DHCP inställningar på en Cisco AIR-CAP3602I-E-K9

Permalänk
Medlem

DHCP inställningar på en Cisco AIR-CAP3602I-E-K9

Hejsan kära Sweclockare,

Suttit här ett par dagar och slitit av det lilla hår jag har kvar på huvudet med en Cisco AIR-CAP3602I-E-K9.
Mina nätverkskunskaper är ganska låga så hållt till mig i Cisco dokumentationen och diverse tuts på Youtube.

Problemet jag har är att jag kan få radion på 2.4- och 5ghz bandet att faktiskt skicka ut SSID, kan försöka autentisera med lösenordet men det verkar som jag har problem att få DHCP att faktiskt ge en ip-adress.

Jag har en liten annorlunda setup då den inte är kopplad till en fancypants router utan sitter kopplad mot en: Asus RT-AC87U.

Vad jag förstått bör man assigna en DHCP Pool mot en AP normalt, men jag har försökt konfigurera en egen DHCP pool innuti AP'n.

Då mina kunskaper brister vet jag inte riktigt vad jag kan göra mer för att få det att lira, eller om det överhuvudtaget går, därför vänder jag mig till er med mer kunskap.

Jag funderar annars på investera i en: Ubiquiti EdgeRouter PoE, såvida Asus böset inte vill lira alls så som jag tänkt mig.

Summering:

Router Asus Asus RT-AC87U
AP Cisco AIR-CAP3602I-E-K9 (Fått egen DHCP Pool konfat i CLI'n)
Enhet försöker ansluta, men får ingen ip-adress

Tack ytters för all feedback på vad jag kan ha missat,
prx

Permalänk
Medlem

Har du en (fungerande) länk till användarmanualen? Du bör bara ha den i motsvarande bryggat läge om det går. Din AC87:a räknas för övrigt som en fancypancy-router *blänger avundsjukt*.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av prx:

Router Asus Asus RT-AC87U
AP Cisco AIR-CAP3602I-E-K9 (Fått egen DHCP Pool konfat i CLI'n)
Enhet försöker ansluta, men får ingen ip-adress

Pasta in config från APn här. (sh run). Kör även en (sh vers).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prx:

Vad jag förstått bör man assigna en DHCP Pool mot en AP normalt, men jag har försökt konfigurera en egen DHCP pool innuti AP'n.

Varför vill du ha ytterligare en pryl som delar ut IP adresser? Antar att du har statisk routing i din Asus och att du separerar dina nätsegment? Jag skulle köra med DHCP Relay som alla andra gör.