Permalänk
Medlem

Uppgradera från i5 6600K?

Hej Swec!

Jag försöker rättfärdiga ett byte från i5 6600K till i7:a, 6700K eller 7700K spelar inte så stor roll.
Anledningen till att jag funderar på bytet är att jag vill få ner min renderingstid och jag vill samtidigt kunna använda datorn medans jag renderar vilket nästan är omöjligt nu.. Kanske inte blir bättre med en i7:a, vad vet jag

Tänker mig att jag kan sälja min i5:a för minst 1500kr så det blir inget stort hål i plånboken.. Frågan är ju dock om det är värt det, om man struntar i priset?

PS. Det är Sony Vegas jag använder mig av.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Klart det blir bättre med en I7.
Sony Vegas gillar dock ditt grafikkort mer än din cpu.

Har du provat rendera med ditt grafikkort?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är verkligen hyperthreading så roligt för videorendering? Maxar inte det de fysiska kärnorna redan?

Köp Ryzen istället om du vill ha en uppgradering.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kör du Sony Vegas ska du ju rendera på GPUn (grafikkortet istället). Det blir ju mångdubbelt snabbare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GilbertG:

Är verkligen hyperthreading så roligt för videorendering? Maxar inte det de fysiska kärnorna redan?

Köp Ryzen istället om du vill ha en uppgradering.

Om man nu tvunget ska rendera på CPUn så hjälper hyperthreading en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Håll i dina pengar, trådstartare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Thumbii: Klart det blir bättre med en I7.
Sony Vegas gillar dock ditt grafikkort mer än din cpu.

Har du provat rendera med ditt grafikkort?

"Render using CUDA if available" är påslaget men verkar inte göra någon skillnad.. Läste något om att senaste Nvidiakortet som var 100% supportad i Sony Vegas var GTX 580.. Men jag kanske har gjort fel någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Köp Ryzen istället om du vill ha en uppgradering.

Hur vet du det?

Och hur skulle inte det lämna att större hål i plånboken, då ha måste köpa nytt moderkort också?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Hittade följande i denna tråden.
http://www.tomsguide.com/answers/id-2266457/sony-vegas-pro-gp...

" Second, in VEGAS 13 or 14:

Go to Options > Click Preferences with SHIFT key press on keyboard > INTERNAL option (up-right eyelash) and search GPU in down box.

Later, change the value ALLOW GPU RENDERING: value FALSE to TRUE and close Vegas.

When you open Vegas, you can choose CPU, CUDA or OPENCL option render."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hittade följande i denna tråden.
http://www.tomsguide.com/answers/id-2266457/sony-vegas-pro-gp...

" Second, in VEGAS 13 or 14:

Go to Options > Click Preferences with SHIFT key press on keyboard > INTERNAL option (up-right eyelash) and search GPU in down box.

Later, change the value ALLOW GPU RENDERING: value FALSE to TRUE and close Vegas.

When you open Vegas, you can choose CPU, CUDA or OPENCL option render."

Testade men det finns ingen ALLOW GPU RENDERING för mig

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Hur vet du det?

Och hur skulle inte det lämna att större hål i plånboken, då ha måste köpa nytt moderkort också?

För att videorendering är kanske det som utnyttjar många kärnor bäst. Vi vet att Ryzen presterar som en Broadwell-E i sådana uppgifter.
Att lägga nästan 4000 kronor på att bara få hyperthreading och några hundra megahertz mer är en oerhört dyr uppgradering som dessutom är smått meningslös för en uppgift som redan utnyttjar flera kärnor väl. HTT skapar ju inte mer prestanda, utan möjliggör bara att använda outnyttjad prestanda i en kärna till en annan tråd. Intel är redan väldigt duktiga på att utnyttja kärnorna väl, så HTT gör inte mycket för uppgifter som fyller kärnorna.

Vi vet inte prisbilden för Ryzen ännu, men de lär ju vara billigare än Intels motsvarigheter. Låt säga 5000 för en sexkärnig processor inklusive moderkort. Intels motsvarighet 6800K kostar nästan 5000 utan moderkort, men moderkorten till de där sockel 2011-processorerna är riktigt dyra. Moderkorten till Ryzen ligger inom normalanvändarspannet. 5000 är mycket pengar, men inte så mycket mer än 4000 och det är en betydligt större uppgradering som definitivt kommer göra skillnad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

För att videorendering är kanske det som utnyttjar många kärnor bäst. Vi vet att Ryzen presterar som en Broadwell-E i sådana uppgifter.
Att lägga nästan 4000 kronor på att bara få hyperthreading och några hundra megahertz mer är en oerhört dyr uppgradering som dessutom är smått meningslös för en uppgift som redan utnyttjar flera kärnor väl. HTT skapar ju inte mer prestanda, utan möjliggör bara att använda outnyttjad prestanda i en kärna till en annan tråd. Intel är redan väldigt duktiga på att utnyttja kärnorna väl, så HTT gör inte mycket för uppgifter som fyller kärnorna.

Vi vet inte prisbilden för Ryzen ännu, men de lär ju vara billigare än Intels motsvarigheter. Låt säga 5000 för en sexkärnig processor inklusive moderkort. Intels motsvarighet 6800K kostar nästan 5000 utan moderkort, men moderkorten till de där sockel 2011-processorerna är riktigt dyra. Moderkorten till Ryzen ligger inom normalanvändarspannet. 5000 är mycket pengar, men inte så mycket mer än 4000 och det är en betydligt större uppgradering som definitivt kommer göra skillnad.

Gillar hur du på nästan dogmatisk nivå pratar så gott om AMD i relation till Intel, utan att ha några som helt konkreta underlag.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Det finns heller inga motargument mot Ryzen heller då den finns att köpa senast i mars så kan det vara värt att vänta på tester.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Ryzen kommer vara det bästa som har hänt i cpu världen på länge!

Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk

Det skadar ju inte att vänta på Ryzen. Sen är det mkt möjligt att man kommer få ge något i stil med 7500kr för ryzen + planka till den, men blir den prislappen övermäktig så kan man glatt gilla läget när de som vill byta upp sig fyller andrahandsmarknaden med prisvärda 6700k.

Permalänk
Medlem

Urartar detta till en "Intel vs AMD" tråd?

Hur som helst, Sony Vegas (eller iallafall sättet jag använder för att rendera) har inte 100% stöd för grafikkort senare än 5/600 serien verkar det som.. Läste om någon som fick bättre renderingsprestanda med 760 istället för 970 så.. Antingen är det ny processor som gäller eller så är det att börja använda Adobe Premier istället Skippar nog båda alternativen i nuläget.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz