Permalänk
Medlem

Bygga högtalare

Tänkte försöka mig på att bygga ett par passiva högtalare som ett lite roligt projekt.

Tänkte att det vore bäst om jag följer någon annans design då det är första bygget och jag så klart vill ha bäst ljud för pengarna, problemet ligger i att jag inte har en aning om vad som är bra även fast jag lagt när en ganska bra tid på att läsa på om detta. Så vet hur det fungerar, delar som behövs, hur man löder delningsfilter etc.

Kollat lite på http://www.troelsgravesen.dk/ designer men blir inte precis smartare av det då det finns så många och det är svårt att hitta byggen efter pris då man måste ladda ner PDFerna och kolla igenom en och en.

Hade tänkt mig en budget på runt 4k för element och filterkomponenter, inte mycket men jag måste ha resten av pengarna till förstärkare ju
Både golvare och mindre högtalare går bra, bara det inte blir för extremt svårt att bygga lådan med massa komplicerade vinklar och grejer, har inte en CNCmaskin hemma :P. 2 till 3 vägs då bredbandselement som t.ex mupps som jag sett blivit rekommenderat blir för tok för enkelt imo.
Lyssnar mycket på akustisk musik nu för tiden men blir även en del rap och rock. Att det ska spela högt är inte viktigt för mig, mest ljud/krona är vad jag är ute efter.

Om ni länkar en ritning så länka gärna var jag kan köpa komponenterna eftersom jag inte riktigt har koll på vilka butiker som säljer sånt här.

Tack!

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Ino audio pip skulle vara helt perfekta för dig. Vet inte riktigt vad lösa element ligger på just nu men jag tror det ligger perfekt med din budget. Spana in www.faktiskt.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ino audio pip skulle vara helt perfekta för dig. Vet inte riktigt vad lösa element ligger på just nu men jag tror det ligger perfekt med din budget. Spana in www.faktiskt.se

Ska kolla in detta!

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle vilja bygga rejäla högtalare någon vacker dag.
Snell reference A är inte så avancerade i designen och har filtren i egna lådor för enkelhets skull.
Scanspeak-drivers som många på troelsgravesen

edit: Fel prisklass.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Hifikit har satser som är mer färdiga än komponentlistor
http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/hogtalarbyggsatser

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata