Plattform för ett enkelt socialt nätverk

Permalänk

Plattform för ett enkelt socialt nätverk

Tjena!
Inte hundra på att jag valt rätt underforum, men here goes:

Jag jobbar inom idrott och ett av våra stora problem är bristen på ledare hos våra föreningar.

Jag vill därför skapa en plattform där ledare som söker uppdrag, eller personer som vill bli ledare, enkelt kan registrera sig och ange uppgifter som utbildning, erfarenhet, ålder, kontakt mm. På samma sätt ska föreningar kunna registrera sig på sidan och lägga upp jobbannonser, tex "en grupp kl 16-18 på måndagar behöver ledare"

Det jag ser framför mig är en enkel förstasida med en ledar- och en föreningskolumn. I princip en kontaktannons-sida. Registrering/inloggning vill jag ha för att ledare och föreningar ska kunna redigera eller ta bort sina uppgifter efterhand.

Min fråga är om nån känner till en bra internettjänst för att skapa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whoisjonatan:

Tjena!
Inte hundra på att jag valt rätt underforum, men here goes:

Jag jobbar inom idrott och ett av våra stora problem är bristen på ledare hos våra föreningar.

Jag vill därför skapa en plattform där ledare som söker uppdrag, eller personer som vill bli ledare, enkelt kan registrera sig och ange uppgifter som utbildning, erfarenhet, ålder, kontakt mm. På samma sätt ska föreningar kunna registrera sig på sidan och lägga upp jobbannonser, tex "en grupp kl 16-18 på måndagar behöver ledare"

Det jag ser framför mig är en enkel förstasida med en ledar- och en föreningskolumn. I princip en kontaktannons-sida. Registrering/inloggning vill jag ha för att ledare och föreningar ska kunna redigera eller ta bort sina uppgifter efterhand.

Min fråga är om nån känner till en bra internettjänst för att skapa detta?

det finns en del medlemssystem/tjänster för lag som har alla funktioer du behöver
Laget.se
svenskalag.se
myclub.se
sportnik.se

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

det finns en del medlemssystem/tjänster för lag som har alla funktioer du behöver
Laget.se
svenskalag.se
myclub.se
sportnik.se

Tack, dessa tjänster är dock mer anpassade för föreningars interna behov av system och kommunikation. Jag är snarare ute efter en tjänst som tillåter en enkel registrering (typ användarnamn, lösenord, mail), och att man därefter kan publicera annonser till en förstasida som är offentlig för alla.

Tänk typ arbetsförmedlingens platsbank, nåt i den stilen.
https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Plat...

Permalänk
Medlem

Gör en grupp på facebook?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gör en grupp på facebook?

Det exkluderar dock ganska många. Jag skulle till exempel aldrig kunna se en sån annons än mindre svara på den.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Gör en grupp på facebook?

Skrivet av TheNoNa:

Det exkluderar dock ganska många. Jag skulle till exempel aldrig kunna se en sån annons än mindre svara på den.

Precis, och facebook-grupper, -inlägg och -flöden är inte så bra anpassade för just detta.

Permalänk

nu är jag inte så hemma på backoffice av ett socialt nätverk, men borde det inte gå att bygga ett med hjälp av wordpress moduler?
med tanke på den simpla funktionen som du letar efter?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

finns t.ex https://www.opensource-socialnetwork.org/ annars finns det väl en massa olika varianter av opensource projekt om du vill hosta själv, annars är ett vanligt forum kanske en ide? finns ju t.ex phpbb3 som har en hel drös av plugins

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ganska bra och börja med en facebookgrupp och sedan gå vidare med egen sajt när man sett att det finns en marknad. Att koda en site i t.ex wordpress tar några dagar och kräver att man hyr in någon om man inte kan det själv.

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

nu är jag inte så hemma på backoffice av ett socialt nätverk, men borde det inte gå att bygga ett med hjälp av wordpress moduler?
med tanke på den simpla funktionen som du letar efter?

Skrivet av Pelle:

finns t.ex https://www.opensource-socialnetwork.org/ annars finns det väl en massa olika varianter av opensource projekt om du vill hosta själv, annars är ett vanligt forum kanske en ide? finns ju t.ex phpbb3 som har en hel drös av plugins

Skrivet av Meto:

Ganska bra och börja med en facebookgrupp och sedan gå vidare med egen sajt när man sett att det finns en marknad. Att koda en site i t.ex wordpress tar några dagar och kräver att man hyr in någon om man inte kan det själv.

Tack för tips! Jag är ju inte så haj på att koda själv, så ju nybörjarvänligare desto bättre Ska spana in wordpress och opensource-socialnetwork. Vi är rätt säkra på att det finns en marknad då facebook används i ledarrekryteringssyfte av våra föreningar och ledare, men det funkar inte så bra. Så nu vill vi just testa att samla dessa på en egen sajt för att göra kontakten mellan dem smidigare.

En mockup över hur jag vill att det ska se ut, på ett ungefär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av whoisjonatan:

Tack för tips! Jag är ju inte så haj på att koda själv, så ju nybörjarvänligare desto bättre Ska spana in wordpress och opensource-socialnetwork. Vi är rätt säkra på att det finns en marknad då facebook används i ledarrekryteringssyfte av våra föreningar och ledare, men det funkar inte så bra. Så nu vill vi just testa att samla dessa på en egen sajt för att göra kontakten mellan dem smidigare.

En mockup över hur jag vill att det ska se ut, på ett ungefär:
http://i.imgur.com/1wysQCH.png

Ska det vara så där enkelt borde ju ett vanligt forum passa ypperligt, t.ex: https://www.phpbb.com/downloads/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det exkluderar dock ganska många. Jag skulle till exempel aldrig kunna se en sån annons än mindre svara på den.

Skrivet av whoisjonatan:

Precis, och facebook-grupper, -inlägg och -flöden är inte så bra anpassade för just detta.

Risken med ytterligare en sida i mängden är att den sannolikt kommer ha väldigt få användare.
Så även om FB inte är den tekniskt bästa plattformen så är det där du kommer nå mest folk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Ska det vara så där enkelt borde ju ett vanligt forum passa ypperligt, t.ex: https://www.phpbb.com/downloads/

Ok, ska spana in det också.

Skrivet av Json_81:

Risken med ytterligare en sida i mängden är att den sannolikt kommer ha väldigt få användare.
Så även om FB inte är den tekniskt bästa plattformen så är det där du kommer nå mest folk.

Jo så är det ju, planen är att lobba för sajten rätt hårt och se om det kan ta fart. Det ska också sägas, den här sajten är tänkt som ett test och inte något vi ska lägga massa resurser på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Risken med ytterligare en sida i mängden är att den sannolikt kommer ha väldigt få användare.
Så även om FB inte är den tekniskt bästa plattformen så är det där du kommer nå mest folk.

Skillnaden är att du på en ny sida kan förmedla informationen till alla, inte en exklusiv klubb av medlemmar. Det är inget som hindrar att man sprider länken på Facebook, men som det är just nu kan du inte ta del av en stor del av informationen utan att själv vara medlem i Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Skillnaden är att du på en ny sida kan förmedla informationen till alla, inte en exklusiv klubb av medlemmar. Det är inget som hindrar att man sprider länken på Facebook, men som det är just nu kan du inte ta del av en stor del av informationen utan att själv vara medlem i Facebook.

Ja, det är helt rätt.
Jag utgår från erfarenheten att folk inte orkar med att kolla ytterligare nån sida, förutom de allra mest engagerade kanske.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ja, det är helt rätt.
Jag utgår från erfarenheten att folk inte orkar med att kolla ytterligare nån sida, förutom de allra mest engagerade kanske.

Precis, och det är just de mest engagerade som sidan är till för. Behovet av ledare är skrikande bland våra föreningar, så vi tror att det kommer vara anledning nog för att spana in sidan. Just därför vill jag också att den ska vara enkel och användarvänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är helt rätt.
Jag utgår från erfarenheten att folk inte orkar med att kolla ytterligare nån sida, förutom de allra mest engagerade kanske.

Ledare ska väl vara lite äldre? Då är det väl färre som håller på med Facebook fortfarande. Nu i 30-40-års åldern känner jag väldigt få som har Facebook. Jag har visserligen ett konto men loggade in senast 2009 tror jag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ledare ska väl vara lite äldre? Då är det väl färre som håller på med Facebook fortfarande. Nu i 30-40-års åldern känner jag väldigt få som har Facebook. Jag har visserligen ett konto men loggade in senast 2009 tror jag.

/hulle.

30-60 års åldern känner jag väldigt få som inte har facebook.
Att däremot använda diverse sidor för planering har de svårt för.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."