Gigabyte tillkännager Geforce GTX 1080 Aorus Xtreme Edition

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte tillkännager Geforce GTX 1080 Aorus Xtreme Edition

Gigabyte följer nu upp sina Aorus-märkta bärbara speldatorer med ett nytt grafikkort under samma varumärke, nämligen ett Geforce GTX 1080 med uppskruvade klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så onödigt namnbyte... Jag som gillade "Gigabyte"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den där stora vita loggan på backplaten förstör ett till övrigt väldigt fint kort.

Skrivet av ggalaxyy:

Så onödigt namnbyte... Jag som gillade "Gigabyte"

Dom tycker väl Gigabyte känns lite vekt nu för tiden och har siktat in sig på Terabyte.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

Personligen så tycker jag Gigabyte låter bättre.. Aorus låter inte som kvalité..tvärtom.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt kritiken kommer ju fortfarande heta Gigabyte men de kommer helt enkelt ha olika klasser på sina produkter likt Asus med Strixx och ROG serierna. tycker det är riktigt bra att de delar upp sina olika serier med olika namn så man snabbt kan se om det är ett budget kort eller ett entusiast kort.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Proffsmoddare

Precis som @PeNMaX säger så är ju Gigabyte fortfarande Gigabyte. Det som skett är att Aorus blir deras nya segment för gaming-orienterade produkter. Samtidigt som Aorus introducerats för moderkort osv.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeNMaX:

Förstår inte riktigt kritiken kommer ju fortfarande heta Gigabyte men de kommer helt enkelt ha olika klasser på sina produkter likt Asus med Strixx och ROG serierna. tycker det är riktigt bra att de delar upp sina olika serier med olika namn så man snabbt kan se om det är ett budget kort eller ett entusiast kort.

Jo exakt. Det står ju fortfarande Gigabyte på både lådan och kortet, bara i diskretare text.

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller namnet alls. Gigabyte är gammalt och fint.
Lika knasigt som corsairs försök att göra en ny "gaminglogga" som var skitful.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

När kommer den där j*vla vega egentligen..?! Känns som att tiden står stilla just nu och alla väntar på vad som ska hända.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Men va? Jag som tänkte att eftersom GB ändå gör relativt billiga GPUer med några segment i högre priserna att Aorus skulle vara högre segment, eller en lägre prisklass och i fortsättningen höja Gigabyte priserna... förstår inte vad meningen med detta namnbyte är.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kan förstå att man vill skapa andra märken för att företag av olika anledningar ibland vill distansera sig från något eller rent av skapa något nytt för dem.
Men Gigabyte verkar ju inte riktigt veta varför eller för den delen våga löpa linan ut eftersom de ändå skall trilskas med att att Gigabyte loggan kvar på kartongen och någon nämnvärd skillnad på produkterna verkar det inte heller bli. Kanske lite mer färg då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan förstå att man vill skapa andra märken för att företag av olika anledningar ibland vill distansera sig från något eller rent av skapa något nytt för dem.
Men Gigabyte verkar ju inte riktigt veta varför eller för den delen våga löpa linan ut eftersom de ändå skall trilskas med att att Gigabyte loggan kvar på kartongen och någon nämnvärd skillnad på produkterna verkar det inte heller bli. Kanske lite mer färg då.

Det är ju inget nytt märke i sig, det är ett undermärke för deras gaming-komponenter.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tar 3 platser? Hmm ingen höjdare för sli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Tar 3 platser? Hmm ingen höjdare för sli?

Eftersom det redan finns 47 modeller som tar upp 2 platser eller mindre kan väl de som inte vill köra sitt kort i SLI och inte bryr sig om eventuella framtida expansioner och hellre utnyttjar de tomma platserna för en bättre kyllare får ett till kort så de kan välja mellen det samt ETT till som tar upp tre platser? Det hade faktiskt varit trevligt att de som ändå inte är det minstra intresserade av dubbelmackor eller mera kunde få feta kyllösningar som tar up 3-5 platser, för de har ändå en massa död yta i sitt chassi och det hade varit grymt att ha ett grafikkort som inte behöver varva fläktarna mycket alls för att hålla kortet och kanske köra helt passivt i lågt krävande spel. Om man däremot tycker det är viktigt med det där 48 kortet (för det var ju inte svårt nog innan att bestämma sig) så visst, då kan man tänka som du.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad loggan ska föreställa, en örn med ett hemskt överbett?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Precis som Asus med deras Strix märke så är den enormt ful och föregående DCII designen var mycket snyggare. Ock samma med Gigabyte här nu med namn och design.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Now, even more Extreme!

Edit. Klart Gigabyte ska ha ett häftig namn och lite RGB på sina spelprodukter...alla andra har ju det. Har ju funnits i marknaden länge...kolla, ser inte dan här bilen snabbare ut med en fartvinge?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GTX1080 Xtreme Gaming och mina klockfrekvenser ligger på 1784 MHz i OC mode och 1936 MHz i Boost. Gaming mode ligger den på 1759 MHz och 1898 i Boost.
Klockhastigheten är exakt samma på bägge korten.

Så det är bara namnet samt logotypen som skiljer.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Personligen så tycker jag Gigabyte låter bättre.. Aorus låter inte som kvalité..tvärtom.

Hah, ja, mina tankar går till italienska kaffebryggare eller mediokra men överprisade hifiprodukter.

Men men, Gigabyte försöker väl göra som alla andra, profilera sina grejor som gaminggrejor, och öka avansen utan att behöva erbjuda något egentligt mervärde. Flashiga loggor och RGB-belysning säljer hos P12:orna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Krokarn:

Jag har ett Gigabyte GTX1080 Xtreme Gaming och mina klockfrekvenser ligger på 1784 MHz i OC mode och 1936 MHz i Boost. Gaming mode ligger den på 1759 MHz och 1898 i Boost.
Klockhastigheten är exakt samma på bägge korten.

Så det är bara namnet samt logotypen som skiljer.

Frågan om PCBn är samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Frågan om PCBn är samma.

Korten ser onekligen väldigt lika ut med kylare m.m så jag tror det är samma kort men med annat namn bara, men det är bara en vild gissning. De har samma yttermått enligt Gigabytes hemsida.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100