Permalänk
Medlem

Problem med ny dator

Hej. Jag fick igår hem min nya dator som Inet byggt ihop åt mig (Satte endast in eget grafikkort). Allt har fungerat bra tills för några timmar sedan när jag satt och pillade med olika inställningar på Steam samt CS:GO, och märkte att varje gång jag tabbade ur CS eller avslutade det helt så frös datorn fast. Jag var alltså tvungen att starta om datorn med knappen varje gång jag minimerade spelet.

Jag hann aldrig lösa detta problem för efter femte omstarten kunde jag inte ens nå fram till Windows. Nu kommer texten "Repairing disk errors. This might take over an hour to complete" upp så fort jag startar upp datorn. Den har stått och tuggat i 3-4 timmar snart...

Datorn är installerad med Windows 10 från USB-sticka. Jag har varit inne och kikat i BIOS men hittar inget tokigt. Har även testat Windows egna "Repair solutions" utan framgång. Att googla problemet gjorde mig inte heller klokare..

Hoppas ni kan hjälpa mig lista ut var problemet sitter!

Komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10096753/cs-go
Grafikkort: AMD RX 480 OC Dual 4 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGunner:

Hej. Jag fick igår hem min nya dator som Inet byggt ihop åt mig (Satte endast in eget grafikkort). Allt har fungerat bra tills för några timmar sedan när jag satt och pillade med olika inställningar på Steam samt CS:GO, och märkte att varje gång jag tabbade ur CS eller avslutade det helt så frös datorn fast. Jag var alltså tvungen att starta om datorn med knappen varje gång jag minimerade spelet.

Jag hann aldrig lösa detta problem för efter femte omstarten kunde jag inte ens nå fram till Windows. Nu kommer texten "Repairing disk errors. This might take over an hour to complete" upp så fort jag startar upp datorn. Den har stått och tuggat i 3-4 timmar snart...

Datorn är installerad med Windows 10 från USB-sticka. Jag har varit inne och kikat i BIOS men hittar inget tokigt. Har även testat Windows egna "Repair solutions" utan framgång. Att googla problemet gjorde mig inte heller klokare..

Hoppas ni kan hjälpa mig lista ut var problemet sitter!

Komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10096753/cs-go
Grafikkort: AMD RX 480 OC Dual 4 GB

Enklast vore ju om du bara ominstallerade Windows. Förmodar också att du inte hade/har något viktigt på hårddisken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av MrGunner:

Hej. Jag fick igår hem min nya dator som Inet byggt ihop åt mig (Satte endast in eget grafikkort). Allt har fungerat bra tills för några timmar sedan när jag satt och pillade med olika inställningar på Steam samt CS:GO, och märkte att varje gång jag tabbade ur CS eller avslutade det helt så frös datorn fast. Jag var alltså tvungen att starta om datorn med knappen varje gång jag minimerade spelet.

Jag hann aldrig lösa detta problem för efter femte omstarten kunde jag inte ens nå fram till Windows. Nu kommer texten "Repairing disk errors. This might take over an hour to complete" upp så fort jag startar upp datorn. Den har stått och tuggat i 3-4 timmar snart...

Datorn är installerad med Windows 10 från USB-sticka. Jag har varit inne och kikat i BIOS men hittar inget tokigt. Har även testat Windows egna "Repair solutions" utan framgång. Att googla problemet gjorde mig inte heller klokare..

Hoppas ni kan hjälpa mig lista ut var problemet sitter!

Komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10096753/cs-go
Grafikkort: AMD RX 480 OC Dual 4 GB

Kundvagnen finns inte..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Enklast vore ju om du bara ominstallerade Windows. Förmodar också att du inte hade/har något viktigt på hårddisken?

Ja det är väl sista nödlösningen. Har dock hunnit installera samt föra över rätt mycket saker till hårddisken redan, så skulle vara skönt om det här problemet bara försvann

Behöver produktnyckeln till Windows anges ännu en gång när man ominstallerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Kundvagnen finns inte..

Ordnat

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MrGunner:

Ja det är väl sista nödlösningen. Har dock hunnit installera samt föra över rätt mycket saker till hårddisken redan, så skulle vara skönt om det här problemet bara försvann

Behöver produktnyckeln till Windows anges ännu en gång när man ominstallerar?

Om du har en annan dator (tex. gammal stationär) kan du koppla in disken där och rädda om du har något viktigt liggandes.

Om du installerar om Windows med USB så kommer du behöva skriva in produktnyckel ja, inte om du använder Windows egna återställning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du har en annan dator (tex. gammal stationär) kan du koppla in disken där och rädda om du har något viktigt liggandes.

Om du installerar om Windows med USB så kommer du behöva skriva in produktnyckel ja, inte om du använder Windows egna återställning.

Ok, tack. Jag köpte licensnyckeln på eBay och tydligen spärras den om man använder den mer än en gång (?)

Permalänk
Skrivet av MrGunner:

Ok, tack. Jag köpte licensnyckeln på eBay och tydligen spärras den om man använder den mer än en gång (?)

nej det ska gå bra, så länge du inte byter ut nån hårdvara som moderkort osv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Windows 10 behövs inte nyckel igen om du inte byter moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nej det ska gå bra, så länge du inte byter ut nån hårdvara som moderkort osv

Skrivet av Mac83:

Windows 10 behövs inte nyckel igen om du inte byter moderkort.

Okej, nu har jag installerat om Windows och kan starta upp datorn igen. DOCK vill Windows fortfarande reparera diskarna vid varje omstart, skillnaden nu är att jag kan skippa det med valfritt knapptryck. Väl inne i OS syns varningsikonen "Restart to repair drive errors". När jag låter datorn reparera diskarna så fastnar den på 0% i flera timmar.

Vad är problemet? En helt ny dator ska väl inte bete sig såhär? Känns omöjligt att det är hårdvaran som är felet...

I Event viewer syns felmeddelandet "The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block." 44 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGunner:

Okej, nu har jag installerat om Windows och kan starta upp datorn igen. DOCK vill Windows fortfarande reparera diskarna vid varje omstart, skillnaden nu är att jag kan skippa det med valfritt knapptryck. Väl inne i OS syns varningsikonen "Restart to repair drive errors". När jag låter datorn reparera diskarna så fastnar den på 0% i flera timmar.

Vad är problemet? En helt ny dator ska väl inte bete sig såhär? Känns omöjligt att det är hårdvaran som är felet...

I Event viewer syns felmeddelandet "The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block." 44 gånger.

Ladda hem SSD Manager på Kingstons sida och kolla disken för att se om det visar något fel.
--> https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Ladda hem SSD Manager på Kingstons sida och kolla disken för att se om det visar något fel.
--> https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Faliures: None
Warnings: None
Overall: Healthy.....

Permalänk
Skrivet av MrGunner:

Faliures: None
Warnings: None
Overall: Healthy.....

gjorde du verkligen en installation av Windows & inte fabriks återställning ?
ta bort alla partitioner även recovery.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644