Hur är det egentligen att spela på en gaming laptop?

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen att spela på en gaming laptop?

Tjo allesammans,
jag hade nu tänkt sälja min stationära speldator som jag köpte ganska nyligen då jag reser mycket och vill kunna nörda lite
när man är utomlands. Men frågan jag ställer mig nu är.. hur är det egentligen att spela på en gaming laptop "på heltid"?
Det låter lite för "bra för att vara sant" att kunna lira Fallout 4, Witcher 3 och alla andra top titlar på maxad grafik med stabila 60fps.
Jag har hittills lirat på denna dator och spelar allt möjligt, från GTA5 och Battlefield 1 till WoW och LoL. (Allt på nästan maxad grafik med mycket stabil fps)

Om man nu spelar på en gaming laptop enbart, hur lätt är det att den överhettar? Blir det inte för mycket om man nördar drygt 6-7h på en så pass liten maskin? Går dom lättare sönder? Vad jag vet är att det är svårare att byta delar på dom, men därav undrar jag, hur bra håller en 13k budget gaming laptop?

Hur är det för er som spelar på gaming laptops? Funkar det bra och är det framför allt stabilt? Ser fram emot att höra från er!

Permalänk
Inaktiv

Om du dubblar din budget så kan du få en stabil

Permalänk
Medlem

Nej gaminglaptops är inte.hur mycket du än spenderar nått att jämföra med.en stationär.
Antingen blir dom så varma så det är direkt skadligt för datorn och batteritiden är inget att hurra över.vid tungt spelande som i slutet inte alls är av samma upplevelse som på en stationär.
En gaming laptop kommer max upp i "duger för spel" men inte mer.
Beroende på vilken budget så blir nyare spel bara mindre tungdrivna men endå tungdrivna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

Om du dubblar din budget så kan du få en stabil

Ojdå, dubbla min budget var inte tanken. Behövs det verkligen, jag menar vad är felet med t.ex. en Acer Predator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej gaminglaptops är inte.hur mycket du än spenderar nått att jämföra med.en stationär.
Antingen blir dom så varma så det är direkt skadligt för datorn och batteritiden är inget att hurra över.vid tungt spelande som i slutet inte alls är av samma upplevelse som på en stationär.
En gaming laptop kommer max upp i "duger för spel" men inte mer.
Beroende på vilken budget så blir nyare spel bara mindre tungdrivna men endå tungdrivna

Skickades från m.sweclockers.com

Så pass illa trodde jag verkligen inte att dom var.. det var ju trist att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duveteil:

Så pass illa trodde jag verkligen inte att dom var.. det var ju trist att höra.

Nej så illa är det inte, verkar som att de baserar sina inlägg på förra generationens gaming laptops.
Nuvarande med mobila Pascal grafikkort är on par med desktop-varianten av grafikkort.
Kolla själv på http://www.notebookcheck.net/

Se till att göra research på vilken tillverkare du väljer bara, då värmeavledning är mycket viktigare i en laptop än i en stationär (för att undvika throttling)

Edit: dock glömde jag tillägga: med din budget så kommer du dock inte få en bra gaming laptop. Du måste iaf upp i 20k (https://www.komplett.se/product/898652/datorer/datorer-barbar...) t.ex., extremt kompetent laptop.

Permalänk
Skrivet av duveteil:

Så pass illa trodde jag verkligen inte att dom var.. det var ju trist att höra.

Du kan absolut nå 60fps i fallout, the witcher etc med acceptabla gradantal MEN batteritiden i dessa spel kommer förmodligen inte vara mer än 2 om inte max 3 timmar.

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej så illa är det inte, verkar som att de baserar sina inlägg på förra generationens gaming laptops.
Nuvarande med mobila Pascal grafikkort är on par med desktop-varianten av grafikkort.
Kolla själv på http://www.notebookcheck.net/

Se till att göra research på vilken tillverkare du väljer bara, då värmeavledning är mycket viktigare i en laptop än i en stationär (för att undvika throttling)

Edit: dock glömde jag tillägga: med din budget så kommer du dock inte få en bra gaming laptop. Du måste iaf upp i 20k (https://www.komplett.se/product/898652/datorer/datorer-barbar...) t.ex., extremt kompetent laptop.

Ot.

Wow, kollade in på denna, från länken du länkade till.

https://www.komplett.se/product/898661/datorer/datorer-barbar...

Det är i princip samma dator du länkade fast med 1080 istället för 70, kam det verkligen skilja 10lök. Eller är det kylningen som kostar?? XD

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Ot.

Wow, kollade in på denna, från länken du länkade till.

https://www.komplett.se/product/898661/datorer/datorer-barbar...

Det är i princip samma dator du länkade fast med 1080 istället för 70, kam det verkligen skilja 10lök. Eller är det kylningen som kostar?? XD

Japp det är hoppet från 1070 till 1080 samt SSD-tekniken (SATA vs NVMe) som gör att det slaskar på med 10 laxar

Permalänk
Medlem

Var surt tvungen att köra på en 960m laptop för några månader sedan. Man skulle kanske ha väntat även om det hade kostat mer så hade det inte kostat mycket mer i alla fall. Dock spelar jag väldigt sällan krävande spel så det påverkar inte mig så speciellt mycket. 90% av all min speltid är Dota 2 vilket datorn klarar hur fint som helst.

Grejen med laptops är att det är inte bara prestandan man vill titta efter utan även skärmpanel, upplösning på den och tangentbord. Är egentligen nöjd med allt sådant på min laptop.

Du får inte en laptop med samma prestanda för 13k som din stationära men så dåligt dom vissa påstår är det inte, du behöver verkligen inte lägga ut 20k+ för en likvärdig dator. För 13k får du förmodligen en laptop med GTX1050Ti idag, vilket kan driva alla spel idag, bara inte på högsta med 60fps. Många laptops har problem med värmen, så kolla recensioner/tester om det nämns något bra/dåligt om värmen i en viss modell. Men tänk också på att cpu'er till bärbara ofta har en högre tillåten temp än stationära.

I övrigt vad gäller spelkänslan så är den annorlunda givetvis. Var faktiskt en laptop jag började köra fps spel på, och när jag först köpte min egen stationära så var det ett lyft. Nu är man tillbaka på bärbart men det är ganska bra spelupplevelse, men vill man koppla in en extern monitor och tangentbord så går det ju också och då känns det som stationärt. Är väl egentligen bara prestandan som kostar mer men vill man kunna förflytta datorn ofta, eller bara ibland så är det helt klart värt det. Dom som säger att det inte är värt med gaming laptops är förmodligen bara dom som inte har behov av det ändå och alltid spelar i sin lilla hörna hemma

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Japp det är hoppet från 1070 till 1080 samt SSD-tekniken (SATA vs NVMe) som gör att det slaskar på med 10 laxar

Ojoj, helt sinnes..

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Du kan absolut nå 60fps i fallout, the witcher etc med acceptabla gradantal MEN batteritiden i dessa spel kommer förmodligen inte vara mer än 2 om inte max 3 timmar.

Skulle ändå för det mesta spela med kabel så det är inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej så illa är det inte, verkar som att de baserar sina inlägg på förra generationens gaming laptops.
Nuvarande med mobila Pascal grafikkort är on par med desktop-varianten av grafikkort.
Kolla själv på http://www.notebookcheck.net/

Se till att göra research på vilken tillverkare du väljer bara, då värmeavledning är mycket viktigare i en laptop än i en stationär (för att undvika throttling)

Edit: dock glömde jag tillägga: med din budget så kommer du dock inte få en bra gaming laptop. Du måste iaf upp i 20k (https://www.komplett.se/product/898652/datorer/datorer-barbar...) t.ex., extremt kompetent laptop.

Skrivet av OpWildChild:

Ot.

Wow, kollade in på denna, från länken du länkade till.

https://www.komplett.se/product/898661/datorer/datorer-barbar...

Det är i princip samma dator du länkade fast med 1080 istället för 70, kam det verkligen skilja 10lök. Eller är det kylningen som kostar?? XD

Skrivet av Friterad:

Var surt tvungen att köra på en 960m laptop för några månader sedan. Man skulle kanske ha väntat även om det hade kostat mer så hade det inte kostat mycket mer i alla fall. Dock spelar jag väldigt sällan krävande spel så det påverkar inte mig så speciellt mycket. 90% av all min speltid är Dota 2 vilket datorn klarar hur fint som helst.

Grejen med laptops är att det är inte bara prestandan man vill titta efter utan även skärmpanel, upplösning på den och tangentbord. Är egentligen nöjd med allt sådant på min laptop.

Du får inte en laptop med samma prestanda för 13k som din stationära men så dåligt dom vissa påstår är det inte, du behöver verkligen inte lägga ut 20k+ för en likvärdig dator. För 13k får du förmodligen en laptop med GTX1050Ti idag, vilket kan driva alla spel idag, bara inte på högsta med 60fps. Många laptops har problem med värmen, så kolla recensioner/tester om det nämns något bra/dåligt om värmen i en viss modell. Men tänk också på att cpu'er till bärbara ofta har en högre tillåten temp än stationära.

I övrigt vad gäller spelkänslan så är den annorlunda givetvis. Var faktiskt en laptop jag började köra fps spel på, och när jag först köpte min egen stationära så var det ett lyft. Nu är man tillbaka på bärbart men det är ganska bra spelupplevelse, men vill man koppla in en extern monitor och tangentbord så går det ju också och då känns det som stationärt. Är väl egentligen bara prestandan som kostar mer men vill man kunna förflytta datorn ofta, eller bara ibland så är det helt klart värt det. Dom som säger att det inte är värt med gaming laptops är förmodligen bara dom som inte har behov av det ändå och alltid spelar i sin lilla hörna hemma

Okej, tusen tack för svaren redan, jätte snällt och är väldigt tacksam! Jag vet att detta egentligen borde gå över till köpråd, men jag kikade på kompletts gaming laptops och hittade denna. I mina ögon(..amatör här) så ser den riktigt tung ut, men vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av duveteil:

Okej, tusen tack för svaren redan, jätte snällt och är väldigt tacksam! Jag vet att detta egentligen borde gå över till köpråd, men jag kikade på kompletts gaming laptops och hittade denna. I mina ögon(..amatör här) så ser den riktigt tung ut, men vad tycker ni?

Ser inte ut att ha jättebra kylning. Då är risken stor att den blir för varm vid spel och throthlar eller vad det heter. Det innebär att prossecorn klockar ner sig, även gpu:n om jag inte misstar mig och fpsen kommer sjunka sjukt.

Men låter någon mer erfaren säga detta mer säkert.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Jag köpte en gaminglaptop i mellandagarna när NoN hade ett sjukt bra erbjudande på en asus 17 tum med gtx1060 6gb och jag är väldigt nöjd med den. Jag spelar dock inget jätte avancerat utan det är typ cs:go som är det tyngsta jag kör men det duger mer än väl för mig och jag har helt ok fps. G-sync gillar jag inte alls så det är avstängt men i övrigt så kan jag lätt säga att det var värt det. Jag har absolut inget utrymme att sätt upp en stationär på så detta är klart en superbra lösning för mig. Den datorn jag har får jag inga problem med värmen på utan jag tycker den har väldigt bra kylning så det kan vara värt att titta på just asus modeller.

Vad det gäller hp så har dom väldigt trevliga specifikationer och man får mycket för pengarna men jag har samtidigt hört att folk är missnöjda med just kylningen och jag scannade nätet i mer än 2 månader innan jag väl slog till när rätt pris dök upp.

Är du inte allt för kräsen och kräver att köra allt på ultra settings så kan det definitivt vara värt att köpa en med gtx1060.

Hoppas mina ord kan hjälpa dig lite i vilket val du än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Jag köpte en gaminglaptop i mellandagarna när NoN hade ett sjukt bra erbjudande på en asus 17 tum med gtx1060 6gb och jag är väldigt nöjd med den. Jag spelar dock inget jätte avancerat utan det är typ cs:go som är det tyngsta jag kör men det duger mer än väl för mig och jag har helt ok fps. G-sync gillar jag inte alls så det är avstängt men i övrigt så kan jag lätt säga att det var värt det. Jag har absolut inget utrymme att sätt upp en stationär på så detta är klart en superbra lösning för mig. Den datorn jag har får jag inga problem med värmen på utan jag tycker den har väldigt bra kylning så det kan vara värt att titta på just asus modeller.

Vad det gäller hp så har dom väldigt trevliga specifikationer och man får mycket för pengarna men jag har samtidigt hört att folk är missnöjda med just kylningen och jag scannade nätet i mer än 2 månader innan jag väl slog till när rätt pris dök upp.

Är du inte allt för kräsen och kräver att köra allt på ultra settings så kan det definitivt vara värt att köpa en med gtx1060.

Hoppas mina ord kan hjälpa dig lite i vilket val du än gör.

Redan super tacksam, med tanken på att min nuvarande stationär dator har ett gtx1060 så det verkligen värt att fundera över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duveteil:

Redan super tacksam, med tanken på att min nuvarande stationär dator har ett gtx1060 så det verkligen värt att fundera över.

Just den du länkade sist (HP Omen) är väldigt prisvärd nu när den är nedsatt! Har fått väldigt bra betyg på alla siter jag kollat på (notebookcheck.com bland annat)
Kylningen är riktigt bra på dessa också, når i runda slängar 30-40 grader max i load.
I den prisklassen hade jag slått till nu när de har rea på den.

Permalänk
Inaktiv

sitter på en acer predator med i7a och 970m,, funkar okej men som sagt de nya med 1070 och 1080 är nog okej men har som regel, du får lägga dubbla budgeten emot din stationära för samma prestanda säkert missvisande men funkat i regel

Permalänk
Medlem
Skrivet av duveteil:

Så pass illa trodde jag verkligen inte att dom var.. det var ju trist att höra.

Tur då att Molotov har helt fel

Om inte målet är att köra de senaste spelen i Ultra i 4K så duger en gaming laptop utmärkt. Sen får man dock leva med lite högre fläktljud jämfört med en stationär, på köpet får man en portabilitet och en batteritid som även om den inte är så bra alla gånger är bättre än batteritiden på en stationär.

Dock får man mer prestanda per krona i en stationär fortfarande, men det får du å andra sidan även i en Skoda jämfört med en Ferrari

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att läsa sånna här trådar.
För det första så finns det ju en eller flera anledningar att man överväger att köpa en laptop, portabilitet och/eller platsbrist är ju vanligt.
För det andra så är det alltid nån som jämför en stationär dator med en laptop för lika mycket pengar och säger i stil med "se så mycket mer du får i en stationär". Då oftast bara själva datorlådan utan skärm, tangentbord, högtalare etc. som man ju också behöver och som också kostar pengar.
Köper man en stationär så får man större uppgraderingsmöjligheter och köper man en laptop så får man mer portabilitet.

Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej så illa är det inte, verkar som att de baserar sina inlägg på förra generationens gaming laptops.
Nuvarande med mobila Pascal grafikkort är on par med desktop-varianten av grafikkort.
Kolla själv på http://www.notebookcheck.net/

Se till att göra research på vilken tillverkare du väljer bara, då värmeavledning är mycket viktigare i en laptop än i en stationär (för att undvika throttling)

Edit: dock glömde jag tillägga: med din budget så kommer du dock inte få en bra gaming laptop. Du måste iaf upp i 20k (https://www.komplett.se/product/898652/datorer/datorer-barbar...) t.ex., extremt kompetent laptop.

Exakt!

Det är svårt att hitta en bra gaming laptop för 13000 kr om man kommer från en stationär set-up värd över det, om man räknar med alla tillbehör som krävs.
Men som sagt, med de nya mobila grafikkorten som kommit så får man ovanligt mycket kraft för pengarna idag, för en laptop.

Jag tror inte du blir missnöjd med en laptop med GTX1060, du får ca 85 FPS jämfört med din stationäras 100 FPS. Du förlorar 15% prestanda men vinner 100% portabilitet!
Beroende på om du vill ha 15 eller 17 tum så är här en lista på de nyare laptopsen som har bra grafikkort och processor
Sen är som sagt notebookcheck en riktigt bra sida för tester som går in på djupet på många olika modeller.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Tur då att Molotov har helt fel

Om inte målet är att köra de senaste spelen i Ultra i 4K så duger en gaming laptop utmärkt. Sen får man dock leva med lite högre fläktljud jämfört med en stationär, på köpet får man en portabilitet och en batteritid som även om den inte är så bra alla gånger är bättre än batteritiden på en stationär.

Dock får man mer prestanda per krona i en stationär fortfarande, men det får du å andra sidan även i en Skoda jämfört med en Ferrari

Kör hellre Skoda Superb, elegantare, tillräckligt kraftfull och utmärkt väghållning med toppbetyg i Euroncap:

Har en fyra år gammal bärbar Clevo speldator med 7970m som fungerar utmärkt fortfarande, inga reparationer och inga missljud. Stämmer inte att en bärbar speldator skulle vara slut efter en till två år.

Permalänk
Medlem

Jag hi-jackar tråden lite grann om det är ok. Laptop på en budget verkar ju vara ett hett ämne, min följdfråga är: 1050ti vs 1060? Vilket är egentligen bäst? Bara angående spel.

Permalänk
Medlem

Man betalar ett väldigt högt pris för mobiliteten och att jämföra med en stationär går egentligen inte. Är rörelsefriheten värd mindre och sämre skärm, sämre tangentbord, mer fläktljud, kortare livstid och färre uppgraderingsmöjligheter så är givetvis en laptop ett alternativ, men har jag möjlighet att välja så blir det alltid en stationär.
Jag har en Lenovo 17" 960m som jag spelar med under veckorna när jag bor på hotell - att på fredagen komma hem till den stationära med allt vad det innebär är alltid en enormt skön känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Alltid lika kul att läsa sånna här trådar.
För det första så finns det ju en eller flera anledningar att man överväger att köpa en laptop, portabilitet och/eller platsbrist är ju vanligt.
För det andra så är det alltid nån som jämför en stationär dator med en laptop för lika mycket pengar och säger i stil med "se så mycket mer du får i en stationär". Då oftast bara själva datorlådan utan skärm, tangentbord, högtalare etc. som man ju också behöver och som också kostar pengar.
Köper man en stationär så får man större uppgraderingsmöjligheter och köper man en laptop så får man mer portabilitet.

Exakt!

Det är svårt att hitta en bra gaming laptop för 13000 kr om man kommer från en stationär set-up värd över det, om man räknar med alla tillbehör som krävs.
Men som sagt, med de nya mobila grafikkorten som kommit så får man ovanligt mycket kraft för pengarna idag, för en laptop.

Jag tror inte du blir missnöjd med en laptop med GTX1060, du får ca 85 FPS jämfört med din stationäras 100 FPS. Du förlorar 15% prestanda men vinner 100% portabilitet!
Beroende på om du vill ha 15 eller 17 tum så är här en lista på de nyare laptopsen som har bra grafikkort och processor
Sen är som sagt notebookcheck en riktigt bra sida för tester som går in på djupet på många olika modeller.

Tusen tack, toppen svar verkligen! Listan har jag kikat på nu, och helt ärligt så er alla laptops bra ut enligt mig, men vad vad jag förstått hittills är att man framför allt måste kolla på laptopens kylning då dom lättare kan överhetta. Tänkte kolla ifall du kanske har en speciell som kan rekommenderas? Annars redan jätte tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joe Toye:

Jag hi-jackar tråden lite grann om det är ok. Laptop på en budget verkar ju vara ett hett ämne, min följdfråga är: 1050ti vs 1060? Vilket är egentligen bäst? Bara angående spel.

Undrar faktiskt också det lite grann, många laptops med en 1050i är runt en tusenlapp billigare än dom med en 1060. Frågan är ifall det verkligen är en sån stor skillnad när det kommer till prestandan.

Permalänk

@duveteil: Inte på något plan värt det, du får mycket mindre prestanda för pengarna. Men är det ett måste skulle jag rekommendera en högre prisklass. Om laptop formatet inte är ett måste kan du ju bygga en fin m-itx burk.

Permalänk
Medlem

http://laptopmedia.com/highlights/laptop-gpus-battle-nvidia-g...

Där har du det svart på vitt mellan 1050ti och 1060 i laptop.

3DMark Firestrike
NVIDIA GeForce GTX 1050 (Laptop) 5810
NVIDIA GeForce GTX 1050Ti(Laptop) 7757 GTX 1050 Ti = GTX 1050 + 34%
NVIDIA GeForce GTX 1060 (Laptop) 11 022 GTX 1060 = GTX 1050 Ti + 42%
NVIDIA GeForce GTX 1070 (Laptop) 17 120 GTX 1070 = GTX 1060 + 55%
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Laptop) 21 655 GTX 1080 = GTX 1070 + 26%

Så 1060 är 42% bättre än 1050ti med 11022p kontra 7757p.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Jag tror inte du blir missnöjd med en laptop med GTX1060, du får ca 85 FPS jämfört med din stationäras 100 FPS. Du förlorar 15% prestanda men vinner 100% portabilitet!

Skrivet av Travhäst:

@duveteil: Inte på något plan värt det, du får mycket mindre prestanda för pengarna. Men är det ett måste skulle jag rekommendera en högre prisklass. Om laptop formatet inte är ett måste kan du ju bygga en fin m-itx burk.

Varför inte värt alls? Jag menar det kan väl inte vara så farligt nu med nya 1000-serien?
När jag läser t.ex. sådant som tidigare har nämnts om 15% prestanda som går bort för 100% portabilitet så ser jag inget fel med det?
Vad är det folk menar när dom säger att det inte alls är värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

http://laptopmedia.com/highlights/laptop-gpus-battle-nvidia-g...

Där har du det svart på vitt mellan 1050ti och 1060 i laptop.

3DMark Firestrike
NVIDIA GeForce GTX 1050 (Laptop) 5810
NVIDIA GeForce GTX 1050Ti(Laptop) 7757 GTX 1050 Ti = GTX 1050 + 34%
NVIDIA GeForce GTX 1060 (Laptop) 11 022 GTX 1060 = GTX 1050 Ti + 42%
NVIDIA GeForce GTX 1070 (Laptop) 17 120 GTX 1070 = GTX 1060 + 55%
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Laptop) 21 655 GTX 1080 = GTX 1070 + 26%

Så 1060 är 42% bättre än 1050ti med 11022p kontra 7757p.

Perfekt, toppen svar, jätte tacksam! Tror jag kikar hellre efter en med ett 1060 då!

Permalänk
Medlem

@duveteil:

Jag har haft ett resejobb nu i ca 10 år och jag har haft en hel drös med gaming laptops.
Allt från XPS 15 till Alienware 17, och där emellan en MSI och en ASUS.

Och mina råd till dig är att köpa den kraftigaste du kan få tag på, för uppgraderings möjligheterna är små nu när allt är löddat till moderkortet.
Om det då betyder att spara lite mer så är det värt det.

Ram minne och SSD kan i stort sett alltid uppgraderas och kostar oftast inte lika mycket som företagen vill ha för att förmontera detta.

Garantier, jag valde alienware pga deras support.
OM nu något skulle gå sönder i en AW laptop så är dom vanligtvis hemma hos mig dagen efter reparerar felet.
Samt att man kan förlänga garantin årligen om man så önskar.

Och slutligen så kan jag starkt rekommendera en väska till din laptop, med lite stoppning i.
Det är lätt hänt när man nu reser med datorn att man slår emot lite då och då.

Hoppas du får mycket nöje av din framtida laptop

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M