Permalänk
Inaktiv

Visa oss din nätverksinstallation

Det är rätt många här som verkar dra nätverkskablar i huset och tänkte att det kanske kan vara bra med en tråd för detta, lite motsvarande "visa oss din server" för de som har dessa intressen.

Dvs bilder på hur man bäst kan dra nätverkskablar hemma av olika typ.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag flyttade till ett lite äldre hus för ett par månader sedan och har redan hunnit bygga ett serverrum och håller nu på att dra nätverk över hela huset - något som inte är så lätt som man tror i många fall.

Kan ge en bättre överblick över hur nätverket är uppsatt när allting är 100% igång. Kan bjuda på en bild på en av accessswitcharna jag har (2 ställen i huset som går direkt till coreswitchen i serverrummet). Detta är i krypgrunden och jag löste det genom att köpa en 19-tums vertikal hållare, som jag sedan monterade i taket. Patchpanelen är CAT6 och kommer från Kjell & Co. Switchen är en gammal HP 2610-24-PWR som är 10/100 och har ett par Gigabit-uplinkportar.

Switchen är gammal och relativt högljudd och ska bytas ut mot en fläktlös relativt snart. Den andra accessswitchen (som sitter på vinden) bytte jag ut först eftersom den ger nätverk till bland annat HTPC:n. Denna lilla installation i krypgrunden ger bara nätverk till köket samt ett av extrarummen i dagsläget.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Detta är i krypgrunden och jag löste det genom att köpa en 19-tums vertikal hållare, som jag sedan monterade i taket. Patchpanelen är CAT6 och kommer från Kjell & Co. Switchen är en gammal HP 2610-24-PWR som är 10/100 och har ett par Gigabit-uplinkportar.

Snyggt! Vad får du för temperatur på Swirren?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av studiox_swe:

Snyggt! Vad får du för temperatur på Swirren?

Den ligger på cirka 15 grader. Krypgrunden är mellan 10-12, det är ju ingen "öppen" krypgrund på det sättet

Edit: Har en Fibaro väggplugg som mäter energiförbrukningen på luftavfuktaren, som även har temperaturmätare så att den aldrig kommer ner för lågt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa denna tråden, då jag själv står i startgroparna för att göra detta.
Så visa gärna era installationer. Stora som små.