Var hittar man PCIE-kablar till AX1200?

Permalänk
Medlem

Var hittar man PCIE-kablar till AX1200?

Hej! Rubriken är rätt tydlig, men har just hittat ett billigt 970 (1000kr) och vill köra sli. Har dock bara ett par pciekablar och behöver hitta ett till. Har hittat bara kablarna på corsairs hemsida men där blir det strul med frakt och här i sverige hittar jag bara alla kablar i paket för 500-1000 kronor vilket jag inte är rysligt sugen på. Är det någon som var man kan få tag på ett endast par pcie till AX1200 snabbt och till ett rimligt pris? Går bra med begagnat eller vad som!

Tacksam för tips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av equir:

Hej! Rubriken är rätt tydlig, men har just hittat ett billigt 970 (1000kr) och vill köra sli. Har dock bara ett par pciekablar och behöver hitta ett till. Har hittat bara kablarna på corsairs hemsida men där blir det strul med frakt och här i sverige hittar jag bara alla kablar i paket för 500-1000 kronor vilket jag inte är rysligt sugen på. Är det någon som var man kan få tag på ett endast par pcie till AX1200 snabbt och till ett rimligt pris? Går bra med begagnat eller vad som!

Tacksam för tips!

http://www.corsair.com/se-fi/power-supply-units/psu-accessori... alt kanske @Corsair Johan kan hjälpa dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag vet inte om jag gör något fel, men jag får bara fram återförsäljare allmänt för corsair i Sverige via länken och ingen av dem säljer endast PCIe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Tack för svar! Jag vet inte om jag gör något fel, men jag får bara fram återförsäljare allmänt för corsair i Sverige via länken och ingen av dem säljer endast PCIe..

Det går att köpa alla kablar i ett paket hos återförsäljarna, kolla ebay för separata kablar.

Permalänk

Bor du i närheten av Karlstad?
Isf har ja massvis med extra kablar till Corsair nätagg

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem

Du kan billigt och enkelt lösa det med molex>pci converters

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det går att köpa alla kablar i ett paket hos återförsäljarna, kolla ebay för separata kablar.

Har du länk? Försökte leta där men jag hittar endast fåtal separata, alla med ca 150-200kr frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiskadde:

Bor du i närheten av Karlstad?
Isf har ja massvis med extra kablar till Corsair nätagg

Bor tyvärr i Uppsala, men skulle det fungera att skicka? Betalar naturligtvis för både frakt och kablar isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Du kan billigt och enkelt lösa det med molex>pci converters

Tack, är medveten om det men helst vill jag ha PCIe om möjligt. Men får bli nödlösning ifall jag inte får tag på.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Fusy:

Du kan billigt och enkelt lösa det med molex>pci converters

Vill bara varna för ovanstående tips. Det är ett under att dessa adaptrar får säljas, absolut sämsta sättet att få ut PCIe 8-pin.

En pin i 4-pin molex är specifierad till MAX 5.0A, med 12V blir det 60W. Generellt är hela 4-pin molex specifierad till 35W max effekt.

8-pin PCIe är specifierad till minst 150W, med pins som tål 9.0A (108W) per styck.

Du ersätter alltså med adaptern 3 x 9.0A med 2 x 5.0A.

Nu drar inte ett 970 mycket ström, men hade det varit ett värre kort så är det en kabelbrand som bara väntar på att ske.

Permalänk
Medlem

@equir:

Jag är rätt säker på att jag har några liggande och kan kan skicka till dig. Måste dock kolla om jag hittar dom när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@equir:

Jag är rätt säker på att jag har några liggande och kan kan skicka till dig. Måste dock kolla om jag hittar dom när jag kommer hem.

Tänk bara på att just AX1200 har speciella kablar, så det måste vara kablar gjorda specifikt för AX1200 och inget annat Corsair-nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vill bara varna för ovanstående tips. Det är ett under att dessa adaptrar får säljas, absolut sämsta sättet att få ut PCIe 8-pin.

En pin i 4-pin molex är specifierad till MAX 5.0A, med 12V blir det 60W. Generellt är hela 4-pin molex specifierad till 35W max effekt.

8-pin PCIe är specifierad till minst 150W, med pins som tål 9.0A (108W) per styck.

Du ersätter alltså med adaptern 3 x 9.0A med 2 x 5.0A.

Nu drar inte ett 970 mycket ström, men hade det varit ett värre kort så är det en kabelbrand som bara väntar på att ske.

Visste att det inte är att föredra men hade ingen koll på siffrorna, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@equir:

Jag är rätt säker på att jag har några liggande och kan kan skicka till dig. Måste dock kolla om jag hittar dom när jag kommer hem.

Skrivet av perost:

Tänk bara på att just AX1200 har speciella kablar, så det måste vara kablar gjorda specifikt för AX1200 och inget annat Corsair-nätagg.

Tack, hör av dig om dig om du hittar.

Exakt, det är dock ganska lätt att känna igen. Det står "AX1200 only" på den 8pin som går från PSUn och är 6+2pin i andra ändan och står "pcie" där.

Permalänk
Medlem

@perost:
Ingen fara, det är helt säkert ett AX1200. Gäller bara att hitta kablarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vill bara varna för ovanstående tips. Det är ett under att dessa adaptrar får säljas, absolut sämsta sättet att få ut PCIe 8-pin.

En pin i 4-pin molex är specifierad till MAX 5.0A, med 12V blir det 60W. Generellt är hela 4-pin molex specifierad till 35W max effekt.

8-pin PCIe är specifierad till minst 150W, med pins som tål 9.0A (108W) per styck.

Du ersätter alltså med adaptern 3 x 9.0A med 2 x 5.0A.

Nu drar inte ett 970 mycket ström, men hade det varit ett värre kort så är det en kabelbrand som bara väntar på att ske.

Helt rätt ^

Billig nödlösning om något. Dock aldrig varit med om (eller hört) att dessa adaptrar felat, antagligen för att de som använder adaptrar inte kör dom på tyngre grejor. Värt att tänka på iaf, tack för upplysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vill bara varna för ovanstående tips. Det är ett under att dessa adaptrar får säljas, absolut sämsta sättet att få ut PCIe 8-pin.

En pin i 4-pin molex är specifierad till MAX 5.0A, med 12V blir det 60W. Generellt är hela 4-pin molex specifierad till 35W max effekt.

8-pin PCIe är specifierad till minst 150W, med pins som tål 9.0A (108W) per styck.

Du ersätter alltså med adaptern 3 x 9.0A med 2 x 5.0A.

Nu drar inte ett 970 mycket ström, men hade det varit ett värre kort så är det en kabelbrand som bara väntar på att ske.

5A gäller väl ursprungliga molexkontakter från 50-talet?

AMP MATE-N-LOK (från 1963) och Molex 8981 skall väl klara 11A per pin(?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector#Desktop_PC_use
(Tabell längst ner till höger.)

Förtydligande:
Jag håller dock med om,
att man i möjligaste mån skall undvika höga effektuttag via Molex 4-pin.

Förtydligande
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av equir:

Tack för svar! Jag vet inte om jag gör något fel, men jag får bara fram återförsäljare allmänt för corsair i Sverige via länken och ingen av dem säljer endast PCIe..

Hejsan,

Vad du får göra är att scrolla ner på sidan, under "Select your country" ändrar du till Global. Då ska du få fram så du kan köpa den delen du behöver.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått kablar och kör SLI, stort tack till @MarkSix som tog sig tid och energi för att skicka kablar till mig och sweclockers grymma forum!