Permalänk
Avstängd

Det här med livslängd på kylpasta.

Byggde ihop min dator sommaren 2014.
Men tycker jag har svårare att överklocka den nu p.g.a tempsen.
Kan det vara kylpastan som vill bli utbytt efter 2,5 år?
Och är det värt att uppgradera till en Noctua Nh-D15,istället för en nh-d14 som jag har nu?
Tacksam för svar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

kan vara men tveksamt om förpackningen varit tillförsluten under tiden.

har själv en liten 2.5g tub as5 pasta på lite över 4 år som jag använt utan problem ganska nyligen i brorsans dator och en större tub mx2 pasta inköpt 2009 eller 2010 som jag använde senast för några månader sedan utan problem.

ska väl tilläggas att jag förvarar mina tuber i kylskåpet dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@Rouge of Darkness:
Tack för snabbt svar.
Tänkte mest när pastan var monterad.
Om den blir sämre efter tid.
Måste släcka nu.☺

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange43:

@Rouge of Darkness:
Tack för snabbt svar.
Tänkte mest när pastan var monterad.
Om den blir sämre efter tid.
Måste släcka nu.☺

Kylpasta torkar ju upp efter hand men det tror jag tar längre tid än 2,5 år. Jag tror inte det är därför dina temperaturer är högre men det kan ju vara värt att prova.

Permalänk
Medlem

Jag började uppleva samma sak med min 4770k efter ett par år men det visade sig vara kylpastan mellan IHS och kärnan som var orsaken vilket var vanligt på haswell och inte den mellan kylaren och IHS, jag gjorde en delid på min cpu och la CLU istället och efter det har jag inte haft mer problem, jag tom sänkte tempen med 10 grader från när den var ny.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Inte bytt pasta sedan jag byggde min dator för 5-6 år sedan. Har ganska kraftig kylare + fläkt. Temperatur enlig. MSI afterburner ligger på ~60 grader när jag spelar overwatch tex.
Idle ligger den på mellan 30 och 40 grader.
Ingen farlig temperatur, men jag undrar om jag ska byta kylpasta ändå eller bara strunta i det i något år till?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter har lett till att kylpasta torkar och efter 3-5 år bör man byta. Det borde dock variera en del beroende på temperatur, vilken sorts pasta osv.

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara damm i kylaren som ger sämre luft genomströmning och då kylning.
Också damm på fläktbladen försämrar fläkten funktion. Kan vara bra att blåsa rent med tryckluft på burk då och då.

Sen till kylpasta så finns det massa olika typer. Generellt så tror jag de flesta håller väldigt bra med tiden. Speciellt de som torkar vid applicering (silver lim). Även de fettbaserade som aldrig "torkar" men finns säkert mellanting som kan försämras med tiden.

Detta borde nån undersöka noggrannare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vissa kylpastor torkar ut snabbt, Arctic Silver (5) ska vara en sådan. Om den torkar ut och kylaren ruckas på (oavsiktligt t.ex. vid transport av datorn), så kan det bli sprickor i kylpasteskiktet och därmed sämre värmeledning.

Det var delvis därför jag gick över till silikonbaserad kylpasta; har inte varit med om att sådan har torkat (Arctic MX-2 eller 4 exempelvis).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Klarar sig länge, över 3 år iallafall beroende på värme

Permalänk
Medlem

Beror på vad för typ av kylpasta som använts. Förmodlingen är inte kylpastan problemet men det är värt ett försök. Kan vara så att kylpastan fått mindre kontaktyta mellan kylare och processor. I sånna här lägen kan man bara prova sig fram

Permalänk

Brukat samma pasta och kylare i snart 4 år och inte märkt någon skillnad i temperatur så personligen tror jag det är lite av en myt för att få folk att köpa ny pasta.

Permalänk
Medlem

Det gör inget.om.pastan "torkar" så lönge det.inte.blir.luft mellanrum mellan kylare och processor.
Visst är.det.so. tidigare nämnts att en kylare råkat stötas till och kanske inte sitter helt tight att det blir spricknikg i den torkade pastan men är det en "kladdig" pasta kan det lika bli en luftbubbla.
Å andra sidan är det inget stort jobb att ta bort kylare och sätta ny pasta så känner man att man vill göra det så är det bara slå till.
Pasta som man får med kylarna räcker till mer än 1 applicering om det inte är wtockkylare o h gör det inte det så sätter man way to much

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc