Permalänk
Medlem

Hur koppla mot fiber?

Jag har fiber in i lägenheten och tänker teckna BBB 100/100.
I lägenheten sitter en DRG 36s från 42 Networks. I dagsläget används endast TV via Viasat HD kopplad via nätverk till DRG.

Det jag nu söker är att koppla trådbunden NAS samt trådlös dator/mobil till internet.
Önskar om möjligt hög hastighet trådlöst mellan dator och NAS. Har tidigare haft trådlös router 100Mbit/s och när jag önskat högre bandbredd till NAS kopplat in trådburet till datorn via en gigabit switch (en lösning som jag helst skulle slippa).

Fungerar DRG som en router? Mao kan jag koppla NAS, Viasat och en accesspunkt direkt till denna för att slippa en trådlös router och/eller switch?

Dessutom önskar jag helst ha en Wifi->Ethernet-brygga till Viasat boxen för att slippa dra kabel genom rummet.

Så hur ska jag koppla?

Just nu har jag:
Fiber --> DRG --> Viasat HD

Fungerar denna lösning?
Fiber --> DRG --> NAS
\_> AP --> Dator/Mobil
\_> Brygga --> Viasat HD

Permalänk
Skrivet av Varsa:

Jag har fiber in i lägenheten och tänker teckna BBB 100/100.
I lägenheten sitter en DRG 36s från 42 Networks. I dagsläget används endast TV via Viasat HD kopplad via nätverk till DRG.

Det jag nu söker är att koppla trådbunden NAS samt trådlös dator/mobil till internet.
Önskar om möjligt hög hastighet trådlöst mellan dator och NAS. Har tidigare haft trådlös router 100Mbit/s och när jag önskat högre bandbredd till NAS kopplat in trådburet till datorn via en gigabit switch (en lösning som jag helst skulle slippa).

Fungerar DRG som en router? Mao kan jag koppla NAS, Viasat och en accesspunkt direkt till denna för att slippa en trådlös router och/eller switch?

Dessutom önskar jag helst ha en Wifi->Ethernet-brygga till Viasat boxen för att slippa dra kabel genom rummet.

Så hur ska jag koppla?

Just nu har jag:
Fiber --> DRG --> Viasat HD

Fungerar denna lösning?
Fiber --> DRG --> NAS
\_> AP --> Dator/Mobil
\_> Brygga --> Viasat HD

Nej koppla inte NASen direkt till DRG! (aka mediaomvandlare / tjänstefördelare / fiberswitch) !

Anledning: Du kanske bara får en publik IP från BBB och då kan inte din dator etc. få internet samtidigt som NAS mm. Tekniken kallas NAT.

Skaffa istället typ en ASUS router för den är lätt att installera, den har bra WiFi och kan hantera IPTV med VLAN som din Viasat går via.

Koppla Fiber > DRG > ASUS router > NAS plus övriga nätverket.

Edit: Glömde: Koppla Viasat boxen direkt till DRG precis som det är nu. Då slipper man en massa huvudvärk!

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Hur är möjligheterna att få DRG --> Viasatbox trådlöst eller är det helt enkelt mer värt att dra kabel från ena sidan rummet till andra (tyvärr rätt opraktiskt i lägenheten). Eller är det för mycket huvudbry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varsa:

Okej, tack!

Hur är möjligheterna att få DRG --> Viasatbox trådlöst eller är det helt enkelt mer värt att dra kabel från ena sidan rummet till andra (tyvärr rätt opraktiskt i lägenheten). Eller är det för mycket huvudbry?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/170171-t...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Vad är viktigt vid köp av router för att få bra hastighet till NAS. Måste jag ha gigabit router eller duger en 100Mbit/s med stöd för 802.11ac?

Har tyvärr ingen stor budget utan helst under 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varsa:

Okej, tack!

Hur är möjligheterna att få DRG --> Viasatbox trådlöst eller är det helt enkelt mer värt att dra kabel från ena sidan rummet till andra (tyvärr rätt opraktiskt i lägenheten). Eller är det för mycket huvudbry?

Det är alltid bättre med kabel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Varsa:

Vad är viktigt vid köp av router för att få bra hastighet till NAS. Måste jag ha gigabit router eller duger en 100Mbit/s med stöd för 802.11ac?

Har tyvärr ingen stor budget utan helst under 500kr

Du bör hålla isär olika saker, det routas mellan wan och lan, inom lanet switchas det och det och det kan också finnas en accesspunkt för att få wifi.
Asus har en del skitmodeller med 100Mbit ethernetportar och dessa ska du undvika även om de har 802.11ac wifidelar.
Välj alltså bara nått som har Gbit på ethernet eftersom lanet switchas och kommer att gå i Gbit oavsett hur routing och wifi fungerar.
De billigaste routrarna brukar klara av routing kring 250-300Mbit, däremot så beror wifiprestandan mest på dina lokala förhållanden så den kan man inte säga nått om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade känsla av att det var så, bra förklarat!

Hittat TP-Link Archer C5 som är hyfsad inom budget nu då den kostar 600kr.
Är den att rekommendera eller finns det annat? När Throughput WAN-LAN ska uppåt gigabit finns det inte så mycket att välja på verkar det som.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Varsa:

Hade känsla av att det var så, bra förklarat!

Hittat TP-Link Archer C5 som är hyfsad inom budget nu då den kostar 600kr.
Är den att rekommendera eller finns det annat? När Throughput WAN-LAN ska uppåt gigabit finns det inte så mycket att välja på verkar det som.

De billigaste Gbitroutrarna är nog Ubiquitis edgemax, men det är rena routrar, ska du ha en "hemmarouter" så bör du gå upp till 1500 kr klassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varsa:

Hade känsla av att det var så, bra förklarat!

Hittat TP-Link Archer C5 som är hyfsad inom budget nu då den kostar 600kr.
Är den att rekommendera eller finns det annat? När Throughput WAN-LAN ska uppåt gigabit finns det inte så mycket att välja på verkar det som.

Nä det är nog den som gäller i den prisklassen. Vet inget om C5 men har sett C7 rekommenderas några gånger. Ingen stor skillnad mellan dom så C5 kommer nog göra jobbet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Varsa: Archer c5 har faktiskt bra genomströmning på tcp men sämre på udp.
Är det prisklassen runt 500 tror jag inte du kan hitta något bättre.
Det är bra hastighet på det tråslösa men ska du överföra stora filer går det alltid snabbare att koppla kabel.

Tycker smallnetbuilder gör bra recensioner på routerar Här är länken till C5.

Den reder iaf ut att streama 4k från nas över 5Ghz.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för hjälp.
Köpte Archer C5 och den klarar av att hantera i den överföringshastighet jag önskar. runt 25Mbit/s. Via kabel når jag drygt 30Mbit/s, mao är det helt acceptabelt.

Nu har jag dock problemet att bredbandsbolaget som tidigare inte hade något problem med att teckna 100/100 i min fastighet via Mecenat (studentrabatt) nu har ångrat sig eftersom fastigheten är ansluten till det öppna stadsnätet och inte är deras eget. Samma gäller för Com Hem.

Någon som vet om någon studentrabatt som funkar till det öppna stadsnätet i Svenska Bostäders fastigheter?

Edit:
Ska vara Mbyte/s förstås. Tack för observationen.

Skit bakom spakarna
Permalänk
Skrivet av Varsa:

Tack allesammans för hjälp.
Köpte Archer C5 och den klarar av att hantera i den överföringshastighet jag önskar. runt 25Mbit/s. Via kabel når jag drygt 30Mbit/s, mao är det helt acceptabelt.

Nu har jag dock problemet att bredbandsbolaget som tidigare inte hade något problem med att teckna 100/100 i min fastighet via Mecenat (studentrabatt) nu har ångrat sig eftersom fastigheten är ansluten till det öppna stadsnätet och inte är deras eget. Samma gäller för Com Hem.

Någon som vet om någon studentrabatt som funkar till det öppna stadsnätet i Svenska Bostäders fastigheter?

Antar att du menar 25Mbyte/s och 30Mbyte/s, annars har du ju bedrövliga hastigheter

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌