GamingPC:s för hela familjen!

Permalänk
Medlem

GamingPC:s för hela familjen!

Det börjar bli kostsamt! Har 2 tonårsgrabbar på 13 och 15 som spelar och har egna datorer med rätt dyra komponenter. Grabbarna har dock börjat ta ansvar för uppgraderingar själva vilket är skönt. De sparar pengar samt håller på att fixar sommarjobb till sommarn.

Någon mer som har huset fullt med datorer?! Detta är litet galet men vi har nu totalt 6 st datorer här hemma om man räknar med de bärbara. Känns lite sjukt med tanke på att vi är fyra i hushållet. Hur har ni det? Är flera i era familjer bitna av spelbegäret?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad:

kostsamt är det iaf men själv anser jag att intressen får kosta om man har ekonomin till det. sedan är det alltid roligt att bygga ^^
i vårt hus har vi har
1 surfplatta, 1 bärbar, 1st nuc, 4 st stationära som används och 2 st gamla burkar som agerar hyllvärmare. och då är vi bara 2 i hushållet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Ragnvlad:

kostsamt är det iaf men själv anser jag att intressen får kosta om man har ekonomin till det. sedan är det alltid roligt att bygga ^^
i vårt hus har vi har
1 surfplatta, 1 bärbar, 1st nuc, 4 st stationära som används och 2 st gamla burkar som agerar hyllvärmare. och då är vi bara 2 i hushållet

Skönt att det finns fler!!! Surfplattorna har jag dessutom inte ens räknat med...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Ragnvlad:

kostsamt är det iaf men själv anser jag att intressen får kosta om man har ekonomin till det. sedan är det alltid roligt att bygga ^^
i vårt hus har vi har
1 surfplatta, 1 bärbar, 1st nuc, 4 st stationära som används och 2 st gamla burkar som agerar hyllvärmare. och då är vi bara 2 i hushållet

Då ligger jag i lä men:
Varsin bärbar (2st) som används flitigt
En speldator som även används som kontorsdator
och en nuc.

Sneglar på att ha en dator åt nätverket men bilköp renovering av kök och tvättstuga och inkoppling av fiber får räcka med utgifter för ett tag.

Dock så försöker jag hålla mig uppdaterad när det gäller centrala serverdatorer, dvs ha en server hemma med en bunt grafikkort för hela hushållset sen bara ha en jättenkel clientdator.
Kostnaderna för företag börjar jämnas ut och vissa går helt över till den lösningen.

Permalänk
Medlem

Har 3 stationära, 1 bärbar (gammal) och 2 surfplattor (en är dock gammal) och bor ensam.
Visserligen är inte alla 3 datorerna nya, utan när jag bygger en ny, så behåller jag ofta den äldre, så länge den är användbar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Det börjar bli kostsamt! Har 2 tonårsgrabbar på 13 och 15 som spelar och har egna datorer med rätt dyra komponenter. Grabbarna har dock börjat ta ansvar för uppgraderingar själva vilket är skönt. De sparar pengar samt håller på att fixar sommarjobb till sommarn.

Någon mer som har huset fullt med datorer?! Detta är litet galet men vi har nu totalt 6 st datorer här hemma om man räknar med de bärbara. Känns lite sjukt med tanke på att vi är fyra i hushållet. Hur har ni det? Är flera i era familjer bitna av spelbegäret?

Har du kollat på att bygga en dator åt grabbarna ?
Sen köra varsin virtuell pc på denna ?
https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Skönt att det finns fler!!! Surfplattorna har jag dessutom inte ens räknat med...

Ja ensam är du inte sitter på 3 bärbara, 1 surface pro 2, 3 stationära samt 1 server och då är bara 1 bärbar inte min utan sambons samt att hon använder den ena stationära som sin egen

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

När jag bodde hemma var vi 3st barn med varsin speldator. Sedan spelade även mina föräldrar dagligen, så de hade varsina också. Så totalt 5st speldatorer, några paddor och enstaka laptop fanns också.
Nu bor jag med min sambo, vi har en speldator var och en laptop.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Det börjar bli kostsamt! Har 2 tonårsgrabbar på 13 och 15 som spelar och har egna datorer med rätt dyra komponenter. Grabbarna har dock börjat ta ansvar för uppgraderingar själva vilket är skönt. De sparar pengar samt håller på att fixar sommarjobb till sommarn.

Någon mer som har huset fullt med datorer?! Detta är litet galet men vi har nu totalt 6 st datorer här hemma om man räknar med de bärbara. Känns lite sjukt med tanke på att vi är fyra i hushållet. Hur har ni det? Är flera i era familjer bitna av spelbegäret?

Mina är ju inte riktigt i åldern för egna datorer men.... jag själv har väl 4-5 datorer om man räknar med mina 2 servar + 3 laptops

Man kan inte ha för många datorer

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hehe själv har man 9 datorer (med kringutrustning)... Dock kör jag många lan hemma så det är rätt smidigt, sen har jag lånat ut en till syrran så sammanlagt 10 starionära, sen har jag 2 laptops också. Men det går åt om man har vänner som gärna umgås och delar samma intresse

Edit: kan tillägga att det är "gamingdatorer" bortsett från de bärbara

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Man kan inte ha för många datorer

Precis!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Än så länge så funkar det nästan med att använda gamla prylar till ungarnas datorer (8 och 11 år).
Köpte nya skärmar i höstas så blev lite värre när de gick upp till 1080-upplösning.
Men handlar inte om så tunga spel än, Garden Warfare 2 och Battlefront som tyngsta men funkar rätt okej även på ett GTX660TI, men lite långa laddningstider. (Inga SSDer i killarnas datorer)

Det som finns i hemmet nu är
3 Speldatorer
1 HTPC
1 Laptop
1 Chromebook
3 Surfplattor
5+ telefoner

Kan blir lite segt när man bara har adsl.

Permalänk
Medlem

Bor ensam. Tre speldatorer där den sämsta har ett GTX 680. Två laptops varav en klarar att spela hjälpligt medans den andra mest är för jobb. SSDs across the board. En surfplatta.

Permalänk
Inaktiv

En kraftig dator sedan en massa mindre som fjärrstyr denna. Alla mindre är mer eller mindre tunna klienter fast de har i7or och ssd i sig, för all vettig programvara ligger i den stora datorn.

Detta med att var och en ska ha sin egen dator och underhålla ger 1990 vibbar.
På frågan hur många det är i mitt hushåll så är det en person.

Permalänk

Bara jag och min bror som spelar, men vi har 8 eller 9 olika datorer (endast 3 "spel" datorer.)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Haha låter lite som en annan hade de när jag va mindre fast med tv, vi hade en tv i varje rum (totalt 6st) på mig och min mor samt vhs till alla förutom köket och dvd på två av dom.

Har även haft lite väl mycket datorer till mig å barnen men har precis lyckats få ner det till 3 varav 2 används. Och då har dotterns bärbara fått lämna oss, min stationära samt gäst datorn. Sen även en mobil och två plattor som barnen hade (om de nu räknas) och då är mina barn 4, 6 och 7! Men antar dom börjar tidigt nu mera ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Eftersom datorerna håller rätt länge numera så blir det ju att man har kvar den gamla när man köper nytt. Har man inte tummen mitt i handen så byter man ju sällan hela datorn heller, man byter ju några delar i taget. Förutom för spel så funkar ju det mesta att surfa/titta på film på.

Räknade ihop samlingen hemma och det är nu:
Speldator (i5 2500k, GTX980ti)
Gammal speldator (i7 920, GTX580)
Server/HTPC (AMD 3850)
"Minidator" (nå'n Atom)
Surfplatta (nå'n atom)
Laptop (3 år gammal i7)
Så 6 datorer som kör Windows 10. Sen en jobblaptop, jobb- och privat mobil samt en androidplatta
i bilen, och då bor jag själv.

Så visst blir det ett gäng, men de flesta sakerna har ju flera år på nacken men rullar på bra ändå.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En kraftig dator sedan en massa mindre som fjärrstyr denna. Alla mindre är mer eller mindre tunna klienter fast de har i7or och ssd i sig, för all vettig programvara ligger i den stora datorn.

Detta med att var och en ska ha sin egen dator och underhålla ger 1990 vibbar.
På frågan hur många det är i mitt hushåll så är det en person.

Men hur funkar detta rent praktiskt om alla vill spela samtidigt?!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har två döttrar och en fru och just nu ser det ut enligt följande

1 st laptop Sony Vaio med studioutrustning, 1 st Lenovo gaming laptop, 1st Htpc, 1st gaming rigg, 3st surfplattor, 1 Ps4, 1 äldre maskin som går 24h med ts server mm + diverse smartphones, Nintendos mm. Sliter mitt hår ibland med alla frågor och service till ungarna.

Ska ta ner en polare som jobbar med nät och bygga ett hemma, fixa till en NAS så att alla djäkla telefoner mm backas automatiskt både hemma och i egen cloud. Måste få livet och bli drägligare

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

Men hur funkar detta rent praktiskt om alla vill spela samtidigt?!?

Man spelar på annat som sin konsol, även om nu LinusTechTips på youtube har en guide för hur man kan bygga sin speldator så: https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI
Överskriver de flestas budget och när de är uppe i denna prisklass ställer de säkert högre fps krav etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man spelar på annat som sin konsol, även om nu LinusTechTips på youtube har en guide för hur man kan bygga sin speldator så: https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI
Överskriver de flestas budget och när de är uppe i denna prisklass ställer de säkert högre fps krav etc.

Med andra ord kan jag lika gärna leva med att vissa får 1999 vibbar av att man har flera gamingdatorer... Förövrigt är det ingen här hemma som ens tänker tanken konsoll. Hade en PS4 som bara stod och dammade igen. Ingen rörde eländet. Sålde av möget.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag och min smabo samt en 3åring och en 2månaders delar på 1stationär, 3laptops (varav 2 knappt används längre), 1 surfplatta. Får väl se när barnen blir äldre. Men skulle gissa på att dem kommer ha vars en dator på sina rum. Kommer ihåg när man bodde hemma och det endast fanns 1 dator i hemmet. Internet fick man bara använda ibland och inte så långa stunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två vuxna och två ungdomar i hushållet, har två stationära gaming riggar och två halvkompetenta laptopar (som spelas på). 1 PS2, 1 Xbox 360, 3 Nintendo DS samt 4 mobiler. Har även en pensionerad 17'' laptop liggande som jag inte vet vad jag skall göra med.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag är singel och inga barn och har 5 st datorer..Kanske därför jag är singel hahah

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

8 datorer som används, 5 ipads, 1 3DS och 6 mobiler. PS3, Xbox 360, Wii, 2 Apple TV, 3 Chromecast

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

1 stationär för mig, 1 stationär för resten av familjen, 2 ipads, 1 laptop, en raspberry pi som mediespelare, en chromecast, ett Wii och 4 smartphones

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.