Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Det beror på. Jag har länsförsäkringar på hojen och enligt deras avtal så får vilket familjemedlem som helst bruka hojen. Tar du Svedea däremot så måste man fylla i om någon äldre eller yngre ska köra och om det är en yngre så blir det svindyrt. Men det går inte under försäkringsbedrägeri. Det är ju ungefär som om jag skulle tända ett ljus och morsans hus brinner ner så får vi inga försäkringspengar bara för att det var jag som tände det. Försäkringsbedrägeri är om jag kraschar hojen och säger att den är kvaddad och en mekaniker skriver under på det men så visar det sig att den bara har några bulor och att jag laga den för några hundringar bara och har säg 30K kvar det försäkringsbolaget gav mig.

Jag kikade i Länsföräkringars villkor för MC försäkringen och där står det:
"Observera att försäkringen endast gäller för ditt ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare och huvudsaklig brukare av motorcykeln. Det betyder att du kan bli utan ersättning om du registrerar din motorcykel på någon annan person."

Det tolkar jag som att det är OK att låna ut till andra inom familjen, men den ska vara registrerad/försäkrad av den personen som huvudsakligen använder sig av den. Bara så att du inte står där utan ersättning om olyckan skulle vara framme. Har du pratat med bolaget direkt eller bara kollat hemsidan?

Såg nu i ditt senaste inlägg att du redan pratat med dom och fått OK. Bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pelleplu:

Jag kikade i Länsföräkringars villkor för MC försäkringen och där står det:
"Observera att försäkringen endast gäller för ditt ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare och huvudsaklig brukare av motorcykeln. Det betyder att du kan bli utan ersättning om du registrerar din motorcykel på någon annan person."

Det tolkar jag som att det är OK att låna ut till andra inom familjen, men den ska vara registrerad/försäkrad av den personen som huvudsakligen använder sig av den. Bara så att du inte står där utan ersättning om olyckan skulle vara framme. Har du pratat med bolaget direkt eller bara kollat hemsidan?

Såg nu i ditt senaste inlägg att du redan pratat med dom och fått OK. Bra!

Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och därmed också försäkringen, detta regleras som sagt i trafikförsäkringslagen. Även alla ersättningar och dyl är fasta summor som sätts av trafikskadenämnden, så trafikförsäkringen som är lagstadgad har samma villkor alltid oavsett vilket bolag du väljer, bara deras extraförsäkringar om du har helförsäkrat kan skilja i villkor.

Tittar man tex på ersättningstabellen för invaliditet http://www.trafikskadenamnden.se/globalassets/ersattningstabe... så ser man att en invalid 10-åring kostar 1.8 miljoner för försäkringsbolaget, plus ersättning för allt annat då så som akutvård och sveda och värk. Ponera att du när du kör på en 10 åring även skadar dig själv så att du har rätt till 500 000:-, och ersättning för MC/utrustning och lite sveda och verk så kommer kostnaden upp över 2.5 miljoner.

Tror du då försäkringsbolaget som inte har någon anledning alls att betala dessa pengar då fordonet varit skenförsäkrat säger: "Men säger du att kalle på kundtjänst sa att det var OK så vi betalar för allt, trots att vi egentligen inte ska" eller tror du att du blir utan ersättning och dessutom får betala skadeståndet på 1,8 miljoner ur egen ficka? Finns ju bara ett sätt att få reda på det, men är aldrig rätt att försäkra sitt fordon på nån annan för att fuska till sig lägre premie.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar Östgöta hade iaf för 3 år sedan försäkring där en person står som ägare och en annan person I SAMMA HUSHÅLL får använda den hur mycket den vill.
När jag hade min Cbr1000rr bodde jag fortfarande hemma, och det var OK att den stod på min pappa men jag fock köra den. Då ökade premien med ca 15%, men fortfarande bara en tredjedel mot vad den kostat med mig som ägare. Jag pratade själv i telefon med han på LF, och frågade om jag inte lika gärna kunde regga den på mig själv och få samma fördelaktiga pris, men det gick inte. Men köra den det fick jag så mycket jag ville.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen måste jag ju flika in att ingen 125 med 11kw gör 160, inte ens mätarfart. Speciellt inte en yamaha yzf r125.
Min Cagiva Mito som var ostrypt(ca 36hk) gick 160 mätarfart, med drevning som skulle gett en toppfart på 180 kmh så blev resultatet att den bara orkade upp till strax under 140. Just för att även med 36 hästar så var det för lite effekt.
Rimlig effekt för en ostrypt 125 2takt är 32-40 hk. För en 125 4takt är det 8-18 hk. = det finns inga strypningar att plocka bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är så många EX-C's som når väldigt höga hastigheter? Kanske inte 160 som jag sa men där runt iallafall, vad är det som krävs för höja hästarna? Förutom krök och rör?

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl en motocross/enduro? = bortåt 40hk, så med lite glädjemätare och ligga klistrad på tanken kan man kanske uppnå något sånt.
Porta, plana, big bore? Till Miton finns det 180cc-cylindrar, finns kanske till ktm också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag var i din ålder tog jag också A1, 13 år sen i sommar. Fan vad gammal jag är!
Hur som, hur vill du köra? Offroad, plastraket? Jag körde mycket offroad och motats i början.

Beställde en hoj idag faktiskt! Aprilia Tuono Factory.
Har även Hypermotard 821 och en GSXR 750 i garaget, lycka!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och därmed också försäkringen, detta regleras som sagt i trafikförsäkringslagen.

I vissa situationer är det kanske inte så lätt att hålla reda på vem som är den huvudsakliga brukaren.

Säg om ett gift par köper en bil ihop. Ska mannen stå som ägare/försäkringstagare om han kör bilen mest första året?
Sen om frun kör bilen mer än mannen andra året, ska den då skrivas över på henne?

Sen kan det vara svårt att hålla reda på vem som kört mest också. Vanligtvis brukar man inte föra körjournal över privata fordon.
Antar att kört mest i så fall skulle gå efter sträcka. Annars är det ju möjligt att en person har kört längst sträcka och en annan person har kört mest i tid, om den ena kör mera motorvägar och andra stora vägar och den andra personen kör mer stadskörning och småvägar.

I fallet med ett gift par så, rent ekonomiskt allt de har bådas gemensamma. Om inte bilen eller vad tusan som helst har ägts av en av dem innan giftermål och det finns äktenskapsförord.
Så egentligen borde det inte spela någon roll vem som står som ägare på fordonet om det är ett gift par som använder det gemensamt.

Nu är det inte så relevant scenario för TS eftersom han inte är gift med sina föräldrar...
Men det är dumt om lagar är utformade på sätt som gör att de är svåra att följa.

Spelar det förresten någon roll om huvudsaklig brukare är minderårig eller inte?
I fallet med moped och lätt motorcykel kan ofta den huvudsakliga brukaren var mindre än 18 år.
I många fall får målsman göra saker för sina barn. Men det kanske inte gäller just fordonsförsäkringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Varför är så många EX-C's som når väldigt höga hastigheter? Kanske inte 160 som jag sa men där runt iallafall, vad är det som krävs för höja hästarna? Förutom krök och rör?

Om du planerar att köra den ostrypt kan du lika gärna köpa en R1, CBR1000RR eller liknande och köra utan körkort, det är i princip samma sak.
Då behöver du inte oroa dig så mycket hur du ska få effekten att räcka heller.

En ostrypt 125:a, som ger mer än 11kw eller mer än 0,10kW/kg är räknas inte som lätt MC och man är inte behörig med ett A1-kort och kör således utan körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om du planerar att köra den ostrypt kan du lika gärna köpa en R1, CBR1000RR eller liknande och köra utan körkort, det är i princip samma sak.
Då behöver du inte oroa dig så mycket hur du ska få effekten att räcka heller.

En ostrypt 125:a, som ger mer än 11kw eller mer än 0,10kW/kg är räknas inte som lätt MC och man är inte behörig med ett A1-kort och kör således utan körkort.

***snip/mod***

§8 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Tänk på att en EXC 125:a ska servas i runda slängar var 10:e timme med oljebyte och nya filter samtidigt, kolvbyte är relativt korta intervaller på dessutom. Den drar även run 1-1.5L/mil ostrypt och blandad körning. Det är en rolig hoj att köra men väldigt dyr att faktiskt hålla i drift.

2T är kul i teorin men kräver extremt mycket mekande och har man inte det intresset så kommer man tappa suget efter ungefär 2v...

Om du vill ha en motard skulle jag satsa på en Yamaha WR125X, sjukt rolig hoj och du kan göra det mesta som en 2T kan med denna, visst du tappar lite effekt men du kör lagligt och slipper sitta i garaget efter varje nöjestur.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

2T är kul i teorin men kräver extremt mycket mekande och har man inte det intresset så kommer man tappa suget efter ungefär 2v...

För en hoj som nämnda KTM kanske. Men inte för hojar som är byggda för gatåka likt nsr125, rs125, Mito. Dessutom körs en gathoj inte lika hårt som en tävlingshoj.
Serviceintervallerna på dessa hojar vet jag inte, minns inte vad Miton hade, men kolla på tex snöskotrar som är tvåtaktare, där kan det vara 500 mil mellan rekommenderade kolvbyten, de har dock lägre hp/liter, och inte lika högvarviga.
Min Mito var det iaf väldigt lite meka med. Några oljebyten, byte av flottör i förgasaren och ett drevbyte, under kanske 300 mils ägande.

Permalänk
Medlem

Liten update, tar jag A1 kort så blir det trafikskolans test för se vad som behövs enligt de, sedan körlektioner, minst 1 beroende på hur många behövs sen får jag ta modet och gå till föräldrarna för att be om pengar, sen så har jag pengarna för resterande, har dessutom en kompis som säljer en WR125X som jag inte visste om, detta var ursprungligen den jag hade kollat på pga 4takt ljudet <3 men lite mindre pga draget i de, visst de har bottendrag men ändå Så iallfall tar jag A1 som förmodligen kommer hända så köper jag nog hans WR125X som är en 2011 2250mil och vart uttagen i trafik 2013. Den har också leovince helsystem! Han ville ha 32.000 tycker ni detta är rimligt? När jag kollat på blocket så säljs 2014 nästan för detta pris liksom och då har de gått mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Liten update, tar jag A1 kort så blir det trafikskolans test för se vad som behövs enligt de, sedan körlektioner, minst 1 beroende på hur många behövs sen får jag ta modet och gå till föräldrarna för att be om pengar, sen så har jag pengarna för resterande, har dessutom en kompis som säljer en WR125X som jag inte visste om, detta var ursprungligen den jag hade kollat på pga 4takt ljudet <3 men lite mindre pga draget i de, visst de har bottendrag men ändå Så iallfall tar jag A1 som förmodligen kommer hända så köper jag nog hans WR125X som är en 2011 2250mil och vart uttagen i trafik 2013. Den har också leovince helsystem! Han ville ha 32.000 tycker ni detta är rimligt? När jag kollat på blocket så säljs 2014 nästan för detta pris liksom och då har de gått mycket mindre.

Mellan 20-27k tror jag är rimligt beroende på skick och liknande.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Han ville ha 32.000 tycker ni detta är rimligt?

Wow!
Jag som tänkte kränga min CRM125 för 5 loppor i april...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Wow!
Jag som tänkte kränga min CRM125 för 5 loppor i april...

Haha tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Liten update, tar jag A1 kort så blir det trafikskolans test för se vad som behövs enligt de, sedan körlektioner, minst 1 beroende på hur många behövs sen får jag ta modet och gå till föräldrarna för att be om pengar, sen så har jag pengarna för resterande, har dessutom en kompis som säljer en WR125X som jag inte visste om, detta var ursprungligen den jag hade kollat på pga 4takt ljudet <3 men lite mindre pga draget i de, visst de har bottendrag men ändå Så iallfall tar jag A1 som förmodligen kommer hända så köper jag nog hans WR125X som är en 2011 2250mil och vart uttagen i trafik 2013. Den har också leovince helsystem! Han ville ha 32.000 tycker ni detta är rimligt? När jag kollat på blocket så säljs 2014 nästan för detta pris liksom och då har de gått mycket mindre.

Låter dyrt... Den är ju ändå 6 år gammal även om den är uttagen 2013. Han måste ju fått den billigare (om han är första ägaren) när han köpte en 2011 år 2013, mot om han köpt en årsmodell 2013.
2250 mil är inte mycket för en hoj generellt, men för en 125:a uttagen 2013 så är det inte lite heller.
Är inte insatt i WRX 125X priserna, men 32000kr låter som minst 5000kr för mycket om det inte är någon specialversion eller den är i utställningsskick eller något annat speciellt som driver upp priset.

Du kanske kan lägga mellanskillnaden på körlektioner. För om du inte kört mycket privat så tror jag inte att det räcker med 1-2 körlektioner.
Klarar du dig på 5-7 lektioner utan att ha kört en del privat så är det ändå bra.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Ska försöka ta tag i någon på ett SMC forum men då måste jag ju ha hojen först som ligger i jönköping och ja, jag är i STHLM. Kanske en av farsans kompisar har MC kort så kanske funkar där. Men vill ju ta kort sen hoj typ. Han kör tävling inom racing och körde förra året miniGP inte för de spelar roll i hur han tar hand om hojen men vet själv hur mycket han tar hand om de, sen hade han ju på helsystem av leovince men det kostade 5000 nytt, känns fortf lite mycket dock. Den gjorde 130 ksk lite mer raksträcka.