Permalänk

6700k oc+temps

har suttit och skruvat lite på min 6700k med en h100i v2 monterad.
kör den för tillfället i 4.5ghz och 1.3vcore.
max temp prime (24h) 76 grader.
det jag funderar på är att när jag spelar så ligger den mellan 65-72 grader, är detta för varmt?

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte för varmt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Låter som normal temperatur,dock har intel problem med IHS , dvs metallplattan du ser på på din cpu , överföringen av värmen mellan kretsen och den plattan är ibland halvbra, beroende på för mycket lim och då blir kontakten inte bra och tappar viss överförings egenskaper utav värme.

Normalt ger det inga problem men när man överklockar och ökar på värmen så kan det bli för mycket, läst om folk som får 100c vid OC.

Lösningen är att sk delidda cpu,n , man tar bort övre metall delen på cpu, och rengör, lägger ny pasta tex CLU och återmonterar. Jag har själv gjort det på 4-5 st olika intel cpu och sänkt temperaturer allt från 5-10c till 25 c. Dock så riskerar du att förstöra din cpu om man gör fel och det täcks inte utav garantin.

Ett exempel här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid-...

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

har suttit och skruvat lite på min 6700k med en h100i v2 monterad.
kör den för tillfället i 4.5ghz och 1.3vcore.
max temp prime (24h) 76 grader.
det jag funderar på är att när jag spelar så ligger den mellan 65-72 grader, är detta för varmt?

76c i Prime95 24h är okej. Jag hade inte ökat på volten något mer.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Låter som normal temperatur,dock har intel problem med IHS , dvs metallplattan du ser på på din cpu , överföringen av värmen mellan kretsen och den plattan är ibland halvbra, beroende på för mycket lim och då blir kontakten inte bra och tappar viss överförings egenskaper utav värme.

Normalt ger det inga problem men när man överklockar och ökar på värmen så kan det bli för mycket, läst om folk som får 100c vid OC.

Lösningen är att sk delidda cpu,n , man tar bort övre metall delen på cpu, och rengör, lägger ny pasta tex CLU och återmonterar. Jag har själv gjort det på 4-5 st olika intel cpu och sänkt temperaturer allt från 5-10c till 25 c. Dock så riskerar du att förstöra din cpu om man gör fel och det täcks inte utav garantin.

Ett exempel här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid-...

Mvh

jo jag har full koll på delid men samtidigt så känner jag inte att det är värt i mitt fall att göra det.
tempsen verkar ju vara rätt normala just nu och det enda jag tjänar på en delid är att jag kanske kan köra 4.6/4.7 och så stor procentuell skillnad är det inte mellan 4.5 och 4.7.

Permalänk
Medlem

Låter väl helt okej med den tempen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

jo jag har full koll på delid men samtidigt så känner jag inte att det är värt i mitt fall att göra det.
tempsen verkar ju vara rätt normala just nu och det enda jag tjänar på en delid är att jag kanske kan köra 4.6/4.7 och så stor procentuell skillnad är det inte mellan 4.5 och 4.7.

Inte för att verka dryg , men om du har full koll på Delid så borde du ha koll på hur temperaturer på din cpu kollas upp o söka på google för att få se andras överklocknings resultat, rätt onödigt att skapa en tråd o be om hjälp och sen svara med att du redan har koll.

My 2cent.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Inte för att verka dryg , men om du har full koll på Delid så borde du ha koll på hur temperaturer på din cpu kollas upp o söka på google för att få se andras överklocknings resultat, rätt onödigt att skapa en tråd o be om hjälp och sen svara med att du redan har koll.

My 2cent.

jag tyckte personligen att 68-72 grader under spelande va ganska högt?
det va därför jag frågade.
personligen kan jag tycka att det är ganska onödigt att du tar dig tid att ens kommentera isåfall?

Permalänk
Medlem

4,6GHz 1,312v. 23c idle 62c topp i GTA V och Forza Horizon 3

Permalänk
Medlem

Problemet här är att du kör 1,3v på din CPU. Det är därför du får de temperaturerna. Har du försökt att köra på 1,26v? Jag vet att Skylake kräver mer spänning än Devil's Canyon men ändå! Hur snabbt ram minne kör du? Över 2666mhz gör det lite svårare att få stabil CPU OC.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!