Permalänk
Medlem

CPU/GPU för 4K 60hz?

Hej.
Hoppas någon kan svara på frågan .
Tror ni om i3-6300 kan klara 4k video 60Hz med egen grafik kort?
Eller ni har rekommendation vilken grafikkort jag ska ska ha till 4k 60Hz..
Kortet måste vara liten - 1x slot till en HTPC / Tv

Rubrik och missbruk av skiljetecken korrigerade. // MOD
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Ja men behöver jag inte grafikkort ?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

@Knightmare:
Ja men behöver jag inte grafikkort ?`

Finns i processorn. Vilket moderkort ska du använda?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo då behöver du ett grafikkort

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Har du tips för moderkort ?

Permalänk
Medlem

Om jag tar den moderkort ,, måste jag ha Club 3D Displayport™ 1.2 Till 4K HDMI™ 2.0 Adapter ???

https://www.komplett.se/product/856350/datorutrustning/moderk...

Permalänk

Vad har du tänkt att använda enheten till?
Kodi/lagring/plex osv? Hade köpt mig en nvidia shield tv om jag var du.
Absolut bästa köpet JAG gjort.

Permalänk
Medlem

nvidia shield tv har väl android, jag hade föredragit win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

Om jag tar den moderkort ,, måste jag ha Club 3D Displayport™ 1.2 Till 4K HDMI™ 2.0 Adapter ???

https://www.komplett.se/product/856350/datorutrustning/moderk...

Ja det måste du. Antar att det är HDMI 1.4 på moderkortet. För 4K 60hz måste du alltså använda displayport.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Men om jag tar GTX 1050`2GB,, den har ju HDMI 2.0 man kan ta HDMI kabel utan adapter !?

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Nej tack vill ha windows !

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

@Knightmare:
Men om jag tar GTX 1050`2GB,, den har ju HDMI 2.0 man kan ta HDMI kabel utan adapter !?

Ja det funkar. Då kan du även välja vilket moderkort du vill.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Super tack !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

@Knightmare:
Men om jag tar GTX 1050`2GB,, den har ju HDMI 2.0 man kan ta HDMI kabel utan adapter !?

Om det ska vara till en htpc kopplad till tv som du ej ska spela krävande spel på så kan du välja ett billigare Radeon RX460. Det har också Hdmi 2.0 och stöd för 4K i upp till 120 Hz. Det är ett grafikchip som är anpassat för att dra lite ström, så det bör finnas i mindre varianter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

Ohh nice tack

Det ska vara bara filmer !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

@richie.f:

Ohh nice tack

Det ska vara bara filmer !!

Som redan nämnts i tråden så går det ju förvisso att komma undan ännu billigare genom att använda sig av en Displayport till Hdmi adapter (http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...) om du redan har ett moderkort eller grafikkort med Displayport 1.2 eller bättre, den standarden har haft stöd för 4K i 60Hz längre än Hdmi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:
Ja men det kostar andra pengar,, billigaste moderkort jag hittade det var 1550 kr + adapter 450kr det

Permalänk

Vet inte om du vill köra bildförbättrings-software som madVR i och med att det är en HTPC. Då kommer du tjäna på bättre grafikkort eftersom det är beräkningstungt och körs på GPU:n.

Permalänk
Medlem

@PellePlutt_86:
Nej det är bara för filmer !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Som redan nämnts i tråden så går det ju förvisso att komma undan ännu billigare genom att använda sig av en Displayport till Hdmi adapter (http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...) om du redan har ett moderkort eller grafikkort med Displayport 1.2 eller bättre, den standarden har haft stöd för 4K i 60Hz längre än Hdmi

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet som är länkat har ingen DisplayPort utgång, så den vägen framåt finns inte. Bästa måste vara att köpa ett grafikkort som redan stödjer 4k@60Hz via HDMI.

Dock måste jag säga att om du ska ha datorn som HTPC så behöver du inte klara 60Hz. De flesta filmer är inspelade med 24 bilder per sekund vilket ditt moderkort stödjer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@BunkeR: MadVR är ett software som körs för att förbättra bildkvalitén i just filmer (och gör det bättre än eventuella tekniker som finns i din TV från början). Men om du bygger på en lite tightare budget så kan du ju bortse från det. Och för filmer så räcker ett moderkort eller grafikkort med en hdmi 1.4 utgång eftersom alla filmer spelas in i 24Hz som nämns ovan och du egentligen inte behöver hdmi 2.0 för det (men sen kanske du vill framtidssäkra lite också).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@PellePlutt_86:
Precis jag tänker på framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Moderkortet som är länkat har ingen DisplayPort utgång, så den vägen framåt finns inte. Bästa måste vara att köpa ett grafikkort som redan stödjer 4k@60Hz via HDMI.

Dock måste jag säga att om du ska ha datorn som HTPC så behöver du inte klara 60Hz. De flesta filmer är inspelade med 24 bilder per sekund vilket ditt moderkort stödjer.

Absolut, filmer är i 24fps, eller rättare sagt 23,976fps, vilket Hdmi 1.4 klarar i 4K. Men det finns mer material man kanske vill titta på, som högupplösta streams eller annat videomaterial som har högre bildfrekvens.

Dessutom om man nu ska tänka på framtiden som @BunkeR skriver så har Hdmi 2.0 bättre stöd för HDR (dynamisk HDR kräver tex 2.0).

Eftersom detta är rätt nya tekniker som inte nått ut på bred front än så skulle jag nog säga att ett grafikkort med Hdmi 2.0 är mest framtidssäkrat. Men frågan är om man inte lika gärna kan ta en billig cpu-mobo kombination som bara klarar 1080p idag och sedan byta det om något år till ett nytt billigt system? Skillnaden i totalkostnad kan inte vara stor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem