[Hjälp med felsökning]Intel NUC D54250WYKH

Permalänk
Medlem

[Hjälp med felsökning]Intel NUC D54250WYKH

Hej.

Har fått ett problem med min NUC, tänkte se om det är någon här som haft samma problem eller ev. kan vägleda mig i rätt riktning.

Har som sagt en Intel NUC D54250WYKH som har fungerat klockrent i två år.

Nu har det uppstått ett problem med den som jag inte riktigt kan hitta vad orsaken är.
En säkring gick och på den säkring gick bla NUC:en. Jag byte säkring och senare på kvällen skulle vi använda NUC:en, powerknappen lyser blått och en USB-hub som sitter i NUC:en har ström. När jag tryckte på powerknappen slutade den att lysa och USB-hubben slocknade.

Läste lite på nätet om att man kunde återställa CMOS genom att plocka bort batteriet i ~5min, jag lämnade den så över natten.
Kopplade ihop allt igenom och ingen skillnad, lyser blått när man pluggar i A/C adaptern sen slocknar den när man trycker på power on.

Läste också att man ska kunna komma till typ en power menu om man håller in powerknappen i ~3s, det funkar inte för mig heller.

Kan A/C adaptern ha fått sig en kyss utav att säkring for? Om det är A/C adaptern som är paj, var hittar man en 19v 3.42A adapter (vet inte riktigt vilken plugg det är) billigaste för att testa?

Har inte så bra koll men om CMOS batteriet skulle vara slut, startar datorn ändå?
Tänkte om det är den som är orsaken.

Kan det vara så att hela NUC:en är skrot? (exkl SSD och minne)
Om minnet är paj borde den väl tjuta eller klaga lite(starta i alla fall)
Samma med SSD:n

Har även sett att andra haft problem med att den blir "brickad" i suspend mode fast det är när man kört med någon form av linux, jag har win10 på min.

Permalänk
Inaktiv

Lättast är väl att köpa en från Kjell&co https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...
Passar ju annat oxo om det skitit sig..

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoManski:

Hej.

Har fått ett problem med min NUC, tänkte se om det är någon här som haft samma problem eller ev. kan vägleda mig i rätt riktning.

Har som sagt en Intel NUC D54250WYKH som har fungerat klockrent i två år.

Nu har det uppstått ett problem med den som jag inte riktigt kan hitta vad orsaken är.
En säkring gick och på den säkring gick bla NUC:en. Jag byte säkring och senare på kvällen skulle vi använda NUC:en, powerknappen lyser blått och en USB-hub som sitter i NUC:en har ström. När jag tryckte på powerknappen slutade den att lysa och USB-hubben slocknade.

Läste lite på nätet om att man kunde återställa CMOS genom att plocka bort batteriet i ~5min, jag lämnade den så över natten.
Kopplade ihop allt igenom och ingen skillnad, lyser blått när man pluggar i A/C adaptern sen slocknar den när man trycker på power on.

Läste också att man ska kunna komma till typ en power menu om man håller in powerknappen i ~3s, det funkar inte för mig heller.

Kan A/C adaptern ha fått sig en kyss utav att säkring for? Om det är A/C adaptern som är paj, var hittar man en 19v 3.42A adapter (vet inte riktigt vilken plugg det är) billigaste för att testa?

Har inte så bra koll men om CMOS batteriet skulle vara slut, startar datorn ändå?
Tänkte om det är den som är orsaken.

Kan det vara så att hela NUC:en är skrot? (exkl SSD och minne)
Om minnet är paj borde den väl tjuta eller klaga lite(starta i alla fall)
Samma med SSD:n

Har även sett att andra haft problem med att den blir "brickad" i suspend mode fast det är när man kört med någon form av linux, jag har win10 på min.

Jag köpte en sån här nätadapter till min NUC5i3RYH eftersom den nätadapter som jag fick med glappade ur hela tiden. Nu funkar det finfint eftersom det fanns typ sju olika anslutningar med i den nya. Men kolla så strömförsörjningen motsvarar vad som din NUC erfordrar:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1230817

förtydligande
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Tack för tipset.
Ska på Kjell & Co och testa NUC:en idag för att se om det är nätadaptern som strular.
Har ingen multimeter och ids inte köpa en eller en adapter för att testa hemma

Återkommer med resultatet senare om någon är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoManski:

Återkommer med resultatet senare om någon är intresserad

Please do, att skriva svar på sina problem är eftersträvansvärt och best practice för forumet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Var till Kjell igår efter jobbet, vi testade ett ny adapter. Samma problem som tidigare, dvs powerleden lyser när man pluggar in strömen (har för mig att den är mörk i vanliga fall på en nuc) och när man trycker på power slocknar led:en.

Så nu kommer miljonfrågan.

CMOS batteriet, kan ju ha varit så att det "slumpade" sig att CMOS batteriet var dött när säkringen gick. Har aldrig i mitt liv varit tvungen att byta ett CMOS batteri eller att det tagit slut, datorn är som sagt ca två år. Så jag har inte hundra koll på vad som sker när CMOS batteriet är dött. Kan det orsaka att datorn inte startar?

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering för de som är intresserad.

Var i kontakt med Intels Support innan jag skrev här och frågade dom vad som kunde vara problemet och vad man kunde testa. Fick då svar att de inte hade support på min NUC längre.

Gjorde lite efterforskning och fick reda på att jag hade garanti kvar på NUC:en, dom har 3 år garanti och min är lite mer än 2 år gammal.

Blev lite irriterade nu i efterhand att den första personen inte gav tips om att kolla om jag hade garanti kvar på NUC:en. Men det löste sig för mig ändå så man får vara nöjd.

Fick hämtning av NUC:en i min bostad och den kom fram dagen efter, de skickade en ersättare så fort de kunde, dom hade inte min modell på lager. Enligt DHL:S esti. delivery time så bör den komma fram idag.

Hoppas nu att det kommer ett svar på vad som var fel på den men förmodligen kommer de att skrota den, kostar nog mer att felsöka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoManski:

Fick hämtning av NUC:en i min bostad och den kom fram dagen efter, de skickade en ersättare så fort de kunde, dom hade inte min modell på lager. Enligt DHL:S esti. delivery time så bör den komma fram idag.

Hoppas nu att det kommer ett svar på vad som var fel på den men förmodligen kommer de att skrota den, kostar nog mer att felsöka den

Great! Vilken modell fick du istället?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Lite "besviken" blev jag, trodde att jag skulle få en uppgradering pga att min modell var äldre. Men jag kommer att få samma modell som jag hade tidigare vilket fortfarande är fullt funktionsdugligt för mig

Permalänk
Medlem

Hoppas du slipper problem

Visa signatur

Gammal gubbe