Ny Hyper-V server. AMD eller Intel?

Permalänk

Ny Hyper-V server. AMD eller Intel?

Då har dagen kommit när min gamla server mer eller mindre brann upp...
Så nu går jag i tankarna på att bygga en ny server för endast Hyper-V och inget annat, inga spel eller liknande.

Den största frågan jag har är vilken CPU man skall sikta på.

Servern kommer endast att rulla ett gäng med virtuella servrar och miljöer för test, så kommer slänga in 64GB minne och SSD har jag liggandes för OS och lagring. Har tidigare haft en HP Z-Book med en i7 och 32GB minne som klarade av att ha igång 10 servrar utan problem, dock med lite mindre minne, men CPUn klarade av det.

Jag har funderat på om man kan få liknande prestanda med en AMD FX-8350 t.ex? Eller denna begränsas på andra sätt än vad en i7 hade gjort?

Permalänk

En billigare Xeon skulle jag säga, men jag är åas Intel-biased och siktar rätt högt inför nästa server-bygge (min gamla NAS dog + jag vill köra VM med lite annat också) och tänkte mig begagnade enterprise-prylar

https://communities.vmware.com/thread/344736?tstart=0 <- samma fråga i princip, fast mellan i7 och Xeon

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Om du vill ha 64GB minne så blir det nog svårt med en FX-8350, eftersom du då behöver 16GB-stickor utan ECC (tror jag, rätt mig gärna om jag har fel). Och såna växer inte direkt på träd, prisjakt listar endast dessa. Du behöver även ett moderkort som har stöd för 64GB minne, också det rätt sällsynt vad jag vet. Så det blir troligtvis billigare med en i7:a (eller motsvarande Xeon) och DDR4, och då får du även bättre prestanda.

Permalänk

Då är det klappat och klart där

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Som i alla andra "köpa nytt" trådar den senaste månaden, så tänker jag föreslå att man väntar på AMD's nya, och ser hur den presterar, sett till vad den kostar, när den kommer. Senaste siffran är att Ryzen släpps i handeln i slutet på februari, så det är en månad +11 dagar att vänta. Behöver man inte handla "nu" tror jag det kan vara ett bra alternativ, men det beror ju lite på vad dollarpriset gör när Trump tillträder, och, hur Ryzen faktiskt presterar när den hamnar i händerna på testare.
B!

Edit
Nå, så går det när man skriver för långsamt.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bygga nu -> Kör på en Intel-server. -ECC-RAM skall det vara om du vill virtualisera på seriösa grunder.
Alt.
Vänta med bygget -> Invänta release och se vad AMD's nya RyZen-plattform har att erbjuda, chansen finns att du kommer att kunna köra ECC-minnen på konsumentmoderkort för AM4 och det lär bli mumma som kontenta i så fall.
Om du ändå vill köra på Intel spåret efter AMD's lansering lär konkurrensen från AMD ändå bidra till att Intel sänker priserna något snäpp och då kommer du kanske över hårdvaran billigare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att bara tuta och köra med Xeon.

Permalänk
Medlem

Den här ligger ju uppe i marknaden, kanske vore något för att fylla dina behov?

http://www.sweclockers.com/marknad/136336-xeon-server-worksta...