vecka eller så innan allt är klart.

Alla former av 120 Hz-stöd på TV-apparater är informella funktioner. Det är någon ingenjör som fattat galoppen och släpper fram kapaciteten lite under radarn så att säga. Men det är ingen finess som är garanterad eller genomtestad. Det finns ingen info i EDID som talar om att 120 Hz är möjligt och liknande. Frågar man efter 120 Hz-funktionen via officiella kanaler, kundtjänst, presskontanter etc. får man som svar att funktionen inte ingår.

Själv tror jag att den tillverkare som säger "Japp, vi har ordnat så at 120 Hz fungerar bra, särskilt för er som spelar från PC", utan vidare skulle sälja tusen extra exemplar bara i Sverige.

Härligt att ni ska skriva något! Då väntar jag på artikeln. Det här är ju väldigt individuellt i hur man uppfattar rörelse, MEN när jag körde 120hz med Sony´n så tyckte jag att spel etc fungerade perfekt. Inte ens min asus rog swift pg279q tycker jag är lika bra som den där Sonyn var .

Tänker i alla fall testa en Sony 8500 och 9300 från i år så småningom, har en känsla av att den dyrare modellen kommer vara bättre lämpad...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Speciellt i europa har 120Hz TV racet aldrig slagit igenom men i USA har det varit en liten större grej de senaste 2 åren där det funnits ett fåtal modeller som klarat av det (iofs 1080p men 120Hz i 4K klarar ju nästan ingen komma upp i ändå i spel). Bl.a. amerikanska Vizio har t.o.m. marknadsfört 120Hz, känner inte till någon annan dock.

Synd då 120Hz kompatibilitet när man kopplar till datorn vore ett ytterst stort försäljningsargument för mig. 4K 40" med HDR och 120Hz stöd till datorn, det vore grejjer det som sekundär, bildredigerings, film och casual spel skärm.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vad ska vi då klaga på i framtiden?

8K 240hz

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Det skulle vara trevligt med en aktör som Vizio på den europeiska marknaden. Någon som är mer teknidriven och bättre på att snappa upp vad som faktiskt efterfrågas.

Permalänk
Medlem

Skaffade en XD8505 tillsist och koplade in med 120hz. Fick problem med artefakter. Sen hittade jag den här förslaget till inställningar

och då försvann 95% av artefakterna. 120hz är hur härligt som helst när man kör spel som witcher 3 etc via PC:n.

Ända problemet var i den TV jag köpte var claudingen. Har haft IPS paneler förr utan att det stört mig, men i den här panelen är det illa. Ska man kolla filmer och liknande i ett mörkt rum så blir det dåligt.

MEN, ska ni spela via pc:n är det perfekt med lite inställningar...

Permalänk
Medlem

2 års bump...

Hur är det med dagens TV apparater?

Är kanske på jakt efter en liten 46-tummare till en lägenhet bara, för jag får inte plats med mer just nu...

Permalänk
Bildexpert 📺

@eobet: Flera av 49-tummarna har 120 Hz-kapacitet. Bland annat från Samsung i deras Q-serie samt NU8/RU8 som klarar 1080p och 1440p i 120 Hz.

Där ska 43-tummarna vara 60 Hz-paneler så ingen 120 Hz-framgång.

LG lovar också 1080p/1440p/120 Hz-kapacitet på 2019-modellerna ned till SM85/86. Sony på XG9 med 1080p/120. Där är dock minsta storleken 49 tum på dessa modeller.

Så du behöver ordna 3 tum till och kan välja och vraka. Idag är panelerna väldigt tunna så det är sällan mer än 112 cm ± någon till brett på 49-tummarna.

46-tummare tillverkas i stor sett inte längre, utan är paneler av äldre generation.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för info!