i7 7700K och den tystaste AiO-vattenkylaren som finns?

Permalänk
Medlem

i7 7700K och den tystaste AiO-vattenkylaren som finns?

Hej alla SweClockare!

Jag står just nu inför ett beslut om vilken AiO-kylare jag ska investera i.

Förutsättningar:
Precis uppgraderat från 2500k till 7700k. Kör f.t. med en Hyper 212 EVO och märker redan nu vid 4.8GHz att det inte kommer räcka för att köra 5GHz bekvämt och stabilt. Jag inser då att jag vill testa en färdigbyggd vattenkyld CPU-lösning (delvis för att det också ser sjukt cleant ut genom fönstret).

Utmaning:
Min utmaning är att jag fortfarande vill att systemet skall vara tyst. Fokus på att komponenter (och tgb/möss osv) skall vara tyst är något som branschen behöver anamma mer. Mycket handlar om presetanda, men om processorn är 65 eller 70 grader under load är sekundärt. Att det är tyst är det viktigaste för mig, speciellt då jag, liksom säkert mångra andra, behöver visa hänsyn til andra i hushållet.

Fråga:
Någon här som vet vilken AiO-lösning som är tystast av dem alla? Vill helst köpa NZXT Kraken X62 men den verkar aldrig komma in i lager, så då har jag börjat snegla på Corsairs utbud, vilket jag inte blir riktigt klok på, iallafall inte gällandes vilken av deras modeller som är tystast.

Så, alla smarta här, vilken skulle ni köpa om låg ljudnivå är det viktigaste?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kan alltid bygga din egen "all in one", då kan du köra vilken radiator du vill samt fläktar = super super super tyst. Dessutom hundra elva gånger snyggare!

Aquatuning säljer Alphacool "Eisbear" som är cpu block integrerad med pump

Permalänk

@Fedge: den här är nog den tystaste som går att köpa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2894857

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att kylförmåga är viktigast om du ska nå 5Ghz stabilt, men som svar på frågan skulle jag nog säga någon av dom större från Corsair med eventuellt andra/bättre fläktar.

Permalänk
Medlem

AiO och tyst gå inte ihop. fraomför allt om du vill vara uppe i 5 GHz. Ska du överklocka så håppas högt kommer en AiO inte vara tyst längre pga radiatoren är för liten i 120, 140, 240 och 280 storleken.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag är lite i samma dilemma. Har förvisso inte inhandlat något än... Men vill ha en tyst burk.

Jag har kollat lite på dessa system https://www.ekwb.com/solutions/all-in-one/ (går ju byta fläktar till några tystare)
Lite dyra dock och läste precis att de ska släppa nya AIO system Q2 i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

AiO och tyst gå inte ihop. fraomför allt om du vill vara uppe i 5 GHz. Ska du överklocka så håppas högt kommer en AiO inte vara tyst längre pga radiatoren är för liten i 120, 140, 240 och 280 storleken.

Finns ju med 360mm radiator från exempelvis Fractal Design. Jag är förvisso tveksam till kvalitén (pumpen gick sönder på min) men den kyler bra och går att få tyst med fläktcontroller (inga PWM-fläktar).

Den funkade bra till att överklocka min i7 5820K som ändå genererar väldigt mycket värme.

Permalänk
Medlem

Evo 212 är verkligen inget bra val när man ska överklocka mer än 100-200mhz. Vill du absolut ha vattenkylning så visst kör på det men annars kan jag rekommendera tex Noctua NH-D15 om du har plats vid minnena.
Sen så spelar det ju väldigt stor roll hur bra luftflöde du har i din låda. Lägg till fler fläktar eller byt chassi till tex Phantom 820. Då skulle tempen sjunka rätt bra och vattenkylning kanske inte blir ett krav längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

@ALmo: Intressant test, dock är det synd att de utelämnat två av de största aktörerna, Swiftech och EK.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@ALmo: saknar Kraken X62 där vilket är den kylning som verkar passa mig bäst baserat på vad jag läst hittils. Om den bara kommer in i lager nån gång.

Permalänk
Avstängd

Har kollat på AIO själv men det blir riktigt dyrt när man kommer till de förtroendeingivande (tysta) alternativen. Jag byggde för länge sedan en DIY vattenkylning. Jättelätt med mjuka slangar, hade till och med CPU, GPU och på den tiden nordbrygga (tror jag) i loopen, och kommer att göra det igen under året när nuvarande rigg ersätts. Det var så underbart att ha en tyst dator.

Nu är ju tiderna annorlunda till det bättre då de här grejerna idag integrerats väl med övriga datorkomponenter. Du kan på in på https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/ och få berättat vad du skulle behöva montera ihop för att få till din egen AIO, och här har du chansen att få det både tyst och utbyggbart senare när du tröttnar på att lyssna på grafikkortet.