kommer ej in på "Programvara för Ubuntu"

Permalänk
Medlem

kommer ej in på "Programvara för Ubuntu"

Hej
just bytt dator. Hade samma problem på andra datorn, under operativsystemet Linux Ubuntu 16.04 LTS

Kommer inte in på "Programvara för Ubuntu". Klickar, den laddar, men startar inte.
Nån som har samma problem?

Jag behöver ju kunna ladda ner ett program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Hej
just bytt dator. Hade samma problem på andra datorn, under operativsystemet Linux Ubuntu 16.04 LTS

Kommer inte in på "Programvara för Ubuntu". Klickar, den laddar, men startar inte.
Nån som har samma problem?

Jag behöver ju kunna ladda ner ett program.

Vilket program behöver du ladda ner? Kanske går att göra detta via terminalen (Ctrl + Alt + T)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Lafa: öppna terminalen och skriv "sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade" och testa igen, alternativt så skriver du "software-center" och ser ifall du får några errors, i så fall återrapportera gärna för vidare hjälp

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Unity Tweak Tool behöver jag ladda ner.

Men detta problem får ju bara inte finnas. Man måste ju kunna komma åt programvaror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Unity Tweak Tool behöver jag ladda ner.

Men detta problem får ju bara inte finnas. Man måste ju kunna komma åt programvaror!

"sudo apt-get install unity-tweak-tool" löser ditt problem, men har du läst min andra tråd och testat det?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@Lafa: öppna terminalen och skriv "sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade" och testa igen, alternativt så skriver du "software-center" och ser ifall du får några errors, i så fall återrapportera gärna för vidare hjälp

Nu prövat detta. Fick inga errors. Kom inte in på "programvara för ubuntu" ändå. Stängde av datorn helt. Startade. Kommer inte in på "programvara för ubuntu" ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

"sudo apt-get install unity-tweak-tool" löser ditt problem, men har du läst min andra tråd och testat det?

bra, tack.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Programvara för Ubuntu fungerar lite sådär, föredrar gamla Synaptic.

Permalänk
Medlem

Går det inte att ominstallera "programvaror för ubuntu" på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag tycker att Programvara för Ubuntu fungerar lite sådär, föredrar gamla Synaptic.

Byt till Debian då
Eller så kör du detta:
sudo apt-get install synaptic

Permalänk
Medlem

Ubuntu Software är fortfarande relativt nytt, så vi får nog leva med lite knas ett tag till framöver.. Programutbudet är heller inte det bästa än så länge, så plus till alla som föreslagit Synaptic!

Det är enkelt och mysigt att använda

Permalänk
Medlem

installerade "programcentral för ubuntu", som ersättare. Det funkar.

http://askubuntu.com/questions/783938/ubuntu-16-04-software-c...

Type the following in the terminal in order to update gnome-software, which should fix the problem:

sudo apt-get update && sudo apt-get install --only-upgrade gnome-software

Permalänk
Medlem

------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

Ubuntu Software är fortfarande relativt nytt, så vi får nog leva med lite knas ett tag till framöver.. Programutbudet är heller inte det bästa än så länge, så plus till alla som föreslagit Synaptic!

Det är enkelt och mysigt att använda

Ubuntu Software Center kom för 7 år sedan och är ersatt av GNOME Software, som har 3 år på nacken.

Dessa två programcentraler är bara två GUIs för apt, precis som Synaptic.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd