2 skärmar med mitt 1070, hög memoryklock?

Permalänk

2 skärmar med mitt 1070, hög memoryklock?

Hejsan, Sweclockers! Efter att jag stött på en fundering tänkte jag att jag får göra ett konto här och fråga experterna!

Det är nämligen så att jag nyligen har införskaffat ett ASUS 1070 Strix OC, kort därefter kopplade jag in en extra skärm. Vad jag märkte direkt var att GPUn gick upp från 36C till 54C idletemp, kollade detta med både HWmonitor och GPUTweak2. Jag är ingen expert men med googlande så kom jag fram till att detta är fullkomligt normalt med 2 skärmar som har olika frekvens då grafikkortet måste klocka upp sig för att "synka" de båda skärmarna. Kollade även med en kompis som har skaffat samma kort och som också har en 60Hz och en 144Hz skärm och han har samma idletemp så inget knasigt där.

Nu till min fråga, när jag kollade GPUTweak såg jag att mitt VRAM är klockat hela vägen upp till 8014mhz! Vilket känns lite konstigt för det låg på 800 med 1 skärm, kollade även med polarn och han låg på typ 4000. Är detta normalt? Och kan det vara skadligt för grafikkortet långsiktligt? Polarna trodde inte alls det var bra, jag är lite tveksam, samtidigt så är det väl egentligen tempen som bestämmer slitaget, och den ligger ju på 55 idle och typ ca 70C på load när jag kör typ BF1 och Tomb Raider vilket är lugnt väl. Och om det är skadligt, kan jag fixa det på något sätt?

Skärmar:
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe#merinfo < 144Hz via DVI
https://www.inet.se/produkt/2205527/aoc-24-i2481fxh#merinfo < 60Hz via HDMI
CPU: i7-4770k 3,5>3,9T Ghz
RAM: 16 gb Vengeance 2400mhz

Permalänk

Ingen som har något svar på detta?

Permalänk
Medlem

Det är en bugg med nvidia tror jag, enklaste fixen är att köra iGPU på andra skärmen eller att köra 120hz på primära.

Du kan läsa mer här
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5o32vs/psa_for...

Permalänk
Testpilot

Nu kan jag inte svara specifikt för det med 2st skärmar då jag aldrig ens tänkt på det trots att jag kört ett flertal tripple monitor setups.

Men det gör absolut inget att ditt grafikkort ligger och turbo'ar så egentligen, så länge Core Temp och VRAM temp är normala så att säga.
Som referens så ligger mina 1070's på 52c och 58c i idle nu när jag surfar bara (Checkade precis med HWMonitor - 4K skärm, single).

Så du kan lugnt andas ut

Skrivet av Frappee:

Det är en bugg med nvidia tror jag, enklaste fixen är att köra iGPU på andra skärmen eller att köra 120hz på primära.

Du kan läsa mer här
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5o32vs/psa_for...

Hmm... mina kort klockar dock upp sådär med, med en ensam 4K skärm.
Så vet riktigt inte om det är "ett problem" egentligen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu kan jag inte svara specifikt för det med 2st skärmar då jag aldrig ens tänkt på det trots att jag kört ett flertal tripple monitor setups.

Men det gör absolut inget att ditt grafikkort ligger och turbo'ar så egentligen, så länge Core Temp och VRAM temp är normala så att säga.
Som referens så ligger mina 1070's på 52c och 58c i idle nu när jag surfar bara (Checkade precis med HWMonitor - 4K skärm, single).

Så du kan lugnt andas ut

Hmm... mina kort klockar dock upp sådär med, med en ensam 4K skärm.
Så vet riktigt inte om det är "ett problem" egentligen.

Om jag kör min ena skärm i 144hz och andra i 60 så ligger mitt 1060 på 15% powertarget i desktop, med 120hz och 60hz blir det istället 5% powerdraw

Permalänk
Skrivet av Frappee:

Det är en bugg med nvidia tror jag, enklaste fixen är att köra iGPU på andra skärmen eller att köra 120hz på primära.

Du kan läsa mer här
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5o32vs/psa_for...

Skrivet av Yatagarasu:

Nu kan jag inte svara specifikt för det med 2st skärmar då jag aldrig ens tänkt på det trots att jag kört ett flertal tripple monitor setups.

Men det gör absolut inget att ditt grafikkort ligger och turbo'ar så egentligen, så länge Core Temp och VRAM temp är normala så att säga.
Som referens så ligger mina 1070's på 52c och 58c i idle nu när jag surfar bara (Checkade precis med HWMonitor - 4K skärm, single).

Så du kan lugnt andas ut

Hmm... mina kort klockar dock upp sådär med, med en ensam 4K skärm.
Så vet riktigt inte om det är "ett problem" egentligen.

Tack för hjälpen, grabbar! Jag tror dock jag ska pröva köra på iGPU med 60Hz då jag helst inte vill gå ner i hz på min 144 även om det bara är lite. Verkar ju logiskt också att GPUns livslängd förkortas om den går på högre idletemp hela tiden.

Men hur gör jag för att använda iGPU? Är det bara att koppla in den i moderkortet eller måste jag göra något annat också? Och hur funkar det att köra 2 separata? Inget negativt som kan påverka datorn?

Förövrigt kanske detta förklarar varför jag har fått smålagg när jag kör CS på borderless, enligt Reddit tråden så kan det vara ett biverkning tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrbjörn1:

Tack för hjälpen, grabbar! Jag tror dock jag ska pröva köra på iGPU med 60Hz då jag helst inte vill gå ner i hz på min 144 även om det bara är lite. Verkar ju logiskt också att GPUns livslängd förkortas om den går på högre idletemp hela tiden.

Men hur gör jag för att använda iGPU? Är det bara att koppla in den i moderkortet eller måste jag göra något annat också? Och hur funkar det att köra 2 separata? Inget negativt som kan påverka datorn?

Förövrigt kanske detta förklarar varför jag har fått smålagg när jag kör CS på borderless, enligt Reddit tråden så kan det vara ett biverkning tydligen.

Tror du måste aktivera det i bios. Googla på ditt moderkort

Permalänk
Skrivet av Frappee:

Tror du måste aktivera det i bios. Googla på ditt moderkort

Japp, stämde bra. En sista fråga. Kommer detta att påverka CPUns prestanda märkvärdigt? Tänkte eftersom CS är ett ganska CPU-intensivt spel.

Permalänk

Hmm, kopplade in 60Hz skärmen till min iGPU men ingenting ändras. Mitt VRAM är fortfarande klockat på 8000 och jag idlar på ca 55C

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, den tredje skärmen var ansluten via DVI och då vägrade kortet att klocka ner sig helt. Kör nu med en 144hz och den andra på 60hz, båda anslutna via DP.
Ska prova att ansluta alla via DP och se om det löser problemet, men än så länge verkar det hända för mig om jag kör någon via DVI i kombination med 144hz skärmen.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Har du GPU Tweak II installerat? Inne i programmet uppe till höger ser du "0dB Fan", om du vill att fläktarna ska gå men kortet är svalare i idle så är det bara att klicka i där. Annars kommer inte fläktarna på förrän än viss temperatur, tror 65c. Det är inte farligt att idla i den där temperaturen, men kan även ha att göra med att ditt kort kanske inte klockar ned sig i idle heller?

Nvidia Control Panel -> Manage 3D Settings -> Power Management Mode -> Adaptive

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Jag hade samma problem, den tredje skärmen var ansluten via DVI och då vägrade kortet att klocka ner sig helt. Kör nu med en 144hz och den andra på 60hz, båda anslutna via DP.
Ska prova att ansluta alla via DP och se om det löser problemet, men än så länge verkar det hända för mig om jag kör någon via DVI i kombination med 144hz skärmen.

I mitt frenetiska googlande så hittade jag svaret på våra funderingar. Nvidia har tydligen släppt en drivrutin för ett tag sen som fixar detta problem om man kör båda sina skärmar via DP. Men DVI och HDMI har de inte patchat av någon anledning. Det du gärna får göra är att koppla alla dina skärmar via DP som du säger och sen kolla om din idletemp sjunker till en identisk eller liknande nivå som du har när du kör 1 skärm. Funkar det för dig så kommer jag ta bort min fix och köra båda via DP. Är orolig för att CPUn får gå varm när iGPU används och man kör CPU-intensiva spel som CSGO

Skrivet av Wenro:

Har du GPU Tweak II installerat? Inne i programmet uppe till höger ser du "0dB Fan", om du vill att fläktarna ska gå men kortet är svalare i idle så är det bara att klicka i där. Annars kommer inte fläktarna på förrän än viss temperatur, tror 65c. Det är inte farligt att idla i den där temperaturen, men kan även ha att göra med att ditt kort kanske inte klockar ned sig i idle heller?

Nvidia Control Panel -> Manage 3D Settings -> Power Management Mode -> Adaptive

Ligger nog något i det du säger om adaptive fast det hade inte något med min 0db funktion att göra. Utan att kortet klockade upp sig till max typ på idle och en idletemp på 55C. Precis på gränsen till 0db så den startade ju och stoppade. 0db har alltid funkat för mig oavsett vad jag har för energiinställning.

Kan förklara vad som funkade och inte funkade för mig om någon annan har samma problem (när jag googlade runt så funkade olika saker för olika personer):
Jag aktiverade min iGPU i BIOS, kopplade in min 60Hz via HDMI-porten på moderkortet. Därefter uppdaterade jag drivrutinerna och startade GPUTweak. INGENTING förändrades! Hade fortfarande 8000 mhz i VRAM, och min idletemp låg på 55C fortfarande (vilket förövrigt är jobbigt om man har 0db fläkt för den aktiveras vid den nivån så den ligger och startar och stoppar hela tiden).

Så då prövade jag allt jag kunde, jag följde råden på sidan återigen och sänkte min 144hz till 120, sen ända ner till 60 Hz. Inget hände. Därefter prövade jag installera om drivrutinerna till mitt 1070, och DÅ blev allt normalt. Mitt VRAM låg på 810Hz och min idletemp på 36C.
Men det slutar inte där, startade om datorn för att se så det verkligen funkade och då var allt åt helvete igen... Så efter lite googlande hittade jag en tråd på Nvidia, som sa att jag skulle ändra inställningarna i Nvidia Kontrollpanelen till "Adaptive" istället för maximal prestanda så som någon skrev ovan. NU funkar det, har prövat starta om och det håller sig. VRAM ligger på 810mhz och idletemp på 36C. 0db fansen funkar som vanligt vid 55C.

Det ENDA som är lite konstigt, är att ibland om man kollar på graferna i GPUTweak, ser man att för en splitsekund så klockar VRAM upp sig igen till 8000 mhz och GPUn klockar upp sig till typ 1600 mhz helt random. Detta verkar hända relativt sällan för under tiden jag har skrivit detta så har det inte hänt något alls på de senaste 10 minuterna typ. Däremot så när jag körde igång CS så klockade VRAM upp sig till 8000 mhz och GPUn till 1900mhz ungefär. Dessa minskades om jag ändrade min FPS-cap, vet inte om det är normalt att den klockar upp sig till 8000 mhz VRAM på CS?

TL;DR 1. Aktivera iGPU och koppla 60Hz via den. 2. Se till att energiinställningarna har "Adaptive, eller anpassningsbar". 3. Starta om datorn och kolla så det håller sig.

Dessa sidor fick jag infon ifrån:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5o32vs/psa_for...
https://forums.geforce.com/default/topic/942288/very-high-idl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrbjörn1:

I mitt frenetiska googlande så hittade jag svaret på våra funderingar. Nvidia har tydligen släppt en drivrutin för ett tag sen som fixar detta problem om man kör båda sina skärmar via DP. Men DVI och HDMI har de inte patchat av någon anledning. Det du gärna får göra är att koppla alla dina skärmar via DP som du säger och sen kolla om din idletemp sjunker till en identisk eller liknande nivå som du har när du kör 1 skärm. Funkar det för dig så kommer jag ta bort min fix och köra båda via DP. Är orolig för att CPUn får gå varm när iGPU används och man kör CPU-intensiva spel som CSGO

Ligger nog något i det du säger om adaptive fast det hade inte något med min 0db funktion att göra. Utan att kortet klockade upp sig till max typ på idle och en idletemp på 55C. Precis på gränsen till 0db så den startade ju och stoppade. 0db har alltid funkat för mig oavsett vad jag har för energiinställning.

Kan förklara vad som funkade och inte funkade för mig om någon annan har samma problem (när jag googlade runt så funkade olika saker för olika personer):
Jag aktiverade min iGPU i BIOS, kopplade in min 60Hz via HDMI-porten på moderkortet. Därefter uppdaterade jag drivrutinerna och startade GPUTweak. INGENTING förändrades! Hade fortfarande 8000 mhz i VRAM, och min idletemp låg på 55C fortfarande (vilket förövrigt är jobbigt om man har 0db fläkt för den aktiveras vid den nivån så den ligger och startar och stoppar hela tiden).

Så då prövade jag allt jag kunde, jag följde råden på sidan återigen och sänkte min 144hz till 120, sen ända ner till 60 Hz. Inget hände. Därefter prövade jag installera om drivrutinerna till mitt 1070, och DÅ blev allt normalt. Mitt VRAM låg på 810Hz och min idletemp på 36C.
Men det slutar inte där, startade om datorn för att se så det verkligen funkade och då var allt åt helvete igen... Så efter lite googlande hittade jag en tråd på Nvidia, som sa att jag skulle ändra inställningarna i Nvidia Kontrollpanelen till "Adaptive" istället för maximal prestanda så som någon skrev ovan. NU funkar det, har prövat starta om och det håller sig. VRAM ligger på 810C och idletemp på 36C. 0db fansen funkar som vanligt vid 55C.

Det ENDA som är lite konstigt, är att ibland om man kollar på graferna i GPUTweak, ser man att för en splitsekund så klockar VRAM upp sig igen till 8000 mhz och GPUn klockar upp sig till typ 1600 mhz helt random. Detta verkar hända relativt sällan för under tiden jag har skrivit detta så har det inte hänt något alls på de senaste 10 minuterna typ. Däremot så när jag körde igång CS så klockade VRAM upp sig till 8000 mhz och GPUn till 1900mhz ungefär. Dessa minskades om jag ändrade min FPS-cap, vet inte om det är normalt att den klockar upp sig till 8000 mhz VRAM på CS?

TL;DR 1. Aktivera iGPU och koppla 60Hz via den. 2. Se till att energiinställningarna har "Adaptive, eller anpassningsbar". 3. Starta om datorn och kolla så det håller sig.

Dessa sidor fick jag infon ifrån:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5o32vs/psa_for...
https://forums.geforce.com/default/topic/942288/very-high-idl...

Bra luskat. Uppskattar att du genomförligt beskriver felet och fixen. Jag hade personligen ett liknande problem, undrade alltid varför det var max klock och så hög idle temp tills jag ändrade i Nvidia panelen för typ två dagar sedan. På ett 660 Ti jag hade tidigare så funkade downclocken ändå oavsett om det stod max prestanda i Nvidia panelen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Bra luskat. Uppskattar att du genomförligt beskriver felet och fixen. Jag hade personligen ett liknande problem, undrade alltid varför det var max klock och så hög idle temp tills jag ändrade i Nvidia panelen för typ två dagar sedan. På ett 660 Ti jag hade tidigare så funkade downclocken ändå oavsett om det stod max prestanda i Nvidia panelen.

Man tackar! Ja precis, downclocken fungerade ju för mig på 1070n när jag körde max prestanda också, men då jag endast hade 1 skärm. Skumt. Ännu skummare att Nvidia inte patchade DVI och HDMI. Låter ju inte helt omöjligt om DP blev patchat, verkar som att de struntar i de användarna.

Aja, nu flyter det på i alla fall. Har inte märkt av att CPUn blir varmare pga den extra grafiken, den skärmen lär ju ändå bara användas för surfing och kolla film. Hoppas någon annan som har samma fel hittar hit. Tack för hjälpen, grabbar!

PS: Polarn min som också har ett 1070 gjorde samma sak som mig och har nu snarlika värden. Även hans VRAM är maxklockat och hans gpuklocka hamnar på samma frekvens som mig när vi lirar CS. Så jag drar slutsatsen att det är fullkomligt normalt.