En dator, 2 skärmar (144hz/60hz) Skaffa Capturecard?

Permalänk
Medlem

En dator, 2 skärmar (144hz/60hz) Skaffa Capturecard?

Hej

Jag har en dator (den i sign) och tänkte damma av min stream på twitch.tv igen.
Är intresserad av ett Capturecard (ElGato Game Capture HD60 Pro troligtvis)

Jag undrar om detta är en investering och jag kan få ut 144hz på min Mainskärm och 60hz på den andra skärmen, båda körs via DVI. Syftet är att belasta CPUn mindre och

Jag kommer streama via OBS i 720p, 60fps och bitrate på ca 3k.

Någon som vet detta? Hoppas ni förstår mitt tänk

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hej

Jag har en dator (den i sign) och tänkte damma av min stream på twitch.tv igen.
Är intresserad av ett Capturecard (ElGato Game Capture HD60 Pro troligtvis)

Jag undrar om detta är en investering och jag kan få ut 144hz på min Mainskärm och 60hz på den andra skärmen, båda körs via DVI. Syftet är att belasta CPUn mindre och

Jag kommer streama via OBS i 720p, 60fps och bitrate på ca 3k.

Någon som vet detta? Hoppas ni förstår mitt tänk

Vet inte riktigt om jag har förstått frågan.
Men när det gäller 144hz på din mainskärm så måste du använda en DVI-D eller DP (DisplayPort) kabel. Jag förstår ditt tänk när det gäller att använda en extern "resource" dock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Vet inte riktigt om jag har förstått frågan.
Men när det gäller 144hz på din mainskärm så måste du använda en DVI-D eller DP (DisplayPort) kabel. Jag förstår ditt tänk när det gäller att använda en extern "resource" dock.

Vad hajar du inte?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Vad hajar du inte?

Jag vet inte om jag hajar vad du egentligen frågar efter.
(Men jag antar att det bara är om ett capture card är värt det eller inte).

Först och främst som jag nämnde så måste du köra DVI-D eller DP för att få ut 144hz på din main skräm.
Andra frågan är väl om du ens lyckas nå 144hz på din main skärm med din nuvarande setup?
För om du INTE för det vanligtvis så lär du inte göra det när du streamar heller.

Överlag så hade jag gjort en "test stream" utan ett capture card för att se hur det går.
Jag tror inte att din CPU kommer att ha några problem, men det är väl värt att testa?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Andra frågan är väl om du ens lyckas nå 144hz på din main skärm med din nuvarande setup?
För om du INTE för det vanligtvis så lär du inte göra det när du streamar heller.

Kan vi särskilja på att ha 144Hz på en skärm kontra att ha 144hz med V-sync påslaget?
Ja, du vill förmodligen få ut 144 fps minst för att uppnå bästa resultat, men det gör otrolig skillnad ändå mot att spela på 60hz oavsett.

Med det sagt, så kommer det inte vara några som helst problem att streama med din dator.
Jag har också en 4790K och det gick finfint att streama förut med mitt gamla 970 jag hade.

Så det finns ingen större anledning att skaffa ett capture card, om du inte ska streama från en konsoll.
För övrigt så skulle jag inte rekommendera 3k bitrate för 720p, men det är en helt annan fråga

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Kan vi särskilja på att ha 144Hz på en skärm kontra att ha 144hz med V-sync påslaget?
Ja, du vill förmodligen få ut 144 fps minst för att uppnå bästa resultat, men det gör otrolig skillnad ändå mot att spela på 60hz oavsett.

Med det sagt, så kommer det inte vara några som helst problem att streama med din dator.
Jag har också en 4790K och det gick finfint att streama förut med mitt gamla 970 jag hade.

Så det finns ingen större anledning att skaffa ett capture card, om du inte ska streama från en konsoll.
För övrigt så skulle jag inte rekommendera 3k bitrate för 720p, men det är en helt annan fråga

Vad menar du med det? V-Sync kan väl inte ens synka på en 144hz refresh rate?
Trodde den var låst till X*2 intervaller (15, 30, 60, 120) och att det är därför G-Sync och FreeSync har blivit mer populärt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Jag vet inte om jag hajar vad du egentligen frågar efter.
(Men jag antar att det bara är om ett capture card är värt det eller inte).

Först och främst som jag nämnde så måste du köra DVI-D eller DP för att få ut 144hz på din main skräm.
Andra frågan är väl om du ens lyckas nå 144hz på din main skärm med din nuvarande setup?
För om du INTE för det vanligtvis så lär du inte göra det när du streamar heller.

Överlag så hade jag gjort en "test stream" utan ett capture card för att se hur det går.
Jag tror inte att din CPU kommer att ha några problem, men det är väl värt att testa?

Den klarar av att streama, visst jag förlorar lite prestanda/fps. Men jag undrar om det är värt att ha det capturecard på singel PC så CPUn belastas inte ett skit mer eller mindre för att man har Capturecard. Och som du säger så måste man köra HDMI via capturecard och då får man inte 120-144hz? Sett guider där folk lyckas "lura" att få ut 144hz ändå när dom klonar

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Den klarar av att streama, visst jag förlorar lite prestanda/fps. Men jag undrar om det är värt att ha det capturecard på singel PC så CPUn belastas inte ett skit mer eller mindre för att man har Capturecard. Och som du säger så måste man köra HDMI via capturecard och då får man inte 120-144hz? Sett guider där folk lyckas "lura" att få ut 144hz ändå när dom klonar

Jag är inte expert eller något, men så vitt jag vet så är HDMI 2.0 den enda HDMI varianten som klarar 1080p 120hz. Så om din GPU (eller capturecard i det här fallet) och monitor inte har HDMI 2.0 inputs eller om din monitor har en högre upplösning än 1080p, så kan du inte nå de resultaten.

Så nej, 144hz är inte möjligt eftersom att 120hz är max i det här fallet.

(Jag tror de enda dom lurar är tittarna )

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk

Nu vill jag klargöra hur detta fungerar så du har bättre koll.

Capturecards används primärt för att fånga källan på en annan enhet (sekundär dator exempelvis) så att huvudenheter (troligtvis din gaming-rigg) inte ska belastas ytterligare.

Men två saker bör du hålla koll på.
1: Inbyggda encodern är oftast kass och ger en dålig laggig stream då den inte pallar med det hela. Capturekort är skapta för att fånga bild, inte encoda den.

2: Oftast klarar ej billigare korten att köra video-passthrough i mer än 1080p/60hz

Båda dessa går att komma runt med dyrare utrustning men just sayin'. I know a thing or two about this

EDIT: 3k bitrate är på tok för högt för 720p. Det ska man ha vid fast-paces gaming (som fps) på 1080p som minst. Ofast räcker 2.5k mer än väl. Experimentera nån timme så kommer du se att många spel i 720p/60fps klarar sig bra på 1500 bitrate, 1800 oftast ifall det är high-paces.

Värt att tillägga: OBS har inte stöd för att använda inbyggda encoders ändå så du kommer slänga iväg dina pengar ifall du inte använder capture-kortet i en annan dator som sköter streamen.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Nu vill jag klargöra hur detta fungerar så du har bättre koll.

Capturecards används primärt för att fånga källan på en annan enhet (sekundär dator exempelvis) så att huvudenheter (troligtvis din gaming-rigg) inte ska belastas ytterligare.

Men två saker bör du hålla koll på.
1: Inbyggda encodern är oftast kass och ger en dålig laggig stream då den inte pallar med det hela. Capturekort är skapta för att fånga bild, inte encoda den.

2: Oftast klarar ej billigare korten att köra video-passthrough i mer än 1080p/60hz

Båda dessa går att komma runt med dyrare utrustning men just sayin'. I know a thing or two about this

EDIT: 3k bitrate är på tok för högt för 720p. Det ska man ha vid fast-paces gaming (som fps) på 1080p som minst. Ofast räcker 2.5k mer än väl. Experimentera nån timme så kommer du se att många spel i 720p/60fps klarar sig bra på 1500 bitrate, 1800 oftast ifall det är high-paces.

Värt att tillägga: OBS har inte stöd för att använda inbyggda encoders ändå så du kommer slänga iväg dina pengar ifall du inte använder capture-kortet i en annan dator som sköter streamen.

Jo men sätter man 2,5k bitrate som jag har nu, så står det i OBS att den sänder i 2800-3000

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

@hznn: OBS kommer anpassa sig med en marginal efter vad som krävs. Man vill ha så lågt som möjligt. Testa sänka din bitrate lite i taget tills du när allra lägsta fungerande bitrate. Sen höjer du den ett snäpp så du har säkerheten på din sida.

Tänk såhär: Majoriteten av världens tittare har inte bandbredden för allt för snabba streams. Om du inte är en twitch-partner där deras servrar kodar om din stream så den kan ses i flera kvalitetsnivåer kommer du vilja nå din sweet-spot.

Hoppas det går bra och att du har fått någon insikt

//Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

@hznn: OBS kommer anpassa sig med en marginal efter vad som krävs. Man vill ha så lågt som möjligt. Testa sänka din bitrate lite i taget tills du när allra lägsta fungerande bitrate. Sen höjer du den ett snäpp så du har säkerheten på din sida.

Tänk såhär: Majoriteten av världens tittare har inte bandbredden för allt för snabba streams. Om du inte är en twitch-partner där deras servrar kodar om din stream så den kan ses i flera kvalitetsnivåer kommer du vilja nå din sweet-spot.

Hoppas det går bra och att du har fått någon insikt

//Henrik

2k bitrate är det jag kört på, tror det blir en output på ca 2000-2500 enligt OBS

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |