Problematik med S/PDIF-Out på Asus Xonar U7.

Permalänk

Problematik med S/PDIF-Out på Asus Xonar U7.

Det digitala ljudet kopplar inte ut till högtalarna..

Xonar U7 kopplad till TX-SR 333. Använder endast 2 fronthögtalare (Argon 6350) Fungerar fint med analoga RCA kablar. Fungerar inte alls med optisk kabel (S/PDIF). Behöver kanske koaxial kabel för digitalt ljud? Betvivlar det iom att det inget ljud går ut i högtalarna via S/PDIF-Out. Skivan spelar men.. Digital optisk kabel (Toslink-Toslink) är kopplad via SPDIF på U7 och vidare till TX-SR333 på TV/CD, enda platsen för SPDIF. De två andra platserna (BD/DVD, CBL/SAT) stödjer endast koaxial kabel. Analog RCA kabel är kopplad via AUX på TX-SR333. Inga som helst problem med det. Vidare om det är relevant så har jag en Sony Bravia KDL-32W705B kopplad med 2 st. HDMI-kablar, varav 1 går ifrån grafikkortet till tv:n för bild och 1 går ifrån tv:n till hemmabion för ljud. Inga problem med det. Jaja, nu blev det kanske lite rörigt med all information här om hur allt är kopplat och med vad men skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Kan det helt enkelt bero på själva SPDIF kabeln? Eller kan det kanske ha att göra med hembion som annars fungerar helt ok? Eller är det någonting som jag kan ha glömt? Har kollat anslutningar och inställningar till hembion och allt sitter som det ska/är konfigurerat som det ska.

Xonar U7 fungerar mycket bra i övrigt jämfört med det integrerade ljudet ifrån moderkortet. Helt klart ett starkt plus.

Senaste drivrutinen är installerad. Inga konflikter i enhetshanteraren.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Rekordmedlem

Har du valt rätt utgång i datorn och rätt ingång på receivern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt rätt utgång i datorn och rätt ingång på receivern ?

Utgång ifrån datorn sett ifrån uppspelningsenheter är SPDIF Out, markerad som standardenhet.

Ingång på receivern är TV/CD. Enda möjligheten för optisk kabel.

Edit *** Testade precis med den optiska kabeln ifrån tv:n till förstärkaren och då går ljud ut i högtalarna.
Alltså inget fel på kabeln.

Testade precis med den optiska kabeln ifrån tv:n till förstärkaren och då går ljud ut i högtalarna. Alltså inget fel på kabeln.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av septembro:

Utgång ifrån datorn sett ifrån uppspelningsenheter är SPDIF Out, markerad som standardenhet.

Ingång på receivern är TV/CD. Enda möjligheten för optisk kabel.

Testade precis med enbart den optiska kabeln i förstärkaren och då går ljud ut i högtalarna. Alltså inget fel på kabeln.

Menar du att det fungerar nu eller bytte du signalkälla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att det fungerar nu eller bytte du signalkälla ?

Nej. Det fungerar inte.
Samma sak som förut.
Inget ljud ut ifrån datorn/ljudkortet till högtalarna.
Men ser att det spelar musik i Equalizern.

Signalkälla?

Edit*** Oj! Sorry. Glömde ju skriva att jag testade med enbart den optiska kabeln ifrån tv:n till förstärkaren. Har rättat det.

Oj! Nu förstår jag. Glömde ju skriva att jag testade med enbart den optiska kabeln via tvn:s ljud till förstärkaren.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

När du har den optiska kabeln inkopplad på Asus Xonar U7, verkar det gå ut någon signal alls? Lyser det i kabeln? OBS, rikta mot handen och titta inte med ögonen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

När du har den optiska kabeln inkopplad på Asus Xonar U7, verkar det gå ut någon signal alls? Lyser det i kabeln? OBS, rikta mot handen och titta inte med ögonen.

Ja. Det lyser ifrån lysdioden på U7 som markerar SPDIF.
Nej. Det lyser inte ifrån kabeln som sitter i förstärkaren.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av septembro:

Ja. Det lyser ifrån lysdioden på U7 som markerar SPDIF.
Nej. Det lyser inte ifrån kabeln som sitter i förstärkaren.

Du menar att det inte kommer ljus ifrån den fiberände som du ansluter i receivern fastän den andra änden är ansluten i ljudkortet ? I så fall är fibern trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att det inte kommer ljus ifrån den fiberände som du ansluter i receivern fastän den andra änden är ansluten i ljudkortet ? I så fall är fibern trasig.

Ja. Exakt. Aha. Ok.

Men blir faktiskt inte riktigt klok på det här. Ljudet fungerar ifrån förstärkaren/högtalarna kopplad med samma kabel vid tevetittande. Alltså: tv --> förstärkare --> högtalarna. Det står PCM, Digital i displayen. Vid koppling med samma kabel via ljudkortet --> förstärkare --> högtalare är det tillbaka på ruta ett, samma visa igen, inget ljud. Men det kanske är som du säger att fibern=trasig. En kass kabel helt enkelt. 150 kronor i sjön. Får väl kanske köpa ny. Men vad anser du? Toslink eller koaxial? Går nämligen att ansluta med koaxial i ljudkortet och förstärkaren (fast då via en annan port). Och som jag förstått det blir det digitalt ljud även med koaxial. Tror att du vet dina grejor därför uppskattar jag all hjälp jag kan få.

Jaja.. Ljudet fungerar i alla fall felfritt analogt med vanlig 2RCA-2RCA.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av septembro:

Ja. Exakt. Aha. Ok.

Men blir faktiskt inte riktigt klok på det här. Ljudet fungerar ifrån förstärkaren/högtalarna kopplad med samma kabel. Alltså: tv --> förstärkare --> högtalarna. Dock enbart när jag kollar på tv. Inte vid datorbruk. Men det kanske är som du säger att fibern = trasig. En kass kabel helt enkelt. 150 kronor i sjön i så fall. Får väl köpa ny. Vad anser du? toslink eller koaxial? Går nämligen att ansluta med koaxial i U7 och förstärkare (via en annan port).

Ljudet fungerar i alla fall felfritt analogt med vanlig 2RCA-2RCA.

Du skriver otydligt. Menar du att ljudet fungerar från tv men att tvn inte vidarebefordrar datorns ljud ? Eller menar du att det inte ger ljud om du via samma fiber ansluter datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver otydligt. Menar du att ljudet fungerar från tv men att tvn inte vidarebefordrar datorns ljud ? Eller menar du att det inte ger ljud om du via samma fiber ansluter datorn ?

Ok. Får väl skylla på den sena timmen om jag uttrycker mig otydligt.

Det senare alternativet överensstämmer mest. När jag ansluter fibern till ljudkortet (läs datorn) blir det inget ljud;

Dator - HDMI - Tv -OPTISK KABEL - Förstärkare - Högtalare = Ljud ifrån förstärkarens högtalare.

Dator - HDMI - Tv - OPTISK KABEL - Ljudkort - Förstärkare - Högtalare = Inget ljud ifrån förstärkarens högtalare.

Alltså jag kopplar om signalkällan med samma kabel, fast med olika resultat.

Ljud ifrån förstärkarens högtalare vid tv-användande. Inget ljud ifrån förstärkarens högtalare vid datoranvändande.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Problemet är löst.

Well well. Tack för hjälp. Problemet är löst. Nu flödar musiken ur högtalarna. Till saken hör ju att där satt en gummiplupp på ljudkortets medföljande SPDIF adapter som jag glömt att ta bort. Vilken blunder. HAHA.

Man lär så länge man lever.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Summerat nu ett par dagar efteråt så kan jag ju säga rakt ut att det har blivit en klar förbättring utav datorljudet med detta externa ljudkort. Mycket bättre än det integrerade ljudet ifrån moderkortet. Litet, kompakt och kraftfullt ljudkort för sitt pris. En del fler valmöjligheter utav ljudinställningar gällande hörlurar och högtalare. Ett klart plus med inbyggd DAC. Skönt att också slippa eventuellt krångel med ljudkortet iom att det är externt och inte påverkas utav t ex störningar ifrån grafikkortet eller andra elektriska komponenter i datorn. Kan ju lätt flyttas mellan olika datorer också.

(Dolby Digital kan ju diskuteras. Är säkert bra i en surroundmiljö till film och spel med flera högtalare inkopplade till förstärkaren. Men jag föredrar PCM + stereo till musik. Finns iaf tre snabbinställnningar i medföljande mjukvara Dolby Home Theater; film, musik och spel. Finns Smart Equalizer och Grafisk Equalizer. Smart Equalizer är "by default" aktiverat i musikläget, annars är det av. Här åker iaf allt som har med Dolby Home Theater av i U7's mjukvara (samt diverse ljudförbättringslägen av på förstärkaren och endast stereo på) för musiklyssning. Använder PCM och endast 2 st. fronthögtalare till det och det blir tillräckligt bra tryck. )

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU