Permalänk

Blev jag lurad?

Tja,

Jag köpte den här dator:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Det står på specifikationer att lagring är på en SSD med 256Gb och en HDD med 2Tb

Men jag se bara en enhet på 153GB och en på 77,6Gb

Vad är det för fel?

Jag titta genom sidofönster och se inga SSD, bara en HDD, finns det ett SSD och jag inte se det?

Dator startar på noll tid som på en SSD.

Finns det en mjukvara som kan visa allt jag har i burken som lagringsutrymme?

Hur ta jag reda på vad jag egentligen har i dator och hur kommer jag att använda den utlovat lagringsutrymme?

HJÄLP!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Högerklicka på den här datorn ta sen "hantera" gå in på diskhantering vad ser du där?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tryck på windows knappen och sen söker du efter formatera. Där efter följ denna guide. Tror det handlar om oanvänd plats. Läs denna länk noga så löser du det förhopninsvis http://www.pcworld.com/article/248980/how-to-partition-and-fo...

Lycka till

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Det kan hända att du lär aktivera disken i diskhantering och formatera den värt att kolla iaf.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Min tanke går nästan till 2st partitioner på SSD'n och att HDD'n inte är formaterad och partitionerad.
Kollat diskhanteraren?

Permalänk
Medlem

Dessutom vågar jag lova att Elgiganten inte försöker lura sina kunder så skulle du mot förmodan fått fel lär dom alla gånger göra rätt för sig. Dom har dessutom 30 dagars öppet köp även för använda varor om jag minns rätt så lurad har du nog inte blivit.

Permalänk

@Reborn.swe: kan du öppna datorn och kolla ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av improwise:

Dessutom vågar jag lova att Elgiganten inte försöker lura sina kunder så skulle du mot förmodan fått fel lär dom alla gånger göra rätt för sig. Dom har dessutom 30 dagars öppet köp även för använda varor om jag minns rätt så lurad har du nog inte blivit.

Jag håller med dig men man vet aldrig....

Skrivet av Grönahunden:

@Reborn.swe: kan du öppna datorn och kolla ?

Ja men jag kan fortfarande inte se den men jag tror att det finns eftersom de killarna sa till mig att göra visade att en mindre enhet var partitionerad i fler och HDD var inte formaterad.
Konstigt att inte syns....

______________________________________________________________________________________________________

Ni hade rätt, nu är det som ni misstänkte var HDD inte formaterad och nu är formaterad med 2Tb och ser ut så här:

Jag vill jag göra två saker:
1- flytta "mina dokmenter, filmer, bilder musik instalationer av appar/spel" etc ALLT till min HDD för att ha SSD:en så ren som möjligt.
Hur gör man det på Windows 10:an?

2- Jag vill slå ihop alla partitioner på Disk 1 (se bilden) till en enhet utan att röra den osynliga, den första med Recovery men...
Kan man göra det utan att sabba OS?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av Reborn.swe:

Jag håller med dig men man vet aldrig....

Ja men jag kan fortfarande inte se den men jag tror att det finns eftersom de killarna sa till mig att göra visade att en mindre enhet var partitionerad i fler och HDD var inte formaterad.
Konstigt att inte syns....

______________________________________________________________________________________________________

Ni hade rätt, nu är det som ni misstänkte var HDD inte formaterad och nu är formaterad med 2Tb och ser ut så här:
http://i.imgur.com/cixM2GT.jpg

Jag vill jag göra två saker:
1- flytta "mina dokmenter, filmer, bilder musik instalationer av appar/spel" etc ALLT till min HDD för att ha SSD:en så ren som möjligt.
Hur gör man det på Windows 10:an?

2- Jag vill slå ihop alla partitioner på Disk 1 (se bilden) till en enhet utan att röra den osynliga, den första med Recovery men...
Kan man göra det utan att sabba OS?

1-flytta "mina dokmenter, filmer, bilder musik spel (om det är Steam)... markera, klipp ut, klistara in i rätt mapp.. ?
2- installera om Windows med ett usb minne som du gjort själv skippa allt skit som är med märkesdatorer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag håller med dig men man vet aldrig....

Ja men jag kan fortfarande inte se den men jag tror att det finns eftersom de killarna sa till mig att göra visade att en mindre enhet var partitionerad i fler och HDD var inte formaterad.
Konstigt att inte syns....

______________________________________________________________________________________________________

Ni hade rätt, nu är det som ni misstänkte var HDD inte formaterad och nu är formaterad med 2Tb och ser ut så här:
http://i.imgur.com/cixM2GT.jpg

Jag vill jag göra två saker:
1- flytta "mina dokmenter, filmer, bilder musik instalationer av appar/spel" etc ALLT till min HDD för att ha SSD:en så ren som möjligt.
Hur gör man det på Windows 10:an?

2- Jag vill slå ihop alla partitioner på Disk 1 (se bilden) till en enhet utan att röra den osynliga, den första med Recovery men...
Kan man göra det utan att sabba OS?

1- Högerklicka på mappen du vill flytta, välj "egenskaper", välj fliken "plats" och välj den sökväg som du vill ha.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Reborn.swe: kan du öppna datorn och kolla ?

Då ryker ju garantin?

Permalänk
Skrivet av alfonsg00:

Då rycker ju garantin?

är du helt säker ? snacka om att betala extra för "tilläggstjänster"
du får alltså inte öppna din egen dator för att rensa från damm utan den ska in på service ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Känns det inte som en begagnad dator? Inte lägger MSI upp det i sådana partitioner?
Hade varit skoj att köra en recovery på diskarna och se om något dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

1-flytta "mina dokmenter, filmer, bilder musik spel (om det är Steam)... markera, klipp ut, klistara in i rätt mapp.. ?
2- installera om Windows med ett usb minne som du gjort själv skippa allt skit som är med märkesdatorer.

Det skulle gå fortare att manipulera partitioner för mig, radera dem tre sista och slå ihop lediga utrymme med den OS_install (c:)
Det finns säkert en gratis mjukvara för att göra jobbet men jag kommer inte på ngt.
Förslag på mjukvara?

Skrivet av Frispel:

1- Högerklicka på mappen du vill flytta, välj "egenskaper", välj fliken "plats" och välj den sökväg som du vill ha.

Det känns bättre än:
Inställningar> System> Lagring> Platser att spara i......

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Känns det inte som en begagnad dator? Inte lägger MSI upp det i sådana partitioner?
Hade varit skoj att köra en recovery på diskarna och se om något dyker upp.

Jag hade den tanken men allt kommer oöppnad med alla etiketter men hittar jag spår av någon skulle det bli ett jävla liv för mig med bråk, allt verkar fungerar fint så jag låter det vara.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag hade den tanken men allt kommer oöppnad med alla etiketter men hittar jag spår av någon skulle det bli ett jävla liv för mig med bråk, allt verkar fungerar fint så jag låter det vara.

Köpte en gång en DS-lite som va använd när jag kom hem. Den va förpackad så man inte kunde märka något innan jag startade den. Då låg det någon annans login där.

Permalänk
Medlem

Flytta allt viktigt till HDDn
Blås SSDn och ominstallera Win 10 och alla spel/program under en partition.
Du får en felfri dator och problemet är löst.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Reborn.swe:

Förslag på mjukvara?

med tanke på din citat längst ner när du bara haft 79 inlägg på fyra år så har ju nån annan redan kritiserat dig..?

hur brukar du göra om du inte kan svaret på din fråga ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

är du helt säker ? snacka om att betala extra för "tilläggstjänster"
du får alltså inte öppna din egen dator för att rensa från damm utan den ska in på service ?

Tycker också att det är konstigt men kan förstå att butiken inte vill att man pillar och tar sönder något och sedan tar det på garanti. Vet i alle fall att min kompis har en dator som det sitter någon lapp typ, "warrenty void if removed" på chassiluckan.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

med tanke på din citat längst ner när du bara haft 79 inlägg på fyra år så har ju nån annan redan kritiserat dig..?

hur brukar du göra om du inte kan svaret på din fråga ?

Om någon har kritiserat mig efter 4 år och 79 inlägg?

Hur brukar jag gör om jag inte kan svaret på min fråga ?
Jag kommer inte ihåg när jag inte fick ett svar, familj Sweclockers kan "nästan" allt men jag jag inte skulle få det svar jag behöver skulle jag nog gå på den hårda och osäkra vägen som kallas GOOGLE

Men jag förstår inte din poäng, vad pratar du om eller vad vill du komma fram till eller vad har det med tråden att göra?

Jag är så dum så jag fattar ingenting

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av alfonsg00:

Tycker också att det är konstigt men kan förstå att butiken inte vill att man pillar och tar sönder något och sedan tar det på garanti. Vet i alle fall att min kompis har en dator som det sitter någon lapp typ, "warrenty void if removed" på chassiluckan.

Jag hade en "warrenty void if removed" på chassiluckan också.
Jag är så förvirrad, det fanns en HDD som var inte aktiverad i burken och nu visas två lagringsenheter, då måste finnas en SSD någonstans eller hur? eller vad som kan vara i gång innan HDD satt igång? Då måste vara en SSD.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag hade en "warrenty void if removed" på chassiluckan också.
Jag är så förvirrad, det fanns en HDD som var inte aktiverad i burken och nu visas två lagringsenheter, då måste finnas en SSD någonstans eller hur? eller vad som kan vara i gång innan HDD satt igång? Då måste vara en SSD.

Din ssd har 3 partitioner

Permalänk

@Reborn.swe: verkligen tråkigt att du tycker Google är osäkert, på vilket sätt ? tror du att det kan finnars virus i programvaran?
har du ett användarkonto å alla forum så du kan fråga saker

jag är jättetrevlig om jag märker att nån lägger ner lite egen energi, kanske söker upp lite olika programvaror som kanske kan funka och frågar funkar X eller är Y säkert ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kolla på partition wizard. Vet inte om deras gratisversion kan allt du söker dock. Men ska du blåsa ssdn så behöver du en Windowsnyckel. Du kan ju också bara slänga ihop c och data och vara nöjd sen men då missar du lite utrymme

Permalänk
Medlem

SSDn ligger på 3 partitioner. töm DISK D, på disk C klickar du typ extend för att lägga in disk D på disk C.
2TB hdd är formaterad men saknar en bokstav. högerklicka på partitionen och tryck "change drive letter and path" och välj en sådan. sen dyker den upp i windows explorer.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Reborn.swe: verkligen tråkigt att du tycker Google är osäkert, på vilket sätt ? tror du att det kan finnars virus i programvaran?
har du ett användarkonto å alla forum så du kan fråga saker

jag är jättetrevlig om jag märker att nån lägger ner lite egen energi, kanske söker upp lite olika programvaror som kanske kan funka och frågar funkar X eller är Y säkert ?

Jag förstår fortfarande inte din reaktion och har svårt att bedöma om du är sur på mig på ngt sätt eller vad du vill komma fram till men svar är:

"verkligen tråkigt att du tycker Google är osäkert, på vilket sätt ? tror du att det kan finnars virus i programvaran?
har du ett användarkonto å alla forum så du kan fråga saker"

Jag tycker personligt att google kan vara osäker pga kan komma så många åsikter och och lösningar på liknande situationer så man blir osäker, förutom google har jag konto i andra forum men härr finns finns tillräckligt mycket folk som har mycket kunskap så jag behöver inga mer än diskuterar mina frågor här plus att det berikar databasen på forum, är jag i en annan forum svaret på problemet ska finnas där ställe här.

"jag är jättetrevlig om jag märker att nån lägger ner lite egen energi, kanske söker upp lite olika programvaror som kanske kan funka och frågar funkar X eller är Y säkert ?"
Du Kanske bedömer fel om du menar att jag är lat och diskutera här på forum är exakt vad jag gör som tex ditt förslag om formaterar om SSD, då säger jag att det skulle gå fortare att manipulera partitioner, det är det vi gör här, diskutera förslag.

Men min önskemål är att diskutera endast det tråden handlar om, allt annat kan skapas ett annat tråd och diskuteras där, jag kan vara med, inga problem men snälla, här håller vi oss på inget annat än ämnet, åsikter etc ta vi i ett annat tråd, jag be på ett snällt sätt så jag kan visa att jag är endast förvirrad, inte sur, inte arg eller annat, jag säger det pga kan vara svårt ibland att uttrycka sig eller förstår framför en skärm eller tangentbord.

deal?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av geson:

SSDn ligger på 3 partitioner. töm DISK D, på disk C klickar du typ extend för att lägga in disk D på disk C.
2TB hdd är formaterad men saknar en bokstav. högerklicka på partitionen och tryck "change drive letter and path" och välj en sådan. sen dyker den upp i windows explorer.

Tack brother, jag ska göra det, då blir det klart.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Känns det inte som en begagnad dator? Inte lägger MSI upp det i sådana partitioner?
Hade varit skoj att köra en recovery på diskarna och se om något dyker upp.

Jag tror det är MSI som gjort det så. Det är misstänkt likt partitioneringen i denna tråden https://m.sweclockers.com/forum/trad/1461662-ssd-har-delat-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Det skulle gå fortare att manipulera partitioner för mig, radera dem tre sista och slå ihop lediga utrymme med den OS_install (c:)
Det finns säkert en gratis mjukvara för att göra jobbet men jag kommer inte på ngt.
Förslag på mjukvara?

Det går numera att göra i diskhanteraren direkt. Ta bort övriga partitioner och utöka C:

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag hade en "warrenty void if removed" på chassiluckan också.
Jag är så förvirrad, det fanns en HDD som var inte aktiverad i burken och nu visas två lagringsenheter, då måste finnas en SSD någonstans eller hur? eller vad som kan vara i gång innan HDD satt igång? Då måste vara en SSD.

Ja, du har en SSD som är partitionerad i systempartition, datapartition och recoverypartition. Bara för att du inte ser SSDn genom chassifönstret så betyder det inte att den saknas, nuförtiden monteras SSDn oftast utom synhåll på baksidan av moderkortsplåten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB