Be Quiet lanserar Pure Base 600 – plånboksvänligt chassi med ljuddämpning

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet lanserar Pure Base 600 – plånboksvänligt chassi med ljuddämpning

Tyska Be Quiet kör vidare på sin chassisatsning med introduktionen av prispressade Pure Base 600, där fokus i vanlig ordning ligger på låg ljudnivå och god modularitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Såg faktiskt rätt bra ut!
Dock en stor nackdel att man måste öppna 360mm i taket även om du bara ska ha en fläkt/liten radiator.
Skulle gjort som fractal och kört 3 luckor a140mm. Men den sitter väl i nån sorts patent:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Trevligt utseende på chassit måste jag säga! Skönt att slippa fönster, lampor och sådant för oss som önskar något mer vuxet utseende om jag säger så. Ljuddämpning är inte fel det heller. Enda jag inte gillar är att det bara är 3 stycken 3,5-tums platser. Jag får väl hoppas på ett Pure Base 800 i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Trevligt utseende på chassit måste jag säga! Skönt att slippa fönster, lampor och sådant för oss som önskar något mer vuxet utseende om jag säger så. Ljuddämpning är inte fel det heller. Enda jag inte gillar är att det bara är 3 stycken 3,5-tums platser. Jag får väl hoppas på ett Pure Base 800 i framtiden.

Endast en omogen person säger ''vuxet utseende'' Acceptera att smaken är som baken..delad.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Snabb genomgång här:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Vilket fult chassi, ser ut som något en oförstående pappa skulle köpa på Elgiganten till sin son som nyss fyllt 12 och ska få en dator!

Sedan kan man ju undra varför dem ska envisas med att göra utrymme för cdläsare. Har någon här på forumet ens rört en skiva dem senaste åren? nåja, kanske finns folk som har nytta av sånt.

Går ju alltid att sätta en stor snygg sticker på sidan eller samla på ifrån festivaler så den inte ser så extremt tråkig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Endast en omogen person säger ''vuxet utseende'' Acceptera att smaken är som baken..delad.

Stilrent menade jag. Hade lite svårt att hitta ordet.

Permalänk
Medlem

har blitt lite sugen på ett liggande chassi, finns det några vettiga sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vilket fult chassi, ser ut som något en oförstående pappa skulle köpa på Elgiganten till sin son som nyss fyllt 12 och ska få en dator!

Sedan kan man ju undra varför dem ska envisas med att göra utrymme för cdläsare. Har någon här på forumet ens rört en skiva dem senaste åren? nåja, kanske finns folk som har nytta av sånt.

Går ju alltid att sätta en stor snygg sticker på sidan eller samla på ifrån festivaler så den inte ser så extremt tråkig ut

Var ett tag sen du var på Elgiganten tror jag.
Nu är det denna som gäller http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Permalänk
Medlem

@Granter: Kanske man vill sätta dit en fläktkontroller? 5,25 tums platserna har aldrig enbart varit avsedda för optiska enheter.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Inaktiv

89 euro för det här chassit? Lol.

Permalänk
Medlem

Be Quiet skulle istället kunna köra med chassi serien Pure Quiet.

Dom skulle säkert kunna få något sådant igenom, chassin som bara är gjorda för att vara stilrena och tysta, jag skulle gärna ha ett sånt chassi när jag spelar än vad mitt nuvarande låter som "field test of a boeing 747-8i engine full power".

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Be Quiet skulle istället kunna köra med chassi serien Pure Quiet.

Dom skulle säkert kunna få något sådant igenom, chassin som bara är gjorda för att vara stilrena och tysta, jag skulle gärna ha ett sånt chassi när jag spelar än vad mitt nuvarande låter som "field test of a boeing 747-8i engine full power".

Ljuddämpning gör inte så mycket mot luftsus utan mer mot knatter från HDD och liknande ljud, är det vindsus du har så är det bättre med ny cpu/gpu kylare och ev fläktbyte/styrning

Permalänk
Skrivet av Granter:

Vilket fult chassi, ser ut som något en oförstående pappa skulle köpa på Elgiganten till sin son som nyss fyllt 12 och ska få en dator!

Sedan kan man ju undra varför dem ska envisas med att göra utrymme för cdläsare. Har någon här på forumet ens rört en skiva dem senaste åren? nåja, kanske finns folk som har nytta av sånt.

Går ju alltid att sätta en stor snygg sticker på sidan eller samla på ifrån festivaler så den inte ser så extremt tråkig ut

Kortläsare, hotswap bay, skärm, med mera finns anpassade för dessa.

Lite tråkig design kanske, men själv tycker jag den ser okej it. Lagom diskret liksom.

Dock håller jag mig till mitt InWin 503 black

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vilket fult chassi, ser ut som något en oförstående pappa skulle köpa på Elgiganten till sin son som nyss fyllt 12 och ska få en dator!

Sedan kan man ju undra varför dem ska envisas med att göra utrymme för cdläsare. Har någon här på forumet ens rört en skiva dem senaste åren? nåja, kanske finns folk som har nytta av sånt.

Går ju alltid att sätta en stor snygg sticker på sidan eller samla på ifrån festivaler så den inte ser så extremt tråkig ut

Jag använder min optiska enhet någon gång i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vilket fult chassi, ser ut som något en oförstående pappa skulle köpa på Elgiganten till sin son som nyss fyllt 12 och ska få en dator!
...
Går ju alltid att sätta en stor snygg sticker på sidan eller samla på ifrån festivaler så den inte ser så extremt tråkig ut

Smaken är ju verkligen som baken Stickers och annat trams är ju hemskt i mina ögon!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Gillade chassit, men 165mm för cpu kylare går bort direkt, way för litet.

Permalänk
Digital fyndjägare

Ser helt OK ut. Alltid bra med xtra 5,25" platser för oss som behöver sånt till diverse godsaker. De kunde däremot valt att slänga på en dörr så det döljs och ger en snyggare och mer stilren touch.
Men som de flesta säger och tycker så är smaken som baken, delad.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vilket fult chassi, ser ut som något en oförstående pappa skulle köpa på Elgiganten till sin son som nyss fyllt 12 och ska få en dator!

Sedan kan man ju undra varför dem ska envisas med att göra utrymme för cdläsare. Har någon här på forumet ens rört en skiva dem senaste åren? nåja, kanske finns folk som har nytta av sånt.

Går ju alltid att sätta en stor snygg sticker på sidan eller samla på ifrån festivaler så den inte ser så extremt tråkig ut

Senast i lördags faktiskt
Hade inte FLAC:at min Watain - Lawless Darkness. Kör dock med en Samsung USB på skrivbordet

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Endast en omogen person säger ''vuxet utseende'' Acceptera att smaken är som baken..delad.

Tror faktiskt att @ronnylov hade helt rätt i sin kommentar och @Granter nedan visade exakt poängen
Pappan köper det för det sen bra ut i hans ögon... och den ska göras finare med festivalklistermärken. Tror det definierar exakt detta "vuxna vs barnsliga utseendet" rätt bra

Helt ärligt dock, visst är smaken delad. Men vuxet utförande är inte LED, fönster, stealthfighter utseende, oavsett vad man tror. Sen är det absolut inget fel att låta barnet i sig springa fritt och vilja ha det dock... så tolka mig rätt här. Det är helt upp till personen själv så klart, men vuxet har ändå sin definition.

Men ibland behövs det faktiskt chassin som är just det... bara ett chassi. Något man sätter datordelar i och ställer under skrivbordet och sen inte bryr sig om utom när man ska starta den. Att den har 5,25" plats är perfekt för jag tänkte inskaffa en LTO bandstation, för långtidsbackup.

Jag själv tittar mest på skärmen, inte lådan, och jag jobbar trots allt med datorn rätt ofta. Så jag vill ha en låda som är lätt att jobba i, och skiter i hur den ser ut i övrigt. Så varför lägga en enda krona extra på designen av en låda som ändå ska stå undangömd?

Men som du sa, det finns de som gillar estetisk utseende mer än funktion. De gör runda byggnader, komplexa former och snygga saker... där det sällan är praktiskt, hållbart eller effektivt.

Permalänk
Medlem

Ja att sätta klistermärken på datorer tycker jag ser otroligt tattigt ut. Känns som nåt som nån som köpt en 30kkr Macbook gör för att verka lite casual och mer vanlig. Kanske nåt skate-märke... Kanske något obskyrt på nörd-temat. Nåt Marvelrelaterat.
Lite som miljö/vänsterpartisten som fyller sin Kånken med 40 olika pins och loggor och kanske ett litet anarkist-A för att visa att man inte är som alla andra

Slut på fördomarna. Men jag tycker nog chassiet ser helt OK ut. Aldrig riktigt varit så förtjust i BeQuitets designer. Var väl denna Dimitri på HardwareCannucks gjorde nån film på dock och den var ju inget vidare direkt. Som han sa så är ju tex P400 en betydligt trevligare och mer påkostad låda till samma peng. Om inte billigare.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:

Hållbarhet och effektivitet i all ära men de förklarar ändå inte den här hetsen de är på forumet av folk som skriver "Nä de här ser p12 ut, fy fan" så fort de sitter en LED lampa på något.

Håller med att mycket grejer ser idiotiska ut bara för att sälja men den gränsen är rätt hårfin, just LED kan bli överdrivet men när man använder LED på rätt vis så ser det fantastiskt och modernt ut.

Vet inte hur jag ska förklara de här på bästa vis men de blir någon form av "basic människa", basic bilen, basic jobbet med basic lönen, basic datorn, basic hemmet. Allt blir som en kopia av allt annat så man blir sömnig. Alla stilrena grejer ser helt fyrkantigt och tråkiga ut. Ingen kreativitet, ingen unikhet. Är något inte symmetriskt så är det fel eller något... Men vill man vara en tråkig basic individ så visst.

Ett exempel, fördrar folk gråa betongväggar eller nerklottrade väggar? En betongvägg kommer alltid att vara en betongvägg, klotter kan se vackert ut beroende på utförandet (det kan till och med se stilrent ut). Get my point?

Men om nu folk känner för att vara betongväggsmänniskor så visst, smaken är ju som baken men ni vinner då inga priser för kreativitet.

Permalänk
Avstängd

@BlackBird:

De blir nog grötigt om du ska ha så mycket skit på den. Men finns flera sidor där du kan ha en stor sticker som täcker upp hela chassit i stortsett vad som helst. Bara välja tema och slita bort skiten om du tröttnar.

Men hade jag sett någon som haft märken ifrån 40festivaler hade jag då blivit imponerad, speciellt om de var en gamer då dem flesta verkar vara rädda för sociala sammanhang och aldrig skulle gå på en festival ;). Kanske dreamhack på sin höjd, LOL

Edit
Tror nog att dem flesta som läst högskola/universitet och är aktiv i studentlivet kommer i kontakt med de här att samla märken då ju mer skit man får på sin overall, ju mer ser folk att man varit med om grejer. De är ju oftast dem som inte pluggat eller aldrig gör något som inte har märken och i min mening är dem äkta tattarna? de är väl rätt logiskt? :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Paddanx:

Hållbarhet och effektivitet i all ära men de förklarar ändå inte den här hetsen de är på forumet av folk som skriver "Nä de här ser p12 ut, fy fan" så fort de sitter en LED lampa på något.

Håller med att mycket grejer ser idiotiska ut bara för att sälja men den gränsen är rätt hårfin, just LED kan bli överdrivet men när man använder LED på rätt vis så ser det fantastiskt och modernt ut.

Väl talat. Som sagt, notera att inget av det verken du eller jag beskriver måste vara "fult" eller "snyggt". Utan lagom är utan tvekan nyckelordet här, precis som du säger.

Skrivet av Granter:

Vet inte hur jag ska förklara de här på bästa vis men de blir någon form av "basic människa", basic bilen, basic jobbet med basic lönen, basic datorn, basic hemmet. Allt blir som en kopia av allt annat så man blir sömnig. Alla stilrena grejer ser helt fyrkantigt och tråkiga ut. Ingen kreativitet, ingen unikhet. Är något inte symmetriskt så är det fel eller något... Men vill man vara en tråkig basic individ så visst.

Ett exempel, fördrar folk gråa betongväggar eller nerklottrade väggar? En betongvägg kommer alltid att vara en betongvägg, klotter kan se vackert ut beroende på utförandet (det kan till och med se stilrent ut). Get my point?

Men om nu folk känner för att vara betongväggsmänniskor så visst, smaken är ju som baken men ni vinner då inga priser för kreativitet.

Tror problemet är att för iaf mig så är det inte kul med något av alternativen. Basic allt, eller Skyle:at allt är båda lika illa. För mig är där vissa saker som bör ha lite extra, och visa saker som bara ska vara basic och fungera perfekt.

Som ex... jag har en basic bil, Toyota Auris Hybrid. Billig i drift. Hållbar. Ser just nu ut som skit (borde tvätta den). Den tar mig från A-B.

Sen har jag ett chassi som ska stå undangömt, hushålla datordelarn för en av maskinerna hemma... den ska starta, göra det jag vill, spela, fungera 24/7 och stängas av. Inget mer än basic.

Jag vill ha ett basic kök, där allt är på vettig plats, enkelt att hitta det man behöver och plats att laga mat. Sovrummet ska inte ha en massa trams, utan det som gör att man sover bra (min ställbara 20kkr säng tex), bra kudde och täcke mm. Där har vi Basic mig...

Sen kommer andra delen...
Jag har en sommarbil som jag lagt ner ca 15kkr på bara ljudet i, jag håller på att fixa lite lackskator från stenskott (11 år gammal), den är en liten sportig Toyota Corolla med kompressor, lackade hjul, rostfritt handknackat avgassystem och lite annat kul. Gör 200+, låter underbart och kör på 1/3 exotisk högoktan aspen soppa. Hoppas sätta LED belysning i den i vår bla. Spenderade 6+ timmar med att vaxa, rubba och tvätta henne i höstas.

Jag har planer på att bygga en overklocksmaskin med en till 4790k, SuperOC moderkort, vätskekylning och både LED, design och så i tanken. Prio är utseendet, då jag redan har en som jag vet fungerar. Kommer troligen inte slå andra projekt, men jag hoppas få den hyfsad iaf. Flesta delarna ligger redo utom chassi och vätskekylningen.

Sen har jag det rummet bredvid sovrummet... som är tänkt att sätta upp min HTC Vive, Soffa med stor bildskärm och lite konsolspel mm, inkl en liten 5775c maskin till Viven mm. Hela rummet kommer belysas med LED lister på olika sätt om jag får som jag vill, med en fjärr. Detta är min "crazy" del...

Förstår du min tanke? Jag vill inte ha allt "basic" tråkigt, men väljer att först och främst proritera det, sen när man har det, då kan man ta lite stil, lite LED, lite innovation. Men felet jag ofta ser idag är att man börja med "all crazy" all "p12 LED" och inte ens har en vettig grund, och detta verkar sprida sig som löpeld. Thats my issue

EDIT: Lite här jag ville poängtera vad vuxen design/utseende syftas. För när du växer upp lär du sig att basic saker som bara fungerar är utan tvekan det man vill ha. Vad är det för nytta med ett jobb som är coolt, betalar bra, som du hatar? Eller flickvännen/frugan som är ursnygg men bedrar dig och inte går att lita på? Eller hemmet som är snyggt inrett, nyrenoverat och perfekt, men du har knappt råd att betala avbetalningarna på det? Datorn som ser ursnygg ut, LED belyst och allt, men är långsam, instabil eller låter mycket?

Det är de små basic sakerna som är viktiga... allt annat är "sås" eller körsbäret på toppen och bör bara göras när det inte skadar basic funktionen.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att bilden på innandömet med två grafikkort var lite rolig. Bara en pcie-6 vardera och om man kollar ovanpå grafikkortet så är det dubbla GPU kort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.