Högtalare till datorn, platsbrist

Permalänk
Medlem

Högtalare till datorn, platsbrist

Tjabba och hej!

Är riktigt sugen på ett par högtalare till mina 2 datorer jag har.
Var först riktigt sugen på Audio pro addon t14 i och med att dessa är nedsatta och rimliga i pris. Problemet är bara att jag inte har plats på skrivbordet, och tänkte då stativ. Efter mycket sökande så lyckas jag inte hitta några som är snygga(där bestämmer tråkigt nog flickvännen) eller lagom små. Vill ju inte ha klossar större än skrivbordet.

Då blev jag att fundera på om man skulle köra på typ Audio pro addon t20 som också är nedsatta, snudd på för dyra, men vad ska man göra.
Funderar dock på ljudbilden och hur det blir att ha golvhögtalare såpass nära? Det rör sig om kanske metern.

Eller har ni några andra finurliga idéer?
Prisbilden är väl absolut max på 4000kr, men önsksumman är 2000kr då det känns rimligare till datorhögtalare.

Lägger till att hänga på väggen är uteslutet. Samt känns aktiva att föredra då platsen är begränsad, om inte betydligt bättre/billigare går att lösa med passiva högtalare och förstärkare!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Du har inte funderat på ett par bra hörlurar? eller måste det vara högtalare?

Ett par kvalitetshörlurar ger så bra ljud att man nästan trillar av stolen helt jämförbart med dom bästa ljudsystemen och sen kan man ösa på hur mycket man vill.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Du har inte funderat på ett par bra hörlurar? eller måste det vara högtalare?

Ett par kvalitetshörlurar ger så bra ljud att man nästan trillar av stolen helt jämförbart med dom bästa ljudsystemen och sen kan man ösa på hur mycket man vill.

Håller med Helt! Men ett par bra hörlurar har jag.
Sen är tanken att flickvännen ska kunna ha t.ex. Youtube eller en serie via högtalarna för att slippa använda det inbyggda skiten. Detta då vi båda oftast sitter och lyssnar tillsammans.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen måste ha nått väldigt litet så blir det kompromissande med ljudet men Acoustic Energy Aego är bra i klassen "väldigt litet" det är däremot inte så lätt att få tag på, beg eller nått demoex kan finnas men det kan det vara värt om du jagar nått väldigt litet som ändå är välbyggt i klassen, topparna har tex aluminiumlåda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par M-Audio-högtalare som jag tycker är grymt bra till datorn och tar relativt liten plats. Har fått kommentarer som "wow vad bra de låter" när de använts till musik i sociala sammanhang.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=234318

Dessa är väl tyvärr på väg ut ur sortimentet men jag rekommenderar modellen och märket iaf!

edit: Jag kan också nämna att jag köpte dem för snart 5 år och de funkar perfekt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Hur tjock är skivan till skrivbordet? Jag kan eventuellt bygga ihop 2 stativ du fäster direkt på skrivbordet och sedan går ut från sidorna om det kan vara intressant

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

Ett par B&W MM-1. Har dem själv och är riktigt nöjd. Finns ett par på Blocket och ett par på Hifimagasinet.

Snygga är de också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Hur tjock är skivan till skrivbordet? Jag kan eventuellt bygga ihop 2 stativ du fäster direkt på skrivbordet och sedan går ut från sidorna om det kan vara intressant

Detta låter onekligen väldigt intressant! Och återkommer direkt när jag kommer hem och mätt

För övrigt så rör det sig om kanske max 10cm per sida som jag har som svängrum. så nästan alla typer utav högtalare blir svåra att ställa dit!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Detta låter onekligen väldigt intressant! Och återkommer direkt när jag kommer hem och mätt

För övrigt så rör det sig om kanske max 10cm per sida som jag har som svängrum. så nästan alla typer utav högtalare blir svåra att ställa dit!

Gör så

Det var ju lite synd, dock bör det väl finnas högtalare som inte har en botten på mer än 10 cm

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Rekordmedlem

AE Aego har 7 cm breda toppar och de är verkligen bra i sin klass, det går ju inte att jämföra med större system men de är starka kandidater till "överlägset bäst av småttingarna"

Jag har använt ett Aegosystem själv till datorn för ca 10 år sedan och jag provade och jämförde med en hel del småsystem och inget i storleksklassen lät lika bra utan man behövde gå upp till 4" för att det skulle bli påtagligt bättre men då är det ju också minst 10 ggr så stora lådor.
Kef äggen är också bra men klart större

Mirage Nanosat är också bra och riktigt små men sen finns det nog inget mer som verkligen är litet som är bra utan det blir de vanliga datorprylarna och inte så bra ljud elelr större system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Gör så

Det var ju lite synd, dock bör det väl finnas högtalare som inte har en botten på mer än 10 cm

Vill bara tacka alla för all hjälp! Lyckades dock få tag i ett par högtalarstativ Netonnet fick in i lager igen!

Men tack för erbjudandet om utbyggnad, uppskattas verkligen!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

@1Z3C0LD:

Audioengine a2+ kostar 2000kr eller den nysläppta uppföljaren, audioengine hd3, dessa kostar dock 4k.

Audioengine a2+ rekommenderas utav många då dem har bra ljud i litet format. Finns en del reviews på youtube.